Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 23
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    72
    Meldinger
    263

Standard Dosering av hydrocortison

Har forsøkt å lete i tråder med binyrer, men har ikke funnet svar på følgende:

Nå har jeg fått hydrocortison (Cortef) i hus, men hvordan skal jeg begynne?
    Jeg vet at det er viktig å trappe ned forsiktig, men er det også viktig å starte med små doser og langsom økning???

Tar for tiden Adrenal (1 tablett) og 20mg Pregnenolone daglig. Bør jeg slutte med disse når jeg begynner med Cortef?

Siden jeg medisinerer helt på egen hand, vil jeg gjerne ha synpunkter av dere som har vært igjennom samme prosess.

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,364

Lightbulb Sv: Dosering av hydrocortison

Tråden Hydrokortison indlæg nr. 22
    Sitat Opprinnelig skrevet av Persa Vis post
    Jeg har nå fått resept på Hydrokortison (Cortef). Jeg har i periode på 4 uker brukt HC krem 3 ganger daglig med god effekt og skal idag starte med HC piller. Jeg bruker 3G Armour. Bør jeg gå litt ned på Armour dosen?

Har lest endel om dosering og tenker å følgende:
    Day 1-3: 2.5 mg first thing in the AM (2.5 mg total)
    Day 4-6: 2.5 mg first thing, 2.5 mg in four hours (5 mg total)
    Day 7-9: 2.5 mg first thing; 2.5 mg in four hours; 2.5 mg in four hours (7 1/2 mg total)
    Day 10-12: 5 mg first thing; 2.5 mg in four hours; 2.5 mg in four hours (10 mg total)
    Day 13-16: 5 mg first thing; 5 mg in four hours; 2.5 mg in four hours; 2.5 mg bedtime (15 mg total)
    Day 17-20: 10 mg first thing; 5 mg in four hours; 2.5 mg in four hours; Bedtime 2.5 mg (20 mg total)
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    72
    Meldinger
    263

Standard Sv: Dosering av hydrocortison

Takk, Driftssjefen!

Jeg må trene meg på søkefunksjonen, tror jeg!

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Tar for tiden Adrenal (1 tablett) og 20mg Pregnenolone daglig. Bør jeg slutte med disse når jeg begynner med Cortef?
    Nei, det tror jeg ikke du trenger. Selv tar jeg dette i tillegg til Cortef- alle monner drar! Prøver å ha noen pregn. frie dager innimellom- det skal visst være riktig.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Jeg tenker mye på dette med dosering av HC selv...mange på dette forumet ligger høyere i HC dose enn de med Addisons. I tillegg taes det masse annen binyrestøtte som blant annet pregnenolone. Hvorfor har vi hypothyreose pasienter behov for så store doser?

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Hva er det Addison's pasienter tar, Blondie?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

15-37,5 mg har jeg sett på et forum for Addisonspasienter. Ligner veldig på andre sider jeg har lest av mer medisinsk art.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Hei, den opptrappingen som er skissert over er forsiktig. Jeg økte mye raskere da jeg begynte med Cortef. Men jeg hadde en tid i forveien brukt hydrocortisonkrem. Så på den måten hadde jeg trappet opp med krem i stedet for lav dose hc. Jeg begynte rett på 10 mg Cortef, 15 mg etter to dager og var oppe på 20 mg innen en uke. Det var ikke noe problem for meg. Ble gjort på anbefaling fra legen min. En annen ting med meg var at jeg var sikker på at jeg trengte relativt høy dose hc, så jeg hadde ikke så mange betankeligheter med å øke såpass fort. Kroppen reagerte veldig positivt fra tablett en. Men fra 20 mg økte jeg sakte.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Snakker vi da Cortef eller Pred... (et eller annet; det som er såkalt syntetisk)? Sistnevnte er jo mye sterkere enn Cortef.

Uansett- målet er vel at vi som ikke har Addisons sykdom skal klare oss uten Cortef etter hvert, eller i alle fall på en lav dose. Men jeg skal være enig med deg i at det er litt voldsomt at vi som ikke har Addisons skal ha såpass mye. Det er vel et tegn på at binyrene er skikkelig slitne?

Håper selv å kunne gå av Cortef om noen mnd. Akkurat nå ser jeg imidlertid at det er nødvendig med tilskudd for å kunne øke Erfaen som jeg ønsker. Tar du bare Cortef om morgenen forresten?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Hei Berit
    Er ikke sikker på om det var meg du spurte, men kan vel svare for min del. Jeg tar kun en dose om morgenen. Dette fordi det var her spyttprøven viser for lavt. Lå for høyt kl 12 og i bunn kl 24. Jeg bruker ikke Cortef. Dette preparatet står ikke i felleskatalogen i følge legen min. Han skrev derfor ut et preparat som heter Cortison. Dette er ikke det samme som Prednisolon. Var veldig klar på at jeg ikke ville ha et slikt preparat. Fikk en sprøyte i fjor høst med et preparat som tilsvarer prednisolon og ble kjempesulten og fikk vektøkning av en dose som tilsvarer 5mg prednisolon per dag. Effekt i ca 3 uker. Merker ikke noe sånt med Cortison ca 12,5 mg (deler 25 mg tablett og tar deg største biten, sparer de mindre til en fremtidig nedtrapping)

Er likevel der hvor jeg lurer på å prøve en økning for å sjekke effekt.

Sitter å lurer på om disse Addisonspasientene også blir litt underdosert av endoene...eller skal vi kalle dem homeopatene...

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Er hydrocortison og binyrebarkekstrakter det samme?
    Av AneMarie i forumet Hydrocortison
    Svar: 3
    Siste melding: 01-08-10, 18:41
  2. Hydrocortison - hvor meget og hvor længe?
    Av Babe i forumet Hydrocortison
    Svar: 15
    Siste melding: 24-06-10, 19:06
  3. Dosering
    Av Cina i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 3
    Siste melding: 06-03-07, 19:48
  4. T3 og dosering av den
    Av irene i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 7
    Siste melding: 26-06-06, 23:30
  5. Riktig dosering??
    Av JoJo i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 2
    Siste melding: 17-06-05, 14:42

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn