Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
Tråd: Gravid og engstelig
-
30-07-10, 21:59 #1
Gravid og engstelig
Er helt ny her.... Veldig mye god informasjon :-)
Ble dårlidg for åtte år siden. Helt utslått. Var så kraftløs at jeg ikke orket å holde hodet oppe, måtte støtte det. Sov nesten døgnet rundt. Fikk samtidig et veldig trykk i halsen, kunne ikke ligge på rygg. Fikk også samtidig psoriasis på albuer og i hodebunn. Videre hadde jeg ingen tiltakslyst, hukommelse lik 0, kunne ikke følge med i en enkel samtale, mistet tråden. Hadde mange flere symptomer som også stemmer med lavt stoffskiftet. Alle prøvene hos legen var helt normale, bortsett fra lav på jern og lav på østrogen.
Morgentemp på 35.5...
Tok blodprøver med "jevne" mellomrom som alle var normale. TSH gikk sakte oppover og T4 nedover, men godt innenfor normalen.
Jeg skiftet lege for 1,5 år siden og han gav meg motvillig Armour, jeg fikk et helt nytt liv!
Fikk gnisten tilbake i blikket, trykket i halsen forsvant og fikk mer energi :-) depresjon og tungsinn forsvant også! Folk spurte hva som hadde skjedd med meg :-)
Må nevne at jeg har PCOS og hadde gallestein og betennelse i galleblæren for 2 år siden. Legen ville ikke måle kolesterol fordi jeg var for ung (??) er 35 år.
Etter at jeg startet på Armour (går nå på Thyroid) forsvant de gule avleiringene jeg har hatt på hviten i øyet. Hadde godt synlige klumper!
Nå, etter jeg ble gravid har jeg blitt dårligere igjen.
Har tatt 60 mg Thyroid hver dag.
De siste prøvene min var:
FT4 8.7
TSH o,24
T3 2.3
TBG 33
TRAS <1.5
T4 94
FT3 4,8
S-Thy.perox.antis. 12
S-GT 7
S-ALAT 1
S-Bilirubiner 4
S-Ferritin 11
Rett før jeg ble gravid (2uker) I midten av januar
S-FT4 13,5
S-TSH 0,12
S-T3 1.6
S-Thy.perox.antis <10
S-T4 70
S-Ferritin 40
Legen mente jeg er overdosert etter denne prøven.
Etter siste prøven har jeg selv økt dosen fordi jeg følte meg helt på "felgen" og var så utrolig deprimert. Etter nå to uker på økt dose, føler jeg meg my bedre igjen :-)
Jeg blir så forvirret når legen sier noe og jeg føler noe annet. Er selvfølgelig redd for å overdosere, men da hadde vel verdiene vært annerledes??
Kjenner jeg bruker mye energi på å gruble på disse tingene.
Noen som har noen kommentarer til prøvene, og hva de vil si/betyr?
Veldig takknemlig for tilbakemelding :-)For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
30-07-10, 23:43 #2
Sv: Gravid og engstelig
Hei på deg og velkommen!
Lite hint, når du gjengir prøveresultater så burde du oppgi referanse områdene (står som regel i parentes på prøvesvarene) dette kan variere fra laboratoriene.
Når du er gravid er det nok viktig å være stabil og det virker som din lege er som de fleste (slave av referanse verdier) kontra å lytte til pasienten og få til gode løsninger,
kansje lurt å prøve en av de klinikkene som blir anbefalt her,
jeg er på heggeli hos Dag Schiøth og er meget fornøyd da dem ser lenger enn blodprøvene i seg selv (flere som gjør det),
du som gravid har ekstra mye som skal produseres og kroppen din bruker under graviditet mye krefter på å produsere nok av de hormonene som en gravid kropp trenger.
Anbefaler deg å lese et innlegg jeg leste i dag, ligger med link under tråden Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet/pregnenolone,
der sto det faktisk god info om hvor mye forskjellige hormoner trenger mye ekstra av da.
Virker for meg som det kan være binyrene dine som er litt på felgen også,
Men søk god hjelp,
graviditet og stoffskifte sykdom er det lite fasit svar på,
jeg var høy i to grav og har fått ihvertfall en datter som er sky høy,
var fin i mange år etter operasjon og ble lav etter tredje og siste grav.
Har ikke merket noe på sistemann om hun har arvet noe men hun er bare tretten,
jeg er våken for mulighet for hun har begynt å legge på seg og er egentlig lite energisk, husker dårlig og ukonsentrert,
selvsagt kan det hende hun bare er fjortis(13) men jeg holder øynene åpne.Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her
-
31-07-10, 06:54 #3
Jeg blir så sinna når jeg leser dette! Hvis du setter deg ned og leser her på forummet, vil du se at mange har vidt forskjellige FT4 område hvor de trives. Legen din kan umulig vite hvor ditt område er. Dette er noe du selv må eksperimentere med, jeg driver med å lete etter mitt område nå, det må prøves og feiles.
60 mg thyroid er altfor lav døgndose uten å være gravid. Og når du blir gravid må dosen økes, barnet skal også tilgodeses. jeg husker ikke hvor mye, det er skrevet om dette av andre med graviditet, om du skal øke 50 eller 100%. Det høres ut som om du raskt bør komme deg til en lege som kan både stoffskiftesykdom og graviditet. Har du målt Anti-TPO, som viser om du har antistoffer? Hvis du har antistoffer, altså det som kalles Hashimotos, skal FT4 ligge høyt i referanseområdet for FT4, rundt 20.
