Side 9 av 34 Først 12345678910111213141516171819202122232425262728293031323334 Siste
Viser søkeresultater 81 til 90 av 339

Tråd: Blondies bok

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Blondies bok

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Disse hadde jeg før jeg fikk stoffskiftet høyt nok opp (ikke smerte i føttene, men ømme beinhinner og carpal-tunnel-liknende smerter i hendene).
    Og stakkars, stakkars mannen min...
    ...og stakkars, stakkars deg

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    68
    Meldinger
    5,134

Har nå stått 6 uker på Erfa 135mg. Kommentarer?
    Du er jo sannsynligvis på for lav dose thyroid.

Symptomer per nå er vel enklest forklart slik:
    Smerter rundt venstre nyreområde Hyperstresset av bagateller
    Dett er er vel sannsynligvis lave kortisolverdier? Jeg tror man kan få smerter i nyreområdet ved for lite kortisol. Hyperstresset av bagateller er typisk.

Klarer kun daglige gjøremål
    Sinne for bagateller
    Sover 10-12 timer per døgn (har lest i dagbladet at det er farlig)
    Du sover vel for mye fordi du har lav thyroiddose. Kroppen trenger mer, men du klarer kanskje ikke øke fordi kortisolnivået er lavt? Det vil ordne seg når du begynner på HC. Når både kortisolnivåer og thyreoideahormoner er lave, er det underlig at du klarer selv daglige gjøremål, tenker jeg Tålmodighet, jenta mi, det er veien videre

Aksepter at akkurat nå er du der du er du er. Formen din vil nok endre seg gradvis når du får bedre medisinering. Godta at det er slik. Forklar familie og venner hvordan du har det. Jeg sendte mail til mine og forklarte, med litt medisinske vendinger. Det gikk inn hos de fleste. Og da er det godt å kunne få litt empati og forståelse tilbake. jeg forklarte at jeg var så syk at jeg ikke orket besøk. Du er faktisk syk! Kroppen din sliter! Si det til mann og barn. Ungene vil forstå hvorfor mor er i pysjamas når de kommer fra skolen

Det høres jo ut som om du har litt annet å slite med også. Livet er ikke alltid enkelt. Fint at fastlegen din er så modig at han gir deg HC! Lykke til
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Er bare enig med Vigdis jeg - og menn kan være forståelsesfulle......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Du sover vel for mye fordi du har lav thyroiddose. Kroppen trenger mer, men du klarer kanskje ikke øke fordi kortisolnivået er lavt? Det vil ordne seg når du begynner på HC. Når både kortisolnivåer og thyreoideahormoner er lave, er det underlig at du klarer selv daglige gjøremål, tenker jeg Tålmodighet, jenta mi, det er veien videre

Si det til mann og barn. Ungene vil forstå hvorfor mor er i pysjamas når de kommer fra skolen

Fint at fastlegen din er så modig at han gir deg HC! Lykke til
    Kjære Ruth og Finn
    Tusen takk for omtanken. Det varmer veldig. Uten likemenn/kvinner og dele denne situasjonen og erfaringer med hadde jeg ikke kommet så langt som jeg tross alt har.

Mange menn er svært forståelsesfulle inkudert min mann
    Problemet er at mannen min sitter i Oslo hele uka(ca 180 mil unna), kun hjemme i helgene (studier).

Selv om jeg er VELDIG flink til å glemme at det skal legges bokbind på skolebøkene, synes det å være det eneste lærerne er opptatt av i disse dager Mine stakkar barn kommer hver dag hjem å minner mor på at hun nok engang har glemt å kjøpe bokbind...med nye tidsfrister

Det jeg kan sette igjen til gubben når han er på helgebesøk, det får stå. Heldigvis har jeg noen som kommer å tar husvasken (nei, det er ikke gratis selv om det burde vært det for oss som er syke)

Om fastlegen vil gi meg HC gjenstår å se.... håper på det beste nå.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Ja, det er jo sånn de er Blondie.
    For deg Blondie, og for alle, håper jeg det er forbigående - altså at man finner sin kur.

