Hei igjen Benita

Jeg forstår at du er både lei og fortvilet og jeg kjenner meg godt igjen.

Det finnes ingen optimal behandling for høyt stoffskifte. Det mest vanlige er medisiner først, deretter jodbehandling om det ikke fungerer og operasjon som siste valg om det ikke er spesifikke grunner til at operasjon er nødvendig. Mulig man i dag kan velge mellom operasjon og radioaktivt jod. Det vet jeg ikke.
Har du diskutert med legen å forsøke en ny runde med Neo i første omgang?

Jeg ville ikke ha radioaktivt jod. Jeg var livredd for konsekvensene av det og jeg visste at jeg trolig ville få lavt stoffskifte og jeg fryktet faren for kreft. Men til slutt hadde jeg ikke noe valg. Jeg var syk. Medisinene gjorde ikke jobben og i tillegg tålte jeg de dårlig. Jeg ønsket bare at sykdommen skulle forsvinne, så alt ble som før. Men det fungerte ikke slik. Jeg gråt i taxien på vei til sykehuset den dagen jeg skulle motta behandlingen og ville bare be den snu, men alternativet var da å være veldig syk av høyt stoffskifte og bli enda sykere. Og bare utsette det hele en liten stund til. Operasjon var det aldri snakk om i mitt tilfelle.

Det er noe herk å få en sykdom Benita og den må behandles, på den ene eller andre måten. Jeg håper du kommer nærmere et svar om en tid og at du da kan roe deg ned med at dette går fint. Jeg kan ikke si at kirurgisk inngrep er å foretrekke, siden jeg selv har fått radioaktivt jod. Det er mange mennesker som mottar radioaktiv jodbehandling rundt omkring i verden. Det har ikke blitt konkludert med at dette gir noen økt fare for kreft eller er noen reell fare for deg og dine. Du befinner deg i en vanskelig situasjon og jeg forstår at det er kaotisk.

Jeg ønsker deg lykke til og skulle ønske jeg kunne bidra med mer for å berolige deg. Men jeg tror bare det er tiden som vil hjelpe deg når det gjelder akkurat det.