Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
-
04-05-07, 19:12 #1
Det føles som om jeg skal besvime hele tiden
Det føles som om jeg skal besvime hele tiden. I skrivende stund også. Føler meg nesten svimmel. Hjelper jeg litt til begynner jeg å svaie nærmest. Er tung i hodet og det føles som om det ikke kommer nok oksygen til hodet. Kan dette ha noe med lavt stoffskifte å gjøre?Jeg tror egentlig ikke det selv. Har jo hatt denne sykdommen i 11 år, og selv om jeg har følt meg tung i hodet før føles det liksom annerledes nå. Tar det til legen på mandag. Så får man håpe han bare ikke overser det som han gjør med mine andre symptomer.
For øvrig går jeg på 100 mikrogram levaxin nå. Jeg har to ganger før gått på 75 mikrogram og følte meg bedre da. Men er ikke det en unaturlig lav dose? Jeg har aldri lagt høyt på TSH verdien. Det høyeste var vel 4.62. Jeg tar ikke kopi av blodprøvene lenger. De andre verdiene har heller ikke vært urovekkende. Testosteron er for lav da, men det er SHBG også. D-vitamin er jeg lav på. Ble anbefalt å ta tran, men det bør da finnes andre D-vitamintilskudd? Jeg føler hva resten av verdiene ligger på og det er nok som endoen sier at de er stort sett greie.
Så egentlig burde jeg da være overdosert? Hører folk snakker om skjelving, hjertebank, varme og økt forbrenning osv. Kanskje økt forbrenning. Gikk ned i vekt uten å vente det. Hjertebank føler jeg ikke at jeg har og jeg skjelver heller ikke. Varm og urolig er jeg selv uten medisin. Kan kanskje skyldes at jeg stresser litt mye. Og at man rett og slett blir ufattelig varm av lavt stoffskifte også. Termostaten er ute av kontroll, men det føltes bedre på 75 µg. Da kunne jeg sovne og ha en deilig temperatur i kroppen. Jeg følte meg også lykkeligere. Hadde noen få ting jeg gledet meg over hver dag. Nå sovner jeg sent og jeg er alltid litt for varm. Tar jeg dyna vekk blir jeg litt for kald. Når man våkner har man følelsen av å ha sovet noen minutter mens det egentlig har gått timer. Jeg drømmer ofte rart og veldig ekkelt. Jeg sover langt ut på dag fordi søvnene er best om dagen. Om natten går alt bare i svart og det virker som om kropp og sinn ikke hviles selv om man sover. Mener det var litt bedre på 75 i hvertfall.
Burde jeg gå ned igjen? Jeg er vel egentlig fast bestemt på det, men 75 µg virker forferdelig lavt. Og hva gjelder brainfog og evne til å ta seg enda mer ut uten å bli utmattet, er det noe hjelp i liothyronin? Finnes det andre tilleggsmedisiner? For øvrig vet jeg allerede nå at det blir som å be til Gud for å få legene til å gi meg det.
Det må sies at jeg går ned i vekt og trener. Det er positivt. Er deilig å være kvitt suget etter fet mat, og kroppen føles litt mer villig til å løpe og drive med fysiske aktiviteter.
Ble mange spørsmål og mye mas her, men jeg håper da noen synes det var int. eller kjente seg igjen.
For øvrig. Kan noen snart stenge det der facebook. Er så lei maset om det!It's nice to be important, but it is more important to be nice! (eller et eler annet slikt)
-
04-05-07, 19:50 #2
svimmelhet er et symptom jeg sliter mye med, nå som jeg har blitt hyper er det egentlig bedre enn når jeg var hypo...
det er absolutt et hyposymptom.
om du er for høyt dosert vil jeg ikke utale meg om, i alle fal ikke uten å se prøvesvarene dine.Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
-
04-05-07, 19:57 #3
Blodprøvsvar kan jeg nok skaffe. Jeg føler på meg hvor TSH ligger da. Vil tippe mellom 0.20-0.50 (selvsagt trengs det hard evidence). Dette fordi jeg har gått opp og ned i dosering over lang tid. Var en stund nede i 50 µg igjen. Jeg klagde over formen på 75µg, da sa endo at jeg kunne øke til 100, men rett etter jeg hadde vært hos han ble jeg bedre på 75. Typisk. Alltid litt feil med timing. Går det an å dele opp dosen enda mer nøyeaktig? 87.5 mikrogram? Kanskje er jeg helt på jordet, men det har føltes som om 100 ikke er rett og 75 heller ikke er helt rett.
It's nice to be important, but it is more important to be nice! (eller et eler annet slikt)
-
05-05-07, 11:09 #4
Det første jeg tenkte når jeg begynte å lese innlegget ditt, er at jeg også har slitt med besvimelses-tendenser. Ja, i ungdommen, så besvimte jeg visst også minst en gang. Når disse tendensene ble veldig markante i voksen alder, så hadde jeg fått konstantert autoimmun gonadesvikt - altså eggestokkene blir angrepet av antistoffer slik at de ikke får produsert det østrogenet de skal i fred. Når jeg så begynte på østrogen, forsvant besvimelsestendensene (selv om jeg fremdeles vel har alle tenkelige hypo-symptomer, kraftig...). Under svangerskapene var besvimelsestendense veldig kraftige også, da hadde jeg visst litt lavt jern.
Så skriver du at testosteron og SHBG er lav. Har ikke så god peiling på disse, men det har jo med kjønnshormoner å gjøre, så det "bekrefter" min første mistanke om at du muligens kan ha ubalanse i kjønnshormonene dine. Har du f.eks. uregelmessig menstruasjon?
Når det gjelder dosering på 75 eller 100 mikrogram, så ville jeg selv ha valgt den dosen jeg følte meg best på. Ang vektnedgang hvis man er hyper, den går først og fremst på muskelmassen, så det har jo da liten/kortvarig hensikt.
Kan man bli ufattelig varm av lavt stoffskifte også? I alle fall ikke jeg, så lenge det er det minste kaldt. Fryser meg halvt ihjel og litt til. Men når varmen kommer, så velter den fullstendig over meg og nesten kveler meg. Tror det er mye hormonubalanse, evt ME."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
05-05-07, 11:12 #5
Ja, du kan dele opp til 87,5 mikrogram, bare få tak i mindre dose-tabletter, så deler du i vei ;) Du kan også forsøke å ta litt av dosen på morgenen og litt av dosen på kvelden. Ta thyroxin to timer fra kalk og jern.
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
06-05-07, 09:08 #6
Du kan også ta 100 noen dager og 75 noen dager.
ang svimmelhet og lite oksygen til hjernen, tror jeg du er inne på noe der. Har hørt at mangel på tyroksin gjør at hjernen får for lite oksygen.
Jeg såg et program om en som var på Mount Everest. Der fikk de symptomer som forvirring, glemsel, etc og det var pga mangel på oksygen.
-
06-05-07, 13:07 #7
Reven ;)
Jeg er jo fremdeles forferdelig svimmel selv på østrogen, det var kun besvimelses-følelsen dette hjalp på. Raver rundt som jeg er dritings det meste av tiden, tipper ut av dusjen/badekaret, sjangler i vei til bilen (synes egentlig det er rart at ikke naboer f.eks. har anmeldt meg for mulig promillekjøring). Men jeg trodde kanskje jeg hadde lest littegrann om dette, for det føles helt bestemt som om jeg ikke får ordentlig blodgjennomstrøming og oksygen til hjernen, akkurat som til resten av kroppen (på tross av årelang medisinering - av en eller annen grunn klarer jeg visst ikke å nyttiggjøre meg thyroxinet).
Se her:
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=380454Mulige patogene virkningsmekanismer
Ved thyreoideahormonmangel finner man store fysiologiske forandringer i hjernen; bl.a. fordoblet cerebrovaskulær motstand og redusert blodstrøm, oksygen- og glukoseforbruk. Det er høy konsentrasjon av thyreoideahormonreseptorer, spesielt i amygdala og hippocampus (2). Trijodtyronin fungerer kanskje både som hormon og nevrotransmitter (23). Studier viser sammenheng mellom thyreoideafunksjon og det sympatiske nervesystem. Hypotyreose gir økt noradrenalinsyntese, økt antall α -adrenerge og redusert antall beta -adrenerge reseptorer (2). Trijodtyronin forsterker effekten av noradrenalin, serotonin og GABA (11).
Jeg har jo brukt Liothyronin en stund, det hjelper ikke mot svimmelheten for min del, men kanskje du, chino, kunne ha effekt av å prøve dette?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
06-05-07, 16:45 #8
Jeg kjenner meg godt igjen i dette. Jeg har det ganske likt på menge vis når jeg er veldig sliten. Jeg føler også at jeg skal tippe over, ramle sammen og jeg rykker/rugger i kroppen. Som Stina så sjangler jeg også, men det kommer som oftest når jeg også har muskelsvakhet pga at jeg er for sliten. For meg så har jeg vel alltid trodd at dette er en del av Stoffskiftet. Det er i hverfall ikke noe nevrologisk som nevrologen jeg var hos for ca 1 år siden.Det føles som om jeg skal besvime hele tiden. I skrivende stund også. Føler meg nesten svimmel. Hjelper jeg litt til begynner jeg å svaie nærmest. Er tung i hodet og det føles som om det ikke kommer nok oksygen til hodet. Kan dette ha noe med lavt stoffskifte å gjøre?Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
06-05-07, 17:38 #9
Jeg får de symtomene når jeg er for lavt dosert. Hvis det er brostein eller trapper må jeg være veldig oppmerksom når jeg går.
Lignende tråder
-
Kreft og tiden etterpå og sånt....?
Av DALIA i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelenSvar: 29Siste melding: 12-01-10, 17:44 -
Skal hele skjoldbruskkirtlen opereres væk?
Av Pochahonta i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 19-10-09, 14:24 -
Alt er helt normalt! Men hvorfor føles det ikke sånn?
Av Turid i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 08-05-09, 22:40 -
Er så sinna hele tiden...
Av grynet i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 12Siste melding: 03-02-08, 10:45 -
Hele Norge bortreist?
Av brits i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 13Siste melding: 06-06-06, 02:11
Svar med sitat
Bokmerker