Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
Threaded View
-
22-02-11, 09:24 #2
Sv: Hva er galt med meg? Lavt stoffskifte?
Hei Knerten!
Først: Dette høres ikke ut som hypokondertendenser. Noe er galt, ettersom du opplever så kraftige symptomer, og dårligere funksjon i løpet av det siste året. Fint at du er i gang med utredning og blodprøver hos legen din!
Symptomene dine er forenlige med lavt stoffskifte. Som du er inne på, er det en arvelig tilstand, dvs man arver en genetisk disposisjon, som gjerne slår ut i forbindelse med påkjenninger i livet. De første symptomene er gjerne trøtthet, slitenhet og depresjon, og det er ikke uvanlig at leger tar stoffskifteprøver av slike pasienter, for å se om det kan være årsak til depresjonen.
Rutinemessig tas bare TSH og FT4 av stoffskifteprøver, men legen kan rekvirere andre prøver også, om ønskelig. Det kan være en god ide å få tatt Anti-TPO, for å se om du har antistoffer mot din egen skjoldbruskkjertel - i fall den er høy, har du sannsynligvis en Hashimoto's thyreoiditt under utvikling. Dette kan du søke opp og lese mer om i forumet. T3 kan også være greit å få målt.
I tillegg kan det være greit å be om å få tatt blodprøver som viser nivået på vitamin B12, sink, selen, D-vitamin og jern, som alle ofte er lave hos folk med lavt stoffskifte.
Og så tror jeg det ville være en god ide å oppsøke legen din igjen og be om noen uker sykmelding! Å gå på jobb når du er i så dårlig form, er nesten å drive rovdrift på seg selv. Mange av oss er så veldig samvittighetsfulle at vi presser oss til å gå på jobb med klump i halsen, mens vi er så slitne at vi nesten ikke klarer å stå oppreist - og det har vi ikke godt av. Ta vare på deg selv, det er vanligvis ikke så mange andre som gjør det!
Lignende tråder
-
Lavt stoffskifte. Hva er rett og hva er galt?
Av Tiffen i forumet Lavt stoffskifteSvar: 36Siste melding: 07-04-10, 17:34 -
Er det mest kvinner som får/har galt stoffskifte?
Av i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 23-09-07, 12:40 -
Er noe galt?
Av pandalakris i forumet BlodprøverSvar: 31Siste melding: 05-09-07, 09:50 -
Jeg er så trett. Hva er galt med meg?
Av cathrin i forumet Lavt stoffskifteSvar: 59Siste melding: 13-06-07, 19:56

Svar med sitat
Bokmerker