Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    35

Standard Er gravid - hva nå?

Snakk om turbo måned. Først får jeg beskjed om at jeg har høyt stoffskifte og Graves, og så er jeg jaggu meg gravid også! Synes dette er kjempeskummelt. Fikk Propyltouracil på fredag som jeg skulle ta 2 om morgenen og 2 på kvelden. Snakket med lege på endokriniologisk i går og han sa jeg skulle ta 1 om morgenen og 1 om kvelden til jeg kommer til han igjen på fredag. Tør ikke å ta noen jeg nå som jeg fant ut graviditeten...så jeg tror jeg venter med dette til etter snakket med legen på fredag.

Har ikke brukt p-piller på 3 år. La om kostholdet til lavkarbo for 2 mnd siden, og pang blir jeg gravid. Trodde dette var nesten helt umulig når man har høyt stoffskifte! Lurer nå fælt på hvordan dete kommer til å gå

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Er gravid - hva nå?

Hold da heeeelt op, Oslofia. Tillykke med det, selv om det sikkert føles blandet lige nu.

Du er ikke den første, der "har spist dig til graviditet". Du kan læse mere i artiklen Barnløse kan spise sig gravide. Gynækologen Bjarne Stigsby har endda skrevet bogen "Spis dig gravid" om det.

Men nu er du sikkert i syv sind og ved ikke dit levende råd om, hvad der så skal ske, hvis du gerne vil beholde graviditeten.... Det er der en del viden om OG det er ganske muligt at gennemleve graviditeten på en ordentlig måde og føde et raskt barn FORUDSAT, at du beholder kontrollen selv, involverer din kære bisidder og har ham med hver gang det er vigtigt (det er det hver gang), OG lærer en masse selv, så du ved hvad der skal til. Eller vigtigere endnu: så du ved hvad der evt. mangler i den behandling du efterfølgende bliver ordineret.

Det er ikke lægerne og deres tarv det handler om fra nu af. Det er din tarv og din alene, der fremover skal prioriteres højest. Du har nu to centre for en fremtidig uro: 1. din graviditet og 2. din sygdom (eller omvendt) og som sådan er det SÅ meget at håndtere, at du ikke har brug for også at skulle spilde kræfterne på, at strides med lægerne. Du eller din bisidder skal gøre det klart for enhver helsepersonel-person du fremover kommer i kontakt med. Basta (siger jeg bare og håber at du siger det samme )!

Du kan indledningsvis evt. kigge (og blive beroliget måske?) i tråden Thyroidea-sykdom, graviditet og fødsel. Se specielt efter indlæg #2 og #4, der begge handler om graviditet med hyperthyreose.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    229

Standard Sv: Er gravid - hva nå?

Gratulerer og Lykke til !!

Holder med Anisa! Stå på og krev behandling og ordentlige svar på dine spørsmål.
    10 år med Hashimoto's. Les mer i Damens dagbok

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Hei!
    Interessant det med lavkarbo og graviditet.

Propylthiaruzil er den medsisinen som gravide skal ta, ingen fare. Mindre farlig enn å være veldig hyper.

En i familien var hyper for andre gang, men når jeg sa prøv glutenfritt, så gikk helt enkelt stoffskiftet ned til normalt. Gluten er nemlig kjent for å trigge thyreoidea-antistoffer....

Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    35

Takk for svarene søte dere

Det kjennes helt vilt ut å bli gravid, spesielt å finne dette ut et par uker etter den andre beskjeden om stoffskifte. Er bare litt over 4 uker på vei, så mye kan såklart hende. Klarer ikke helt å slippe jubelen løs, slik som jeg gjorde sist gang jeg var gravid, som ble en nydelig og frisk unge. Da var det ingenting som feilte meg, men alikevel var tankene der under hele svangerskapet om at noe kunne gå galt. Nå er det virkelig mye som kan skje, og det gjør meg vettskremt.

Ellers er ikke ting bra med den potensielle barnefaren. Det ble slutt samme dag jeg fant ut at jeg var gravid. Har ikke fortalt om graviditeten, må ha det noen dager for meg selv før jeg brekker den nyheten for han. Snakk om suppe! Vel, har bestemt meg for å beholde barnet, og vet at jeg kan klare det godt bare jeg kommer meg trygt igjennom svangerskapet

Ellers har jeg ikke sovet noe særlg de siste 3 netttene, snodig det dere! Nei, nå får jeg planlegge kosten min litt bedre så jeg ikke får i meg for lite karbohydrater med tanke på lavkarbo kostholdet mitt natti natti

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Tillykke
    Fantastisk, at kost kan gøre så stor en forskel. Jeg har læst om det, meeen det er jo meget nemt at påstå et eller andet ... Evt. for at tjene penge. Og profeterne står jo i kø!

Men det er bare godt. Held og lykke med det !

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Er gravid - hva nå?

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Fantastisk, at kost kan gøre så stor en forskel. Jeg har læst om det, meeen det er jo meget nemt at påstå et eller andet ... Evt. for at tjene penge. Og profeterne står jo i kø!
    Jamen Nielsigne Det er bare at søge på PCOS, insulinresistens og hypoglykæmi - alle i forbindelse med stofskifte og/eller fertilitet, og du vil finde at det har været kendt og brugt længe før "eksperterne" skrev deres bøger. Symptomerne på både lavt og højt stofskifte kan enten hindres i at blive værre eller bedres med den rette kost, bare det ikke er vores Hellige 8 Kostråd.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    35

Lavkarbo er helt klart tingen...og kuren for mange av de velstandsykdommene vi har i dag. Fantastisk kosthold. Nå må jeg bare utøke litt på karbohyratene så håper jeg denne graviditeten blir lett

Lignende tråder

1. Gravid med nr 2
    Av bOnZiE i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 1
    Siste melding: 08-02-09, 19:31
  2. Hva må TSH være for å bli gravid?
    Av Solstråle i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 14
    Siste melding: 29-03-08, 18:18
  3. Gravid og høy TSH
    Av Sigrid i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 23