Sitat Opprinnelig skrevet av helgemann Vis post
Blir litt oppgitt, her jeg. Skal man ha mat uten sukker, må man lage det sjøl!

Skal jeg lage posemat, er det sukker, hvetemel, og hvit ris/spaghetti i det. Skal jeg lage noe Indisk eller Kinesisk, er det jaggu sukker og hvetemel i det og!!!!! Og det er jaggu meg sukker i ferdig stekt/grillet kylling og!! o_O

Enten det er Onkel Ben's glassvarianter, Toro, eller andre merkevarer, så er det sukker, hvetemel, hvit ris, hvit spagetthi i det!!!! Jeg blir så oppgitt. Det er jo helt umulig å leve sunt! Man får alle "ulovlige" tingene uansett i alt man kjøper av mat. Og hvem orker og har tid, til å lage Indisk Tandori for hånd? Jeg kan ikke lage slikt selv. Jeg kan jo ikke spise fiskekaker, fiskepinner, karbonade, kyllingsalat og hjemmelaget müslii, til jeg "går i grava"!! Da velger jeg heller å sulte!! Dermebastad!!

Skal vi ikke prøve at poste nogle gode, nemme/hurtige og ikke for dyre opskrifter for Helgemann? Gerne før han dør af sult?

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
Her skal du få en enkel oppskrift på tomatsaus, som går lynfort å lage, og smaker godt:

Tomatpure
Enten bare litt vann, eller så mange tomater du har råd til, hakkes
Det krydderet du har, som rosmarin, timian, merian, basilikum, chili etc
Litt salt eventuelt pepper
Kokes til den får en konsistens du synes ser bra ut
Tilsett så mye olje tilslutt at du synes det gir en god smak, kommer an på hvor mye du lager

Denne sausen lager jeg ofte, og alle liker den. Den kan fryses.
Den er veldig god når jeg lager kjøttkaker
Da kan for eksempel kjøttkakene være litt hottere krydret enn sausen, eller omvendt.

En god og billig tomat og bønnerett. Den kan fryses ned.
Sitat Opprinnelig skrevet av knokkel Vis post
Har du hørt om den hellige treenighet ?

Det er:

Hvitløk
Chilli
Ingefær
(og en liten dæsj lime eller sitron)

Dette kan du bruke til å smakssette omtrent alt du måtte ønske av grønnsaker, fisk, reker eller kjøtt. Du heller olje i en stekepanne eller wok. Hakker opp hvitløken og chillien, skreller ingefær og rasper den, og så putter du alt i oljen (ikke glem en dæsj sitron) og lar det surre litt, ikke for sterk varme, det er bare for at smaken skal trekke litt ut i oljen. Så putter du i det du måtte ønske av grønnsaker o.l og steker/varmer det til det er ferdig. Du kan servere det til ris e.l, men du kan også spise det som det er. Det skal egentlig helles soyasaus over til slutt, men istedenfor soyasaus bruker du hampsaus.

Det er bare så godt Tror ikke det blir så dyrt heller for til en person trenger du ca bare en hvitløksbåt, en chilli og 2-3 cm av en ingefærrot. Men det kommer helt an på om du liker maten spicy eller ikke. Og hvitløken, chillien og ingefærrota holder en stund i kjøleskapet....

Det finnes masse oppskrifter på nettet med treeningheten, ofte trenger man da en masse andre ingredienser, men bare glem det.... Du trenger bare disse tre. Det enkle er ofte det beste
Jamen her er en opskrift med "den hellige treenigheten"

Dampet ørret (eller laks, torsk eller flyndre) med hvitløk, chili, ingefær og lime

Opskriften kan læses her

I opskriften anbefales kinesisk bok choy, men den kan sagtens erstattes med hjertesalat eller 1/2 grovt strimlet kinakål.

Der står også 2 ss soyasaus, der ikke er så ok for os med hypothyreose. Den kan erstattes fint med fiskesaus, men om der findes flere slags med forskellig styrke/smag - ved jeg ikke.

Velbekomme, Helgemann

(P.S. nogen forslag til tilbehør uden for mange karber?)