Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 24

Tråd: Hei alle!

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Telemark og Oslo
    Meldinger
    43

Standard Sv: Hei alle!

Hei, Freya!
    Har ikke erfaring etter operasjon, men etter det jeg har hørt er det HELT normalt med jevnlige oppfølginger med blodprøvetakinger etter en operasjon, endten det er snakk om fjerning av hele eller deler av kjertelen. Selv har jeg vel det som kalles Hasimotos siden jeg har antistoffer over en lav sko. Er ikke diagnostisert med det men.... Jeg var til CT av min nakke og fikk påvist noe de kalte fargeforandring(attenduering) med usikker patologisk betydning????? Det var ett bifunn og medførte ingen reaksjon når det gjaldt stoffskifte .
    Etter å ha lest her inne på nettet har jeg funnet ut at vi er mange varianter, men med noen felles trekk. Jeg kan nevne at jeg har vært hos endo på sykehus to ganger for å få sjekket kjertelens reaksjonsevne. "Kalles husmorferie". Må møte fastende og umedisinert. Blodprøve blir tatt, så setter de en sprøyte med kunstige hormoner for så å ta nye prøver etter 30 og 60 minutter. Det du får lov til å gjøre mens du venter er å sitte i ro og maks lese, litt vann kan du ta etterhvert. Mine prøver der viste at kjertelen reagerte som normalt, men jeg fikk vite at jeg var en "tikkende bombe" og at jeg før eller senere ville få lavt stoffskifte. Nå går jeg på 50 mikro Levaxin og har det litt opp og ned. Prøvene etter start har så langt vist at jeg responderer på medesinene og det går fremover. Har også sjekket B12, jern, folin og D-vit. Forrige gang jeg tok B12, folin og jern hadde jeg gått 3mnd på TrioBe og disse prøvene var fine (sist høst). Nå sist jeg tok prøvene var jeg under 300 på B12 og fol var fallt fra 42 til 17. Jern var bra, D har jeg ikke fått svar på ende. Har nå startet med TrioBe igjen og håper energien kommer tilbake.
    Spørr etter belastningstest av kjertelen (husmorferien). Det skal gi en relativt god indikasjon på hvordan kjertelen arbeider. Det bør den jo ha begynt å gjøre igjen etter operasjonen, hvis den fremdeles er i live???? Produserer/responderer den ikke godt nok, så er det jo en grunn til å begynne medesinering hvis du føler deg "lat" osv. Det er jo til syvende og sist din følelse som er avgjørende, i hverfall hvis verdiene er i grenseland. Min lege har i hvertfall forstått det selv om endokrinologen ikke forsto det.....
    Lykke til i alle fall..

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    32

Ting tar i alle fall tid, det er sikkert og visst. Ga opp å vente på sykehuset, og dro til fastlegen. Fikk tatt blodprøver (TSH 5.58, T4 11.7), og henvisning er sendt privat. Der har de selvfølgelig ferieavvikling nå, så man får smøre seg med enda mer tålmodighet...
    Mange av symptomene har jeg hatt så lenge jeg kan huske, og endel av dem har blitt kraftig forverret etter operasjonen.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Kjære snille deg. Du skal ikke behøve å vente med disse svarene. Fastlegen din skal ha en vikar om det er aldri så mye ferie. Du trenger IKKE å komme til spesialist for å bli medisinert med disse prøvesvarene. Krev å bli satt på medisinering. Du har gått slik alt for lenge.
    Lykke til.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Sant !
    Du har for liten mengde stoffskiftehormoner i blodet - det viser prøven fT4.
    TSH prøven viser også at hjernens kontrollsenter også syns at det er for lite stoffskiftehormoner i blodet.
    Det som hadde vært en fordel, er å vite hvorfor.
    Hvorfor har du for lite stoffskiftehormoner ?

I de fleste tilfeller er det fordi kjertlen er syk, feks fordi det finnes antistoffer i blodet. Ta prøven S.anti-TPO. Hvis den viser antistoffer, så er det ingen vei utenom å begynne å spise stoffskiftehormoner.
    Og om det er så, vil det være lettere å få legen til å begynne å behandle.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    32

Takk for svar. Nå ble jeg litt lettet kjente jeg, for jeg vet jo lite om dette enda. Nå rekker jeg ikke lege før jeg reiser på ferie, men satser på å få startet opp med det rett etter at jeg kommer tilbake - og kanskje kan man håpe på litt energi også

Edit: fjernet jo halve kjertelen i januar. Blodprøver for to år siden viste ikke unormale verdier selv om symptomene var tilstede, men etter operasjonen har symptomene bare økt og blitt sterkere.
    Mange av symptomene har jeg hatt så lenge jeg kan huske, og endel av dem har blitt kraftig forverret etter operasjonen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Viktig opplysning dette Freya (jeg hadde glemt det....), flere her har gjort det samme, så jeg håper de skriver til deg.
    Du k a n jo ha fått antistoffer, men det er vel mindre trolig i din situasjon ?

I noen tilfeller kan den kjertelbiten som er igjen vokse og etterhvert klare å forsyne kroppen med nok hormoner. Men en må jo følges opp for å vurdere utviklingen.

Kopi av journalen din kan gi deg svar på mye du lurer på......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    32

Jeg skal be om kopi neste gang jeg er der. Akkurat nå kjennes det ut som det går i feil retning i alle fall, ettersom symptomer bare forsterkes og øker i antall. Spesielt prikking og nummenhet i hendene er tidvis veldig kraftig, og plagsomt. Dog er det mindre plagsomt enn søvn- og pusteproblemer samt mangel på energi.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Freya, du bør sikkert få sjekket alle mulige mineral- og homon- og vitaminblodprøver i tillegg. Noen kan få lave verdier på andre ting også når stoffskiftet begynner å slarke. Ikke alle leger vet det.

Det høres ille ut at de ikke følger deg opp. Er du sikker på at fastlegen din kan nok om dette? Noen ganger kan det lønne seg å bytte lege dersom legen ikke er god nok på det du sliter med.

Neste legebesøk: Noter på et ark (du er sikkert glemsk, som de fleste som er umedisinert) alle spørsmål og alle blodprøver du ønsker å få tatt. Lurt å ta blodprøver om morgenen. Husk å ta med lappen Det kan også være en hjelp å føre en helsedagbok, slik at du kan følge med på hvordan formen er, og når den blir bedre eller verre (blir du verre av å trene, bedre av medisiner, har du for lav B12, blir du bedre etter å ha tatt B12 osv). Det er også lurt å be om utskrift av blodprøver, og gjerne notere hvilken dose du går på (når du får medisiner). Stå på, få fortgang i å begynne på medisiner, dette er ille....
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    32

Takk for råd, skal skrives ned

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    32

En ting jeg lurer på, håper noen kan hjelpe.

Hva med allergier? Er det "vanlig" at man kan utvikle en eller flere former for allergi ved lavt stoffskifte?

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Hei alle sammen
    Av JS i forumet Presentasjoner
    Svar: 4
    Siste melding: 14-11-07, 23:16
  2. Hei alle sammen
    Av litaogslita i forumet Presentasjoner
    Svar: 3
    Siste melding: 17-05-07, 21:59
  3. Hei alle sammen.
    Av munch i forumet Presentasjoner