Viser søkeresultater 1 til 10 av 403
Threaded View
-
26-04-11, 09:43 #20
Sv: Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
Hei!
Jeg har et spm når det gjelder dosering av Erfa og ft4 verdier. Jeg går nå på 3 grain med Erfa. Har i det siste trappet ned fra 3, 5 grain til 3. Ble så inspirert av alle på forumet her som har gått ned i dose, enten det er sommerdosering eller fordi man føler seg bedre
. Jeg føler det har gått greit å trappe ned til 3. Filosofien min er at jo mindre medisin man kan klare seg på, dess bedre er det for binyrene, så klart forutsatt at man ikke er underdosert og binyrene vil slite pga dette.
Jeg har alltid hatt lave verdier av ft4. En prøve fra 2001 da jeg var frisk, viste ft4 på 12 (ref 9-22).
"Alle" snakker om at ft4 skal ligge i øvre del av ref område. Nå som jeg har gått ned i dose, er jeg sikker på at ft4 daler ned til helt nederste del av ref område. Om jeg går ytterligere ned, vil den falle utenfor. I og med at Erfa inneholder t3, tenker jeg at det ikke er så farlig om ft4 blir litt lav. Ft3 pleier for øvrig å ligge litt over midten av ref område når jeg tar blodprøver medikamentfastende.
Er det flere som har det slik, dvs med lave ft4 verdier, og kan fungere greit? Jeg vet at noen- som feks Anisa- ligger langt over ref område for ft4 på en relativt lav tyroid dose (oppi ft4 på 30, om jeg husker riktig) . Da må det vel være greit å ligge utenfor nedre ref område også, om formen er grei? Dvs er ikke alt egentlig veldig individuelt??
Min form er ikke bra nok ennå, men jeg blir stadig litt bedre, i sakte, sakte tempo. Er ganske overbevist om at utfordringen hos meg ligger i å få skikk på binyrene, og det er det jeg derfor har størst fokus på. Samtidig er det vanskelig å vite hva som er stoffskifte og hva som er binyrer. Da jeg gikk umedisinert merket jeg først og fremst trøtthet, ekstrem tiltaksløshet, inaktivitet og brainfog som symptomer. Nå har jeg ingenting av dette, unntatt litt brainfog nå og da. Problemet mitt nå ligger i utmattelse, og at jeg blir sliten på visse tider av døgnet, og må ha hvilepauser og ikke stresse for å klare dagen. Utmattelsessymptomene ble særlig fremtredende da jeg begynte på stoffskiftemedisin i i det hele tatt ( den gang Levaxin). Jeg mener utmattelsen skyldes binyrene.
Samtidig er jeg redd for å medisinere meg for mye ned, og blir litt skeptisk når ft4 er såpass lav.
Litt lufting av tanker dette. Om noen opplever det tilsvarende, eller har andre innspill; tusen takk.
Lignende tråder
-
Har nettopp fått diagnosen Lavt stoffskifte
Av Atina i forumet Lavt stoffskifteSvar: 29Siste melding: 04-08-10, 20:35 -
Januar 2010. Er det tomt for ERFA thyroid?
Av knokkel i forumet Mangel på Thyroid-medisinerSvar: 8Siste melding: 02-02-10, 13:01 -
Diagnosen
Av Elis@beth i forumet Lavt stoffskifteSvar: 19Siste melding: 26-08-07, 21:30

Svar med sitat

Bokmerker