Jeg blev diagnostiseret med angst og depression for lidt over to år siden. Jeg tror delvist, på at det er den rigtige diagnose, men kan ikke finde ud af, om angst og depression kom pga. lavt kortisol eller omvendt. Jeg har ikke depression mere - men har stadig underlige anfald, hvor jeg uden varsel begynder at ryste, får koncentrationsbesvær, lavt blodtryk og puls, lav kropstemperatur (ca. 36,4), svimmel og kvalme. Føler tit at jeg er ved at falde om, og at mine arme og ben føles tunge som bly. Andre gange er de så svage, at jeg næsten ikke kan holde mig oprejst

Jeg har haft panikanfald før, men det her er anderledes. Læste om binyrertræthed her på Sonjas i efteråret. Jeg fik taget en kortisol-spyt test ved Nordic Clinic i København i slutningen af november 2010. Den viste, at jeg havde for lavt kortisol om morgenen og om eftermiddagen. DHEA-S var inden for referenceområdet.

DHEAS: 7.6 ng/ml (ref. 2 - 23) afhængig af alder.
Morgenkortisol: 2.7 ng/ml (ref. 3.7 - 9.5)
Middag: 1.4 ng/ml (ref. 1.2 - 3.0)
Eftermiddag: 0.5 ng/ml (ref. 0.6 - 1.9)
Aften/nat: 0.6 ng/ml (ref. 0.4 - 1.0)

Jeg fik fra Nordic Clinic en skrivelse, hvor der stod, at jeg havde lav - lav-normal kortisol, hvilket tydede på binyretræthed.

Siden har vi oplevet alvorlig sygdom i familien og overtagelse af firma, og jeg har været syg on and off i de sidste to måneder. Jeg havde fået forhøjet d-vitamin i blodet (tyder på sygdom i binyrerne kombineret med mine andre symptomer), så min endokrinolog vil gerne have mig til at få foretaget en acth-test. Trætte binyrer kan i nogle tilfælde føre til addison...

Jeg er bekendt med, at lægerne kun regner med at man er binyrersyg, hvis de kun fungere 10% eller derunder (Addison), men min endokrinolog lyder til at være fornuftig - og jeg tager testresultatet fra Nordic Clinic med til den opfølgende samtale. Så må vi se, hvad han siger.

Her i december og ind i januar har jeg fået det dårligere, så jeg skal ind i morgen og have taget en ACTH-test på OUH. Endokrinologen mente, at mine symptomer lignede addison. Jeg havde også forhøjet vitamin-d i blodet, hvilket er normalt ved binyrersygdom. Men han sagde dog, at det ikke var sikkert, at det var så alvorligt som addison, så jeg håber, han er den slags læge, der vil behandle mig uanset hvad. (jeg har jo testen fra Nordic Clinic, måske han er åben for at anerkende binyretræthed? )

Jeg synes, det værste er, at min egen fastlæge igennem hele forløbet har afvist mine symptomer som tegn på overfokusering på min krop. Jeg har lidt at voldsomme migræneanfald med tale -, føle - og tænkeforstyrrelser oven i symptomer fra binyrerne. Jeg har hele tiden troet, at det var mit stofskifte, der ikke fungerede, da jeg siden min operation i november 2009 og indtil juni 2010 har haft tsh på alt mellem 5.62 til 0.5 (ref. 0.3 - 4.0)

T3 har aldrig været højere end 1.8 siden 2009 og til nu (ref. 1.45 - 2.5)

T4 har også ligget ujævnt; fra 99 - 170 (ref. 70 - 140)

Frit t3 har jeg kun fået målt 2 gange (danske praktiserende læger er totalt ligeglade med de frie værdier): 14.okt 5.5 (ref. 4.3 - 7.4) og 3. dec. 4.5.

Så jeg synes selv, jeg har haft nogle rutsjeture, der har taget al min sidste energi, men når jeg gik lægen fik jeg smertestillende - eller syrehæmmende medicin, som ikke har virket. Til sidst sagde hun direkte, at hun ikke anede, hvad hun skulle stille op med mig??!! " - Så giv mig en henvisning til en endokrinolog", svarede jeg. Og det fik jeg så.

Kram herfra