Det krever jo etter min mening at man er frisinnet nok, især på behandlersiden. Frisinnet nok til å putte blodprøveresultater i skuffen å ta et overblikk på pasientens kliniske side(r).
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Kjære Blondie!!
    Nå finner jeg det ikke igjen-hvor-, men du lurte på noe med thyroiddosen kontra binyrestøtte.
    Det er fryktelig å si det på denne måten, men tror det er individuelt.
    MEN generelt vil jeg tro at de fleste klarer seg med en fysiologisk dose(20-25mg). Og hvis en etter en 3.mnd tid ikke føler noen bedring, ville jeg da øke forsiktig thyroiddosen for å kjenne den virkningen. Fører ikke det fram, øker jeg HC dosen.
    Ikke så mye å bli klok av, men dette opplever jeg svært vanskelig.
    Men noen tegn er typisk binyrer...hvis jeg begynner skvette for den minste lyd igjen, irritert at noen ringer meg etc....
    Av hele mitt hjerte ønsker jeg deg god bedring.
    Og- skolebøkene kommer til å bli fine ,de!!
    Spør i veg videre, jeg forklarer gjerne "om min veg", selv om jeg ikke er i mål!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Kjære alle dere som deler deres erfaringer med meg.
    Jeg hadde en ganske oppløftende legetime i går, som jeg synes det er verdt å gjengi herinne.

Samtalen mellom meg (B) og legen (L) gikk omtrent som følger:

B: Som du vet har jeg vært på Balderklinikken for å få hjelp. Jeg kan ikke fortsette å gå der for oppfølging av økonomiske årsaker. Jeg trenger derfor hjelp fra deg.

L: Hva fant de?

B: Jeg har lave D vit, lav kortisol i spytt, høy aldosteron. Med andre ord forstyrrelser i det endokrine systemet.

L: Det kan det være.

B: Så lenge jeg går med lavt kortisol vil jeg aldri få full effekt av stoffskifte medisinene. Jeg vil derfor at du gir meg HC.

L: (ser på blodprøvesvarene) Jeg tror vi må henvise deg til Tromsø...

B: Med nye ventelister? Nå har jeg gått slik i ett år. Jeg vil på jobb. En prøvebehandling med HC skader meg ikke. Jeg orker ikke dette mer.

L: Du tror ikke du kan være deprimert...?

B: Nei, men man kan bli deprimert av å gå slik jeg gjør.

L. Jeg må bare spørre

B: Det skjønner jeg. Pasienter med hashimotos har påvist lav kortisol (legger frem en forskningsrapport). For hvis du skulle diagnostisert meg uten stoffskifteprøver, som i gamle dager, hadde du diagnostisert meg med hypothyreose. Jeg har lave B og D vitaminer, høy homocystein, lett forhøyet kolesterol og klinikken er på plass. Jeg får ikke dette på plass uten HC.

L: Kanskje 5 mg prednisolon...(leser rapporten) Nå lærte jeg noe nytt...

B: Tror heller vi satser på 10mg hydrokortison jeg. Teorien, som er mer eller mindre godt dokumenter, er at når man går med høye antistoffer trigges binyrene, tilslutt klapper systemet sammen. Binyrene er slitne. Det er bare for en periode, slik at binyrene får komme seg. Jeg tror at leddene mine skyldes tynnfber nevropati (legger frem utskrift fra NEL), som igjen kommer av lavt stoffskifte.

L: (ser på utskriften fra NEL) Ja. og da får vi jo behandlet årsaken til nevropatien også... Dette var interessant. (skriver ut resepten). Dette blir veldig spennende...

Endene på visa var ikke bare at jeg fikk HC tbl 25mg, men jeg fikk det på blå resept, som jeg kan få tre glass à 100 tabletter på. Gjett om jeg er fornøyd med fastlegen min da

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sånne solskinnshistorier er deilige. Håper du får de ønskede resultater også. Og så må jeg bare berømme deg om at måten du har håndtert dette på virker veldig bra - og så må jeg berømme legen din som evner å ta dette så bra på sparket.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    68
    Meldinger
    5,134

Pasienter med hashimotos har påvist lav kortisol (legger frem en forskningsrapport)
    Kan du legge den forskningsrapporten frem for oss også?
    Gratulerer, fint at du får hjelp!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Kan du legge den forskningsrapporten frem for oss også?
    Gratulerer, fint at du får hjelp!
    Jeg har funnet den via forumet, men klarer ikke å¨huske helt hvem som postet den. Her er det jeg ga legen iallefall:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11607877

Side 9 av 34 Først 12345678910111213141516171819202122232425262728293031323334 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn