Hei.

Er ny her

Første innlegg for være at jeg håper noen kan hjelpe meg litt med å tyde blodprøve resultatene.

Har hatt de fleste symptomene på lavt stoffskifte så lenge jeg kan huske.
De fleste i familien har stoffskifteproblem.
Svert mange av de ligger innenfor "normalen" men har så store symptomer at de alikevel blir medisinert.

Har hele livet vert plaget med altfor lav blod% og lavt blodtrykk (Blod% pleide vere på 72% dengang de målte i %)
Vektproblem. Selv med lite og sunn mat kombinert med veldig høyt aktivitesnivå går vekten bare en vei. Fryser lett og har en "normaltemperatur" på ca 36,3. For å nevne noe.

Nå har jeg tatt nye prøver.
Så vidt jeg skjønner er jeg innenfor normalen, men vet ikke helt hvor godt innenfor jeg er eller hvilke betydning disse prøvene har for meg.
Lurte på om det er noen her som har slik kjennskap som kan forklare meg litt. Legen hadde det for travelt til å gå igjennom prøvene.

De prøvene som er tatt og resultat er:
A S-TSH Resultat 1.81 Enhet miE/l Referanseområde 0,5-3,6
A S-Fritt T4 Resultat 13,2 Enhet pmol/I Referanseområde 8-20
A S-Anti-TPO Resultat <10 Enhet klE/I Referanseområde <35

I tillegg tok jeg noen andre prøver siden jeg har fått en mengde tilleggsplager de siste mnd.
Har av helsemessige årsaker (skade) hat et elendig kosthold i perioder, kombinert med veldig lavt aktivitetsnivå de siste årene, så det var ikke uventet at jeg hadde fått mangel av noe!
Folat nivå var på 5,6 ref. 8 i tillegg til for lite D-vitamin.
Disse har jeg fått TrioB og D-vitamin kapsler til, regner med det vil ta seg opp etter 2-3 uker slik det gjorde for 1 år siden. (var like lavt da)

Er mest nyskjerrig på hva stoffskifte prøvene, men fikk ingen forklaring av legen på dette.
Ser det var endring fra tidligere prøver som er blidt tatt.

Mvh
NRut