Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
Tråd: Kalsitonin
Threaded View
-
13-11-10, 22:12 #1
Kalsitonin
Hei, vet ikke helt hvor dette innlegget hører hjemme, så jeg legger det her.
I og med at jeg har fjernet skjoldbruskkjertelen, så har jeg ikke lenger noen produksjon av kjertelens hormoner. Jeg tar levaxin. Jeg har ikke klart å stille meg inn ennå, TSH er fremdeles altfor høy, og jeg er nå oppe i 175 ug/dag (brukt i tre uker nå). Jeg merker ingen ubehag ved så høy dose, men lurer litt på hvorfor jeg må så høyt opp. Jeg veier 65 kg og jeg har lest andre steder at det er vanlig med ca 2 ug/kg/dag (dvs ca 130 ug for meg).
En annen ting som bekymrer meg er mangel på kalsitonin. Slik jeg forstår det så er legenes mening at man ikke trenger dette, men jeg lurer... Dette skal jo hindre kalsiumtap fra skjelettet. Min mor, som "drepte" sin kjertel med radiojod da hun var på min alder, har i dag benskjørhet. Dette er selvfølgelig ikke noe jeg ønsker å arve av henne. Så hva gjør jeg?
Jeg har lest litt på nettet og forumet om ERFA og Armour (som også inneholder kalsitonin slik jeg forstår), men tolker det slik at det er vanskelig å justere doser basert på blodprøver (FT4 og TSH). Siden jeg har hatt kreft, så er det viktig at TSH er lav, så derfor er jeg litt tvilende til om dette kan være noe for meg.
Noen som har noen tanker eller tips å dele med meg?

Svar med sitat

Bokmerker