Viser søkeresultater 1 til 10 av 27
-
03-01-07, 19:01 #1
Har vært hos dr. Ridha Arem i USA og om TRH-test
Hei,
jeg er helt ny i dette forumet. Har lest litt og sett at her er det mange i samme situasjon og mye kunnskap. Flott!
Som en kort presentasjon av meg: kvinne 38 år ft. bosatt i USA, gift og har to barn. Har hatt en elendig høst med økende hypo symptomer: utslitt, kvalm, tiltaksløs og likeglad, tok avstand fra sosiale situasjoner, stadig synkende apetitt, eksplosivt temperament, treg mage, smerter i legger, følsom for kulde og varme, håravfall, hodepine osv osv. Etter endel research på egenhånd stilte jeg min egen diagnose, var inne på kris sin blogg, tror jeg det var og kjente meg veldig igjen (imponert av kunnskapsnivået ditt kris og styrken til å holde ut og sloss mot alle disse !&/%$% legene).
Faslegen min her i USA tok faktisk TSH etter at hun noe oppgitt hadde hørt på alle mine symptomer. Hun kjente at jeg hadde en forstørret skjoldb. kjertel, og den bestilte hun UL av også. TSH kom tilbake, men den var bare 2.29, så alt var "normalt". Heldigvis bor jeg i en av USAs kjempebyer, med haugevis av spesialister innenfor de fleste felter. Og så kom jeg tilslutt til dr. Ridha Arem, forfatter av boka The Thyroid Solution. (Anbefales på det sterkeste!! vet ikke om den finnes på norsk. Kan kjøpes på amazon.com)
Fant fram til ham på about.com, Mary Shomon sine sider.
Der ble det tatt ny UL av kjertelen, og så tok han en TRH-test.
Er det noen som har tatt denne testen i Norge?? Den er jo helt genial så vidt jeg har forstått. Lurer på om den i det hele tatt er i bruk hjemme. Det er en thyriod-stimulerende test, og dr Arem bruker denne for å lure fram en dårlig fungerende thyroid som maskerer seg bak "normal" TSH verdi. Man må ligge med en nål i armen i en time, og det injiseres dette thyroid stimulerende hormonet 4 ganger, og så tas det blodprøve 4 g. Mine tsh verdier ble da opp mot 30. Cortisol-nivået ble også sjekket , det var helt fint.
Fikk diagnosen low grade hypothyroidism, og har begynt på 37mcg levoxyl (er det det samme som levaxin, tro) og T3 (Triiodo-l-Thyronin). Har brukt dette i 21/2 uke nå, og synes jeg merker en svak bedring. Fremfor alt er jeg mindre utslitt og trøtt, og har litt mer tiltakslyst. Ellers er de fleste andre symptomer uforandret. Så jeg håper det er mer å gå på, for dete er ikke bra nok. Skal på ny kontroll i midten av feb, og regner med at dosen skal justeres.
Håper å være mye her inne og komme med noen andre innfallsvinkler på behandling fra dette store landet i vest
javascript:emoticon('
')
Hilsen
-
03-01-07, 19:17 #2
Kan denne testen som beskrives være sitigrafi??? Noen som vet det?
-
03-01-07, 19:30 #3baremei Gjest
Neida, det er ikke scintigrafi, den heter TRH her hjemme også, men det er sjelden den brukes. Mener den står på lab-arket til Aker.
-
03-01-07, 23:24 #4
Man brukte den mye før, når laveste man kunne måle på TSH-testen var 2 og alt under 2 var en eneste suppe.
Man sprøyter inn TRH (thyrotropin releasing hormone) og måler hvor mye TSH stiger etter en gitt tid.
Poenget er at hvis en har normal TSH fra før så stiger TSH lite, men hvis hypofysen er på hugget fra før så stiger TSH ganske mye.
De brukte testen ofte for å se om TSH var supprimert, for da steg TSH overhodet ikke når man tester med TRH.
Nå kan man bruke TRH-testen for å undersøke om hypofysen ikke virker, eller om det er hypothalamus. Hvis det er hypothalamus som ikke funker, vil TSH begynne å stige etter noen timer eller neste dag, men hvis hypofysen er kaputt, vil ikke noe skje.
Om de med subklinisk hypo, klokelig kalt low-grade hypo her: Men så har det jo seg slik at praktisk talt alle men en TSH på minst 2 får en slik positiv respons på TSH-testen. (muntlig kommunikasjon mellom Dr. Dommisse og noen forskere som testet TRH i nyere tid på pasienter som var forsøkspersoner og de hadde alle TSH innenfor referansområdet. Artikkelen om dette står i medline men jeg har ikke lett den opp, men det står ikke der at alle med en TSH over 2 fikk utslag men muntlig sa dem det......)
De prøver også å senke øvre grense på normal TSH til 2,5 og sågar til 2. (se diverse artikler jeg har postet før)
Og set stemmer jo med observasjonen om at alle med en TSH på 2 og oppover får en postitiv respons med TRH-testen......
TRH er avregistrert i USA men man kan få det laget av Compounding pharmacies (Apoteket kan skaffe, men det er ikke lenger sånn på markedet)
Interessant at du fikk en slik test.
Noen har advart om at Ridha Arem ikke behandler lenger ennn til en TSH på 1.
Du får vel se om du får stor nok dose til at symptomene forsvinner.....(da må dde fleste av oss få ft4 og ft3 i øvre halvdel, ofte opp til øvre fjerdedel av referanseområdet)
nora
-
04-01-07, 04:16 #5
Takk for svar.
Ja jeg synes også at denne testen er interessant. Lurer på hvordan jeg får til å sitere teksten fra nora her nå?
Slik jeg har oppfattet det fastslår den slik du sier nora om problemet ligger i skjoldkjertelen eller hypofysen. og ikke minst at man får det svart på hvitt at TSH er forhøyet slik at en diagnose kan settes, til tross for en såkalt normal TSH.
Er veldig spent på hvordan neste besøk hos dr Arem blir. Urovekkende at han muligens ikke vil gå lengre enn til en TSH mot 1, slik du sier nora. Slik jeg leser boka hans, er han veldig på pasientens side og gir seg ikke før symptomene er borte. Vel, det gjenstår altså og se
Jeg lurer også på hvordan dere andro hypoer klarer dere i et evt. arbeidsliv. selv er jeg så heldig at jeg f.t. ikke arbeider, (hadde aldri klart det i denne tilstanden). Men vi skal jo hjemover til Norge om 1-2 år, og da må jeg nok til pers igjen
Benny
-
04-01-07, 05:21 #6
Nei, scintigrafi er en røntgenundersøkelse. Brukes ved f eks mistanke om spredning til skjelett, for å finne fokus og spredning
Opprinnelig skrevet av Line
Bra å treffe andre med hypothyreose som vet hvordan jeg har det.
Armour 3 grain/ dag fordelt på to doser siden 17/5- 14
-
04-01-07, 07:42 #7baremei Gjest
I denne sammenheng mest til å finne ut av hvordan skjoldbruskkjertelen fungerer - man sjekker jodopptaket i den. Har man f.eks. ujevnt opptak - i "fokuspunkter" - kan man ha knutestruma, og man ser om man har såkalte varme eller kalde knuter (produserende eller ikke).
-
04-01-07, 11:14 #8
Hei hvis du vil sitere så markerer og kopierer du det du trenger først, så trykker du på quote- tingen her oppe i skriv et svar, limer inn det du vil sitere og trykker på quote en gang til. Noen ganger blir det rot uansett og man må begynne forfra.....
De fleste trenger en TSH på rundt 1 og vil være okay, men noen trenger lavere TSH. Ikke bekymre deg på forhånd ang. dette....
Jeg har boka til Ridha Arem og den er veldig bra.
nora
-
04-09-07, 20:07 #9
Tar for høy dose - hva si til legen?
Jeg er såkalt borderline-hypothyroid og skal iflg legen ta 37,5 mg levoxyl og 4 mg triodothyonin (det er vel det som heter liothyronin på norsk).
Men jeg syntes ikke jeg fikk nok uttelling på den dosen, så jeg eksperimenterte litt på egen hånd.... Dvs at jeg tar 4 mg triodothyronin og DOBBEL dose dvs 75 mg levoxyl. Føler meg absolutt ikke overmedisinert, går derimot og lurer på om jeg burde øke ennå mer....
Vet at jeg er innenfor sikker dose iflg regnestykket 1,6 mg pr kilo kroppsvekt.
Men mitt spm er hva jeg skal si til legen når jeg snart skal på kontroll? Har hørt at min lege ikke liker at TSH er under 1 og derfor holder igjen på dosen.
Noen som har noen gode råd? Er livredd for at han vil senke dosen! Kan en lege nekte å skrive ut resept hvis pasienten er ulydig (antar at de kan det..)
Kan legge til at jeg bor i USA og bruker Dr. Arem som noen kanskje har hørt om.
-
04-09-07, 20:11 #10
vanskelig å si hva din lege vil gjøre.
Men jeg tror jeg ville fortalt hvilken dose du bruker og hvordan du føler deg med den dosen. Ellers kan h*n jo ikke tolke prøvene.
har du nettopp begynt med medisinen? I såfall er det ikke bra å øke dosen for raskt. Kroppen trenger tid til å venne seg til den.
Håper legen din viser forståelse og at dere blir enig om en dose som passer deg.
Lignende tråder
-
Liothyronin - behandling og kviser
Av Berit S i forumet Lavt stoffskifte og hudSvar: 3Siste melding: 15-05-09, 16:38 -
Da har jeg vært hos legen
Av i forumet Høyt stoffskifteSvar: 9Siste melding: 16-07-07, 13:47 -
Har vært hos Oftebro jeg
Av heisann i forumet Hos legenSvar: 19Siste melding: 22-02-07, 13:27
Svar med sitat

Bokmerker