Side 1 av 4 1234 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 33
    Medlem siden
    Oct 2008
    Meldinger
    21

Standard Er medisinert men mangler det lille ektra

Hei. Er 31 år. Har lest endel på dette forumet tidligere, men aldri fått samlet meg nok til å skrive før nå.

Jeg begynnte på medisiner for lavt stoffskifte ca mai 09. Før dette har jeg vært inom x-antall leger. Bytta lege i eninga, da ingen ville høre på meg. Blodprøvene mine er nemlig fine... Har vært på sykehuset hos "magedoktoren" som idioten kalte seg, fått slange studd ned i halsen hos en anna lege, og bedt om å ta på joggeskoa å komme meg ut hos en tredje.

Har heldigvis en samboer som har kjempa for meg. Hadde aldri klart det selv. Har vært ordentlig dårlig de siste seks årene, det siste året før medisinering husker jeg lite av.

Uansett, har endelig funnet en lege som har litt mer mellom ørene. Jeg leste og leste på dette forumet og andre sider. La det så fram for legen som tok blodprøver. Alt fint. Haha. Jeg satt helt apatisk inne på legekontoret, men sambo hadde fått nok. Fikk til slutt lov å prøve levaxin 25 microgram. Om jeg fikk bivirkninger skulle jeg stoppe med en gang! Jeg lovte.

Jeg fikk absolutt ingen bivirkninger. MEN jeg slutta å bli dårligere. Legen gikk med på økning, og jeg lovte som sist å slutte med en gang om jeg fikk bivirkninger. Gikk til kontroll ca hver-annenhver måned innkl blodprøver.

Nivået mitt (husker ikke hva som måles) steg jevnt, det samme gjorde min fysiske og psyiske form. Går nå på 100 microgram, ligger å vipper rett over "normalen".

Mitt spm er: Jeg føler meg mye bedre. Føles på en måte som jeg er på riktig dose, og legen er jo selvsagt fornøyd. Men det er noe som mangler. Det siste lille som gjør at jeg kan bygge opp energien igjen. Leser om alt mulig vitamingreier og noe T3 og T4. Skjønner meg ikke helt på dette. Skal til kontroll igjen om et par uker ca, noen som kan si meg hva jeg bør be om?

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard Sv: Er medisinert men mangler det lille ektra

Hei-og velkommen hit!
    Jeg vet ikke om jeg har forstått deg riktig, men jeg prøver litt...
    Den medisinen du spiser er T4, men det kan ikke kroppen bruke.Dette molekylet har 4 atomer..derav navnet. Via en prosess som for det meste foregår i leveren, mister molekylet et atom, og blir til T3. Det er dette som kroppen kan bruke, må gjennom celleveggen for så å sørge for forbrenninga...
    dvs. oksygen kommer inn i cellene, og forbrenning kan foregå.
    Både T4 og T3 er bundet til et protein og går til lager, men noe blir frigjort og det er dette som måles i blodet som fritt---fT4 og fT3.
    Det er viktig at vi har nok T4 for å danne nok T3.
    Hvis du ikke har målt fT3 skal du be om det. Kanskje du har for lite , og det er det du føler du mangler. Hvis det skulle være tilfelle, og du ikke har noe å hente på å øke dosen din, kan du be om å få ren T3= Liotyronin.
    Videre er det lurt å sjekke ferritin, B-12,D3.
    Jeg går ut ifra at du ikke har antistoff?
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Hei og velkommen SvSo, når det først er slik med deg da.
    Det er som du sier, menge leger som har fått utdelt hodet for å dele øra i to.
    Derfor er det så viktig at vi prøver å utdanne oss i vår egen tilstand.
    Siden du har lest litt her, så har du sikkert støtt på både dette og andre ting.

Langt de fleste tilfeller av lavt stoffskifte - som oppdages - har fått dette fordi kjertelen er blitt ødelagt av en betennelse. Så kaldt thyreoiditt (Hashimotos)
    Men ikke alle - ikke jeg og noen til.
    MAnge havner nok i det som kalles diffrensialdiagnoser - altså i feil diagnose.
    Jeg har aldri hatt utslag på blodprøven anti-TPO og dermed ikke hatt noen kjertelbetennelse.
    Er det slik med deg ?

Om man blir helt bra av behandlingen skal noe til.
    Mange føler seg bra med den behandlingen som tilbys, men langt fra alle.
    Og når legene doserer oss kan de jo ikke annet enn å sammenlikne blodprøvene med slik de er hos friske. De har jo alle kjertelens produkter, og kjertelen har jo evnen til å dosere oss riktig. Den evnen har man jo ikke mer når kjertelen ikke virker.
    Legen kan derfor ikke hjelpe oss helt fram til en personlig dose, derfor bør man jo lære seg å være kjertel for seg selv.
    Jeg syns det er viktig å lære seg kjennetegn på lav og høy dosering og selv finne den dosen som man trives best på.

Justering av dosen bør nok ikke gjøres så ofte. Særlig ikke til å begynne med.
    Kan hende hver annen månet er ok til man lærer seg virkningen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2008
    Meldinger
    21

Takk for litt info. Forsto litt mer nå. Og forstår mer hvorfor kroppen reagerer som den gjør. (forbrenning, nei tror ikke kroppen vet hva det er lengre... )

Usikker på hva som er målt tidligere, men skal be om å få utskrifter. Har noen utskrifter som er drøyt året liggende en lur plass...

Skal ta med en liste til legen min, og høre om disse prøvene er tatt. Han vet at jeg har sprøyteskrekk, så om jeg kommer og ber om fler prøver skjønner han nok at jeg mener alvor

Antistoffer?? Super grønn på dette jeg... Vet bare at jeg har gått sånn siden jeg var liten. Forsto det når jeg plutselig kunne knytte skolissa og brukte halve tida på badet om morran.

Ang kjertelbetennelse. Hakke peiling. Ber om å få målt det derre anti-TPO om ikke det er gjort.

Dosa mi ble nok økt med ca to måneders mellomrom. Sist økning var litt før jul, om e husker rett. Legen ville ikke øke meg da jeg var til kontroll, men sambo ringte etter noen dager og fikk faktisk høyna den da. Får bare fortsette å håpe på noe bedring.

Igjen, tusen takk for hjelp. Kommer snart innom igjen

Medlem siden
    Oct 2008
    Meldinger
    21

Standard Måtte trekke meg... igjen

Nå er jeg lei, fortvila og frustrert!!!

Var på dagstur til Danmark for to dager siden. Skrekk og gru at jeg kunne finne det på

Dagen derpå var jeg sliten. Greit nok, det blir vel de fleste etter lange reiser. Men i dag er enda verre.Kroppen vil bare ingenting. Hodet henger faktisk med, men føles som beina er polstra med sandsekker. Skulle vært på et styremøte, men måtte snu underveis.

Det verste er likavel ikke utmattelsen. Det verste er følelsen jeg sitter igjen med. På nytt måtte si beklager jeg kan ikke komme. På nytt føle jeg lurer folk. På nytt kjenne hvordan depresjonen kommer deisende.

Åh, jeg skulle bare ønske ting var som det var før. Før jeg ble syk. Da jeg kunne være på farta hele dagen. Det å sitte stille var nærmest et mareritt. At ikke folk kunne spise litt fortere, hvile seg litt fortere slk at vi kunne finne på mer gøy... Men det var da

Har vært hos utallige leger for å få hjelp. Enten tar de ikke de rette prøvene, ellers kaller de meg nærmest en hypokonder Har til og med fått høre fra en lege at jeg bare måtte få på meg joggeskoa Fastlegen min nå har, etter mye krangling, gitt meg levaxin. Er nå på 100 micro, prøvene mine er langt over "normalen", og jeg er like sliten. Ba om tilskudd av T3, men nei. Blodprøvene mine (T4) var så høye at det trengte jeg ikke. Har nå begynt på B-kompleks som jeg fant reseptfritt på apoteket. Vet ikke om det hjelper, men gir det er forsøk.

Nei, får prøve å høre på min kjære. Ho har virkelig stått på og kjempa for meg I dag har ho ringt og best time hos en annen lege jeg er blitt anbefalt. Og i kveld har jeg fått klar beskjed om å slappe av og ikke straffe meg selv med vonde tanker og skyldfølelse.

Måtte bare få luftet ut litt. Blir litt trangt i toppen om alt skal låses inne... Håper å kunne poste under solskinnshistorier neste gang

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Puh ... Fornemmelsen af at narre nogen, selvom man faktisk ikke har det godt, den er meget slem. Problemet er vel et stykke af vejen, at man ser ud til at fungere men ikke gør det alligevel.

Jeg fik nok af dette cirkus og steg af. Det skete, da jeg under skandalen med Ny eltroxin - syntetisk t4-medicin som Levaxin - fik det forfærdelig dårligt og til gengæld fandt ud af, at der hele tiden havde været andre muligheder, selvom det er besværligt. Så nu er jeg gået over til thyroid - dvs jeg har skiftet min syntetiske medicin ud med Erfa Thyroid fra Canada, som jeg fik recept på fra alternativt indstillet læge. Så det er vel også en mulighed for dig, tænker jeg. Så får man jo både t4 og t3.

Medlem siden
    Oct 2008
    Meldinger
    21

Formen er heldigvis litt bedre i dag. Teller ned til legebesøket. Har fått høre at dette er en lege som ikke er redd for å gå imot andre leger, og som kan medisinere alternativt. Tenker da på nevnte medisin fra Canad, f.eks Håpe, håpe..

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av SvSo Vis post
    Formen er heldigvis litt bedre i dag. Teller ned til legebesøket. Har fått høre at dette er en lege som ikke er redd for å gå imot andre leger, og som kan medisinere alternativt. Tenker da på nevnte medisin fra Canad, f.eks Håpe, håpe..
    Har du fått vite fT3-verdiene dine? Det hjelper ikke om du har mye fT4 dersom kroppen din ikke klarer å produsere T3 av det...
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2008
    Meldinger
    21

smgj: Si det til legen min. Sist jeg var der ba jeg om å få sjekka og evt få tilskudd av t3. Svar: Du har så høyt ft4, så det har du ikke behov for

Satser på den nye legen

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Sitat Opprinnelig skrevet av SvSo Vis post
    smgj: Si det til legen min. Sist jeg var der ba jeg om å få sjekka og evt få tilskudd av t3. Svar: Du har så høyt ft4, så det har du ikke behov for

Satser på den nye legen
    De er festelige disse legene som tror de vet og kan mer enn de egentlig gjør. Selv fikk jeg beskjed om at vi ikke skulle mår fT3, for det gjaldt bare høyt stoffskifte og jeg hadde lavt.

Side 1 av 4 1234 Siste

Lignende tråder

1. Struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer
    Av Sonja Midtlien i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 124
    Siste melding: 27-08-11, 18:41
  2. Hvorfor mangler vi medicin?
    Av Anisa i forumet Mangel på Thyroid-medisiner
    Svar: 4
    Siste melding: 12-11-09, 17:24
  3. Svingninger i tsh/medisinert
    Av lillybell i forumet TSH