Hei helgemann! jeg skjønner din frustrasjon! selv mye av bacon som er i handelen, er tilsatt sukker! Og såkalt røkt laks er også tilsatt sukker. Og da tror ikke jeg den har vært røkt på gammelmåten, men tilsatt røkaroma og laget mer som gravet laks, som legges i sukker og salt blanding.

Her skal du få en enkel oppskrift på tomatsaus, som går lynfort å lage, og smaker godt:

Tomatpure
Enten bare litt vann, eller så mange tomater du har råd til, hakkes
Det krydderet du har, som rosmarin, timian, merian, basilikum, chili etc
Litt salt eventuelt pepper
Kokes til den får en konsistens du synes ser bra ut
Tilsett så mye olje tilslutt at du synes det gir en god smak, kommer an på hvor mye du lager

Denne sausen lager jeg ofte, og alle liker den. Den kan fryses.
Den er veldig god når jeg lager kjøttkaker
Da kan for eksempel kjøttkakene være litt hottere krydret enn sausen, eller omvendt.

En god og billig tomat og bønnerett. Den kan fryses ned.

Gå på biblioteket, helgemann, og lån bøker om mat fra all verdens hjørner. Mye internasjonal husmannskost er billig, kjøtt var for fest. Til hverdags gikk det i grønnsaker. Det gjør det fremdeleles. Via slike bøker kan du lære å blande for eksempel Garam masala selv. Og slipper sukker og andre ekle ting de putter i posene. Så har du et gammelt glass fylt med deilig krydder.

Om det finnes innvandrerbutikker i nærheten av der du bor, eller i en større by du er i av og til, har de ofte slike krydderblandinger med rent krydder, uten sukker etc

Bånn appettitt der i nord