Viser søkeresultater 1 til 10 av 32
-
04-10-10, 10:06 #1
Injeksjon av Thyroide hormoner
Hei !
Har sett at noen her inne hevder at kroppen ikke er designet for å ta opp Thyroide hormoner via fordøyelsen og ble litt nysgjerrig i så måte.
Insulin er et produkt av en annen kjertel og tas som (sub q)injeksjon så da er det naturlig å tenke seg at det burde være bedre å ta Thyroide hormoner på samme måte.
Jeg "guugla" litt og fant et dokument fra 1893 hvor de tydeligvis brukte denne metoden med kjertelekstrakt fra naturlige hormoner.
Noen her inne som vet hvorfor de slutta med dette ?
-
04-10-10, 10:30 #2
Sv: Injeksjon av Thyroide hormoner
Skrives veeeeldig lite om hvorfor man slutta med tyroid hormonbruk.
Er fint om du og alle som finner noe om dette, må jo være gamle skrifter, legger ut linken til dem.
Det finnes injeksjonsveske av syntetisk T4 som benyttes i komatilstander.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
04-10-10, 10:53 #3
I mitt lille hode så tenker no jeg på sånt som hvorfor finnes ikke et målesystem og sprøyte slik som diabetikere har siden nivåene våre varierer.
Vet vel egentlig svaret men artig å høre hva andre tenker om dette.
Hansen, vet du hvorfor injeksjoner kun brukes til komatøse pasienter ?
-
04-10-10, 11:31 #4
De indgives intravenøst i drop eller enteralt (sonde i tarmen), nok fordi de komatøse patienter er jo bevidtsløse og kan ikke sluge tabletter. Desuden transporteres hormonet omgående med blodstrømmen til alle kroppens celler... for at råde bod på at FT3 (og FT4) er faldet til så tæt på umålbart, at det skal gå superhurtigt, særligt med T3.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
04-10-10, 11:37 #5
-
04-10-10, 11:46 #6
Nok fordi det nytter alligevel ikke at presse T4 igennem, da det er et passiv lagerhormon og skal først igennem deiodinase, for at bliver nyttigjort. Myxødema Koma patienter får altid en T4-coctail med T3, som jo virker omgående.
Der er kun fornuft i T3 som injektion à la insulin, vil jeg mene...• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
04-10-10, 11:52 #7
-
04-10-10, 12:21 #8
Omdannelsen af det inaktive thyroxin T4 til det aktive T3 sker i lever, nyrer, hjerne, muskler (dvs. i alle iltforbrugende celler) og kræver enzymet 5 'deiodinase. Læs evt. her: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=11063
-
04-10-10, 12:30 #9
Jeg vet lite fakta om dette spesifikke emnet, men jeg vet litt generelt om injeksjoner kontra tabletter.
Årsaken til at diabetikere tar insulin i form av injeksjon og ikke tabletter er at insulinet ødelegges i mage tarmkanalen. Hvis ikke er det store muligheter for at diabetikere hadde fått insulin i tablettform også. Årsaken til at stoffskiftemedisiner ikke gies i sprøyteform er akkurat den motsatte; stoffskiftemedisiner ødelegges IKKE i mage/tarmkanalen.
Det er mange komplikasjoner som følger med det å sette sprøyter på seg selv hver dag. Det er feks alltid en infeksjonsrisiko, dette betyr i praksis at det fra helsesynspunkt vil anbefales å ta tabletter istede for sprøyter der dette er mulig.
At det finnes T4 i sprøyteform betviler jeg ikke, men vil tro at dette primært brukes til pasienter som har alvorlige mage/tarmsykdommer som hindrer absorbsjon av medikamentet. Jeg betviler derimot at dette brukes på komapasienter (pga infeksjonsrisikoen).
Fordelen å vite for oss som bruker thyroid medisiner er at dersom vi skulle havne i koma (eller andre tilstander som gjør oss ute av stand til å svelge tabletter) så kan tabletten knuses, blandes med vann og settes i en ernæringssonde (som de aller fleste komapasienter har i form av en slange gjennom nesen)
, så slipper vi å gå over til syntetisk T4.
-
04-10-10, 12:53 #10
Lignende tråder
-
Hormoner
Av Vigdis i forumet Andre hormonerSvar: 0Siste melding: 22-02-10, 09:03 -
Bøger om thyroide problemer (engelsksprogede)
Av Anisa i forumet BiblioteketSvar: 0Siste melding: 29-01-09, 20:33 -
Andre hormoner!
Av Maia i forumet Andre hormonerSvar: 1Siste melding: 12-02-07, 20:41 -
Artikler om hormoner
Av Stina i forumet Nyttige linkerSvar: 0Siste melding: 07-12-06, 00:21
Svar med sitat

Bokmerker