Leser med Anisa men siden jeg holder på å flytte - orker ikke mer hus - blir for mye når man er syk, har det vært dårlig med tid om dagen.

Sagen er ikke hvad man ved om melatonin, men mere hvad man ikke ved
Tror jeg du har helt rett i. Det er så utrolig mye man ikke vet.

Det jeg vet av egen erfaring er at jeg har testet ut melatonin i to omganger først og fremst i perioder jeg har slitt med søvn. På sommertid funker det, på vinterstid funket det dårlig. Felles for begge periodene var at Anti-TPO fordoblet seg. Jeg gjorde ingen andre forandringer i kosthold/tilskudd i disse periodene (1,5 mnd)
Så for min del ser det ut til at melatonin øker antistoffproduksjonen.

Men det er mange men her. Jeg er ikke noe statistisk grunnlag. Og jeg vet ikke hvor i mitt immunforsvar "feilen" ligger.
Melatonin styrker immunforsvaret ved at stimulere produktionen af ​​interleukin-4 i T-celler (dvs. i både Th1 og Th2 = uden at forskyde den ene til fordel for den anden = balancen/u-balancen dem imellem bliver ikke påvirket af melatonin, så vidt jeg husker). Melatonin-receptorer findes i T-lymfocytter, men ikke B-lymfocytter, så her må vi håbe, at rexxy69 læser med på et tidspunkt, og vil give sit besyv med.
Jeg har også lest noe av det samme. Her begynner det imidlertid å bli ganske komplisert og så lenge man ikke vet hvilken del av immunforsvaret som er undertrykt eller påvirket av andre eventuelle reaksjoner er det vanskelig å skille det ene fra det andre og om det er melatonin som får antistoffene til å dobles.

Jeg skal gjøre en test til med melatonin om en stund. Eneste forskjellen fra de to tidligere forsøkene er at jeg nå har vært glutenfri i snart 4 mnd. Jeg har ikke gått på fullstendig glutenfri diett ved de to tidligere forsøkene. Jeg tror nemlig ikke at det er melatoninen i seg selv som er årsaken men sammenblandingen med melatonin, gliadin (proteinstrukturen i gluten som likner proteinstrukturen i skjoldkjertel) og som jeg tror eller iallefall har lyst til å sjekke ut kanskje lager enda mere krøll.

Mange studier viser nå en sammenheng mellom autoimmun hashimotos/ Graves og Glutenintoleranse. Sammenhengen er en form for feilslått identifisering av skumle inntrengere. Gliadin bryter tarmbarrieren - går i blodet og blir tagget av immunforsvaret for destruksjon. Disse antistoffene mot gliadin kan også ødelegge skjoldkjertelvev. Det er ikke snakk om reaksjoner av så stor karakter at de kan måles i blod.

Kan ikke si så mye mer enn at jeg (selv med forsåvidt negativ reaksjon selv) ikke tror tilskudd av hormonet melatonin alene har negativ innvirkning på autoimmune sykdommer, men at det er andre ting som kommer inn i bildet og gjør at immunreaksjonen kan bli værre/større ved tilskudd av melatonin uten å fjerne bakenforliggende elementer som f.eks. primære matvareintoleranser.

Skriver mer siden når jeg får tid. Kommer sterkere tilbake. Vet at du også har tøffe dager Anisa - og håper det vil gå godt. x fingre for det.

H:-)