Aporopos referranseområde: det er viktig at du legger ut de tallene også, fordi de varierer fra lab til lab.
Jeg synes jo det du gjør nå, med å øke på egenhånd, høres ut som en god løsning for deg og barnet ditt. jeg kan jo si at jeg går på 150 mg thyroid pluss 25 mg levaxin. Og jeg er ikke gravid.
Legen din gøres livsfarlig ut. Hjelp deg selv og barnet ditt med å finne en som er kyndig. Jeg ville bedt om å få henvisning til Thyreoideaklinikken på Aker, om du bor i Osloområdet, men det kan ta tid. I mellomtiden burde det være en annen lege som raskt kunne gi deg en annen virkelighetsoppfatning enn den legen du nå bruker• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
31-07-10, 11:58 #4
Hei Evito!
Man SKAL øke dosen når man er gravid. Dette er også viktig for fosterets skyld. Mange trenger opptil det dobbelte av vanlig dose. Jeg kan ikke nok om dette til å være helt presis- og det gjør heller ikke en del leger- men du bør komme deg til en lege som har fått med seg at gravide skal ha ekstra tilførsel av stoffskiftehormoner når de fra før av har lavt stoffskifte.
Lykke til
-
31-07-10, 14:14 #5
Hei.
Generelt er kolsterol en måling som bør tas når man har stoffskifteproblematikk. Høy verdi peker på at dosen er for lav.
Målingen hører med til en gruppe blodprøver som endrer seg med stoffskiftet.
Så syns jeg også at 60mg Armour høres katastrofalt lavt ut til en som har hatt stoffskifteproblemer en stund. En dose for vanlige fall ligger ofte rundt 180mg, og denne kommer ofte over 300 når man er i din situasjon har jeg lest flere steder på nettet.
Det er særlig viktig å ha høy nok dose i begynnelsen. Barnet begynner jo å produsere stoffskiftehormoner selv etterhvert, men før det skjer, leverer jo du dette.
Vil også bare opplyse at kunnskap om dette er viktig for deg, så prøv om du kan lese deg opp.
At du er havnet her tyder jo på at du er godt igang
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
31-07-10, 16:02 #6
vil bare minne deg om at barnet ditt får det barnet trenger. Dette er erfaringsbasert. Det er du som blir skadelidende. Anbefaler deg å få rask hjelp til å øke dosen, slik at du blir klar til fødsel og barseltid.
-
31-07-10, 17:26 #7
Jeg skjønner godt at du er engstelig, men du tar ansvar, og det er en super måte å hjelpe både deg selv og barnet ditt på!

Jeg støtter veldig opp under at du er altfor lavt dosert, symptomene dine og kroppen din forteller deg at du må opp i dose. Du burde sikkert også få testet binyrene dine, hvis ikke disse henger med, kan du oppleve at du ikke føler deg noe bedre selv om du øker på med medisiner.. Du trenger et optimalt stoffskifte og sterke binyrer nå.
Skulle ønske noen her kunne gi deg et navn på en spesialist som er dyktig som du kan gå til.. Hvis ikke syns jeg du skal bruke litt krefter på å finne en dyktig spesialist.. Noen som kan bistå deg med riktig behandling.
En nyttig link:
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=8257
Jeanette
-
05-08-10, 21:56 #8
Takk for svar :-)
det stod ikke noen referanseverdier på prøvene. Bare stjerner på de fordi de er utenfor referanseområdet.... Jeg fant kun ut av t4 (9-22) og TSH (0,4-4,5).
Jeg har ingen antistoffer. Begge mine bestemødre og mor og en tante har struma. Så havner kanskje innenfor der. Har lest at det finnes mange forskjellige typer. Og var hoven på halsen før jeg begynte på Thyroid. Trykket i halsen forsvant også etter det. Skal veldig lite til før trykket kommer tilbake. Feks hvis jeg glemmer å ta medisin en gang...
Får ny lege i slutten av august og skal da be om å få sjekket binyrene, takk for tips :-) det kan nok stemme at de har fått kjørt seg litt...
Har vært uten internett noen dager, men skal lese om det.
Nå har jeg økt dosen til 90 mg thyroid fordelt på tre doser. Føler meg mye bedre allerede :-) fortsatt perioder med tretthet, men som sagt bedre.
Har vært redd for å ta for mye, fordi jeg har hørt på legen. Nå skal jeg stole mer på meg selv :-)For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
05-08-10, 22:02 #9
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
05-08-10, 22:09 #10
Lignende tråder
-
Er gravid - hva nå?
Av Oslofia i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 7Siste melding: 24-03-10, 21:49 -
Gravid med nr 2
Av bOnZiE i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 1Siste melding: 08-02-09, 19:31 -
Gravid og høy TSH
Av Sigrid i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 23Siste melding: 19-08-07, 11:13 -
Jeg blir små-engstelig når jeg leser her inne på forumet
Av Linn i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 4Siste melding: 20-11-06, 00:26 -
Vanskelig å bli gravid?
Av Ruth i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 2Siste melding: 25-05-05, 13:54
Svar med sitat
Andrè Bjerke.
Bokmerker