Side 1 av 4 1234 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 37
    Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    498

Standard Ferdig mat - Saus på glass/Poseretter

Blir litt oppgitt, her jeg. Skal man ha mat uten sukker, må man lage det sjøl!

Skal jeg lage posemat, er det sukker, hvetemel, og hvit ris/spaghetti i det. Skal jeg lage noe Indisk eller Kinesisk, er det jaggu sukker og hvetemel i det og!!!!!

Og det er jaggu meg sukker i ferdig stekt/grillet kylling og!! o_O

Enten det er Onkel Ben's glassvarianter, Toro, eller andre merkevarer, så er det sukker, hvetemel, hvit ris, hvit spagetthi i det!!!! Jeg blir så oppgitt. Det er jo helt umulig å leve sunt! Man får alle "ulovlige" tingene uansett i alt man kjøper av mat. Og hvem orker og har tid, til å lage Indisk Tandori for hånd? Jeg kan ikke lage slikt selv. Jeg kan jo ikke spise fiskekaker, fiskepinner, karbonade, kyllingsalat og hjemmelaget müslii, til jeg "går i grava"!! Da velger jeg heller å sulte!! Dermebastad!!

Medlem siden
    Aug 2010
    Meldinger
    81

Standard Sv: Ferdig mat - Saus på glass/Poseretter

Sitat Opprinnelig skrevet av helgemann Vis post

Skal jeg lage posemat, er det sukker, hvetemel, og hvit ris/spaghetti i det. Skal jeg lage noe Indisk eller Kinesisk, er det jaggu sukker og hvetemel i det og!!!!!

Og det er jaggu meg sukker i ferdig stekt/grillet kylling og!! o_O

Enten det er Onkel Ben's glassvarianter, Toro, eller andre merkevarer, så er det sukker, hvetemel, hvit ris, hvit spagetthi i det!!!! Jeg blir så oppgitt. Det er jo helt umulig å leve sunt! Man får alle "ulovlige" tingene uansett i alt man kjøper av mat. Og hvem orker og har tid, til å lage Indisk Tandori for hånd? Jeg kan ikke lage slikt selv. Jeg kan jo ikke spise fiskekaker, fiskepinner, karbonade, kyllingsalat og hjemmelaget müslii, til jeg "går i grava"!! Da velger jeg heller å sulte!! Dermebastad!!

Jeg skjønner at det er frustrerende. Jeg må leve gluten og laktosefritt, samt lite sukker. Jeg velger å bruke sukker som er i mat, men ikke noe utover det.

Det å lage mat fra bunnen av er egentlig bare en tilvenningssak, og du kan jo lage opp i større posjoner slik at du har "ferdigretter" i fryseren til å ta av når du har det mer travelt. Indisk mat er forøvrig superenkelt å lage selv, det er bare at marineringen tar ofte litt tid.

Håper du finner ut av det
    Anti TPO sier "Hashimoto's". Legene sier "ME".
    Det som er vanskelig med ME-diagnosen er at man ikke får noe hjelp
    .

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Hei helgemann! jeg skjønner din frustrasjon! selv mye av bacon som er i handelen, er tilsatt sukker! Og såkalt røkt laks er også tilsatt sukker. Og da tror ikke jeg den har vært røkt på gammelmåten, men tilsatt røkaroma og laget mer som gravet laks, som legges i sukker og salt blanding.

Her skal du få en enkel oppskrift på tomatsaus, som går lynfort å lage, og smaker godt:

Tomatpure
    Enten bare litt vann, eller så mange tomater du har råd til, hakkes
    Det krydderet du har, som rosmarin, timian, merian, basilikum, chili etc
    Litt salt eventuelt pepper
    Kokes til den får en konsistens du synes ser bra ut
    Tilsett så mye olje tilslutt at du synes det gir en god smak, kommer an på hvor mye du lager

Denne sausen lager jeg ofte, og alle liker den. Den kan fryses.
    Den er veldig god når jeg lager kjøttkaker
    Da kan for eksempel kjøttkakene være litt hottere krydret enn sausen, eller omvendt.

En god og billig tomat og bønnerett. Den kan fryses ned.

Gå på biblioteket, helgemann, og lån bøker om mat fra all verdens hjørner. Mye internasjonal husmannskost er billig, kjøtt var for fest. Til hverdags gikk det i grønnsaker. Det gjør det fremdeleles. Via slike bøker kan du lære å blande for eksempel Garam masala selv. Og slipper sukker og andre ekle ting de putter i posene. Så har du et gammelt glass fylt med deilig krydder.

Om det finnes innvandrerbutikker i nærheten av der du bor, eller i en større by du er i av og til, har de ofte slike krydderblandinger med rent krydder, uten sukker etc

Bånn appettitt der i nord
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Hei!

Har du hørt om den hellige treenighet ?

Det er:

Hvitløk

Chilli

Ingefær

(og en liten dæsj lime eller sitron)

Dette kan du bruke til å smakssette omtrent alt du måtte ønske av grønnsaker, fisk, reker eller kjøtt. Du heller olje i en stekepanne eller wok. Hakker opp hvitløken og chillien, skreller ingefær og rasper den, og så putter du alt i oljen (ikke glem en dæsj sitron) og lar det surre litt, ikke for sterk varme, det er bare for at smaken skal trekke litt ut i oljen. Så putter du i det du måtte ønske av grønnsaker o.l og steker/varmer det til det er ferdig. Du kan servere det til ris e.l, men du kan også spise det som det er. Det skal egentlig helles soyasaus over til slutt, men istedenfor soyasaus bruker du hampsaus.

Det er bare så godt Tror ikke det blir så dyrt heller for til en person trenger du ca bare en hvitløksbåt, en chilli og 2-3 cm av en ingefærrot. Men det kommer helt an på om du liker maten spicy eller ikke. Og hvitløken, chillien og ingefærrota holder en stund i kjøleskapet....

Det finnes masse oppskrifter på nettet med treeningheten, ofte trenger man da en masse andre ingredienser, men bare glem det.... Du trenger bare disse tre. Det enkle er ofte det beste

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Ferdig mat - Saus på glass/Poseretter

Nemlig - lage det sjøl! Selv om det bliver lidt op ad bakke til du har vænnet dig til selv at lave mad - bliver det både bedre og billigere når du selv er herre over maden på din tallerken. Denne frihed kommer du nok til at være glad for, når du først har fundet ud af, hvor nem og hurtig madlavning også kan være.

Jeg har oprettet en liten tråd til dig, Helgemann og håber at flere vil bidrage med opskrifter på maden, der ikke kræver de seks kokkehuer og smager godt alligevel.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    498

Takker for alle svar! Gleder meg til å prøve alle innkomne forslag!

knokkel: Jepp, har hørt om den hellige treenighet, men trudde du tenkte på noe annet! he he

Anisa: til deg som har opprettet en ny tråd med spennende oppskrifter! Og for at du prøver å redde meg i fra den sikre sultedød...

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    ... Selv om det bliver lidt op ad bakke til du har vænnet dig til selv at lave mad ...
    Har jo laget mat siden jeg var liten gutt. Men ble jo da opplært i norsk husmannskosthold med moderne vri, av min mor og barneskolen. Et kosthold som bestod av lite fett, masse sukker i brød og kaker, og hvit mel til det meste. Det var først når jeg fikk sykdommen (lavt stoffskifte), at jeg var nødt å snu opp-ned, omkull, på det jeg hadde lært. Og når butikkene her jo bor, Prix og Rema 1000, neste bare har "ulovlig" mat, blir jeg fortvilt og frustrert. Jeg bor 4 timer unna nærmeste by, så da blir det jo enda vanskeligere å leve "rett og riktig" i hendhold til helsa.

Så det å bo ute i distriktet, med helse som krever anderledes kosthold enn normalen, er dårlig sort...

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Så det å bo ute i distriktet, med helse som krever anderledes kosthold enn normalen, er dårlig sort...
    Du har så rett...ikke enkelt når utvalget er som det er. Nesten fest nå man kan komme inn i en matbutikk i byen med skikkelig utvalg. Blir bare gående og se og se...(bonde på bytur)

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Nordlending på Sørlandet
    Alder
    52
    Meldinger
    119

Et annet problem med ferdigmat er soyalecithin. soya er en av skjoldbrukskjerelens største fiender. De har det oppi alt mulig SL er et illeluktende avfallsprodukt som det var vanskelig å bli kvitt helt til de fant på å putte det i allslags mat. Ikke rart at sjokolade gir kviser!!!!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Men helgemann, de har gode og riktige ting på rema og Rimi også, smør, rømme, grønnsaker, kjøtt og fisk. Du kommer langt med det.

Jeg har laget en veldig god brøderstatning som lages slik:

3 egg piskes med 1 beger Cottage cheese

idenne blandingen stapper du det du kan til resutatet er tjukt og tregt i masse med:
    nøtter, sesamfrø, solsikkekjerner, helst knuste linfrø (null karbo i linfrø).
    Smaksett med krydder og salt

Settes med skje på plate til en slags rundstykker.
    Stek på 190-200 grader i 15-20 minutter

veldig fin erstatning til brød.

Du kan også putte opp i en teskje med bakepulver i disse rundstykkene. 1 teskje fiberhusk er også bra, men ikke nødvendig. Fiberhusk blir som et lim, som også hjelper til med å binde godt og lage en saftighet. Men eggenne og cottage cheese gjør samme nytten. Har netopp laget min tredje variant, denne gang med kanel, lukter godt!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Vel.
    Hvis jeg var helgemann, så hadde jeg fortsatt å spise nordnorsk tradisjonsmat.
    Finnes ikke bedre enn ei skikkelig storseimølja - vel ?
    Eller Rødsei ?
    Jeg mener - for oss er det jo bullseye !
    Masse proteiner, mye mer enn i kjøtt, og D3 så de månner.
    Lexikalsk : http://no.wikipedia.org/wiki/M%C3%B8lje
    Poetisk : http://www.jpfoto.net/
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 1 av 4 1234 Siste

Lignende tråder

1. Er ferdig utredet i det norske helsevesen for borreliose....
    Av Cannari i forumet Lavt stoffskifte av Borreliose
    Svar: 7
    Siste melding: 02-02-10, 16:21
  2. Den danske dobbelblindstudien er ferdig (T4 + T3)
    Av nora i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 4
    Siste melding: 02-10-09, 10:00
  3. den danske dobbelblindstudien er ferdig
    Av nora i forumet Emner startet av Nora
    Svar: 4
    Siste melding: 02-10-09, 10:00
  4. Er akkuratt ferdig med boka til Per Egil Hegge
    Av ung mor i forumet Per Egil Hegge
    Svar: 17
    Siste melding: 27-10-08, 23:47

Bokmerker

Regler for innlegg