Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    6

Standard Jeg har hatt en S-TPO-AS som har variert mye

Hei! Ny i gamet

Jeg lurte på om noen kunne svare meg på noen spørsmål jeg har.
    Jeg har hatt en S-TPO-AS som har variert mye. Jeg var og tok nye blodprøver nå og fikk følgende resultater:
    Tsh: 0,73
    Ft4: 12,2
    Ft3: 4.9
    Tpo: 1300

Som jeg har skjønt så er alle prøvene mine fine unntatt tpo. Gjør det ingenting at den er slik. Har tatt ultralyd av skjoldbrukskjertelen for ca 2 år siden men da var ikke den forstørret. Jeg kan alikevel føle at jeg har et lite press på halsen innimellom.

Sinka:-)
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Jeg har hatt en S-TPO-AS som har variert mye

Årsaken mener jeg kan være at TSH ikke reagerer med å bli skikkelig høy.
    Det bør den gjøre når stoffskiftet er så lavt og forholdne ellers synes å ligge til rette.
    Prøv å ta noen tester for å se om det kan være sentrale forhold som er årsaken.
    Om det er årsaken, så er det ingen annen måte enn å spise Levaxin likevel.

12,2 er lavt i området og en forvente rderfor at TSH er mye høyere.
    Så har du klare tegn på kjerteldestruksjon i tillegg, og som jo klarerer at behandling er helt nødvendig.
    Du har jo en TSH på under 1 og kan absolutt ikke forvente at denne skal klare å øke kjertelproduktiviteten.
    Undersøk sentrale forhold, men det er nok bare å begynne å tygge antar jeg da.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    6

Hva mener du når du sier at man må undersøke sentrale forhold? Det er noen ting jeg ikke helt skjønner. Du sier at T4 er lavt, men det er jo innenfor normalen (9,0-22,0) hvorfor mener du da det er lavt? TSH er jo også innenfor normalen med 0.73 (0,20-4,0).
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Din ft4 ligger på bare 24% opp fra bunn.
    Erfaringsmessig så er det ikke så vellykket over tid....må være nærmere midten i praksis.

Innenfor referanseområdet (det heter ikke normalen, men referanseområde, og referanseområdet er når man tar en hel gruppe mennesker slik som 100 som jobber på sykehuset, og måler prøvene, og tar vekk de 2,5 % nederste, og de 2,5% øverste. Det er per definisjon referanseområdet. Det vil da være 5-6 stykker oppi ca 100 slike referanseprøver som har hypothyreose og en-to med hyperthyreose statistisk sett)
    altså, innenfor referanseområdet betyr ikke at det er optimalt, for eksempel så er en vitamin D på 42 innenfor på noen lab, på andre lab må man ha minst 60, men i virkeligheten så må man ha den på minst 80 for å ha det noenlunde okay uten symptomer, og mange må ha det mye høyere fordi de er født med defekt vitamin D-reseptor, det er ikke noe nytt eller hemmelig engang. Vitamin D har mend autoimmunitet å gjøre, og det er en overhyppighet av dem emd graves sykdom som har denne defekten på D-vitaminreseptoren. Sikkert også mange med autoimmune sykdommer. Denne varianten av D-reseptoren er ikke engang uvanlig. Men 80 nanomol/l er ikke nok for dem heller, enda det er innenfor normalen.

samme med ft4, vi som faktisk tar levaxin, som er ren t4, vet at nivået er veldig viktig, det rekker ikke å ha ft4 inneofor ett eller annet sted. Må være i øvre halvdel, til og med.

Har du defekt på t4-reseptoren, pga cytokiner, noe som sker stadigvekk ved salskens sykdommer, så er en bra ft4 heller ikke bra nok, og midtpå hjelper ikke heller.
    Cytokinene tetter igjen reseptorene.
    t4 kan være i blodet men det gir liten effekt fordi det ikke slipper inn i reseptoren. man vet til og med hvilke cytokiner som tetter igjen reseptorene.

Du har antistoffer, og det betyr det pågår en autoimmun reaskjon, og da er cytokiner involvert. Og de tetter igjen reseptoren. det vesle t4 du har, føles som enda mindre fordi det flyter rundt og rundt tio ingen nytte.
    (foresten så fins det ikke t4-reseptorer, bare t3-reseptorer men vi føler ft4-nivået velidg tydelig i praksis)

Derfor er en ft4 på 12 ikke bra nok, ihvertfall ikke når du har symptomer og antistoffer.

cytokinene roter til TSH , også.

cytokiner= inflammasjonsmarkører osv

Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    6

Takk for tilbakemeldinger:-) Nora ditt svar var litt vanskelig å forstå, særlig med så lite info som jeg har fått om dette fra legen. Mange vanskelige ord:-) Men dersom jeg skal ta dette videre med min lege, hva bør jeg be om. Er det noen tester som bør tas eller er de prøvene jeg har nå nok til at jeg burdet få noe medeisinering?

Dagen i dag har ikke vært så bra. Følt at det er et slit bare å løfte armene, men dagene mine er stort sett bra. Får noen down perioder innimellom.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Du røper at du er omtrent like fersk som jeg var da jeg hørte ordet "stoffskiftet" ?
    Den helt grunnleggende forklaringen er viktig å ha inne for å forstå Nora sin fine forklaring.

Thyreoidea (skjoldkjertlen) produserer Tyroxin. Det er flere typer og disse navnes etter hvor mange jodatomer kjertelen har montert i hormonet ( T først, så: 1-2-3 eller 4) 75% av kjertelens produksjon er T4 20% T3 og mindre av resten.

Det er viktig for kroppen å få en nøyaktig mengde av disse, derfor er kroppen utsyrt med et regulerings-system.
    Dette styres fra hjernen.
    Det er to sentere i hjernen som er direkte involvert : Hypotalamus føler hvor mange stoffskiftehormoner det er i blodet og gir så beskjed til Hypofysen om hvor mye TSH som skal produseres. Er det lite stoffskiftehormoner i blodet skal det produseres mye TSH.

Mye TSH i blodet slipper mye jod inn til kjertlen, og da blir det produsert mye stoffskiftehormoner.

Det er her jeg mener å se et misforhold i dine oppgitte blodverdier.

fT4 er et kjertelprodukt og dette ligger helt nede i grenseland til å være for lite. Det skal kontrollsenteret i hjernen oppfatte og produsere mere TSH for å rette på at fT4 er så lav.

TSH kan få en verdi på flere hundre når fT4 er enda lavere, men i ditt tilfelle burde den vært opp mot 10 (meget grovt tippet)

Når kontrollsenteret synes at det er passe med stoffskiftehormnoner i blodet, vil TSH være omkring 1.
    Din TSH tyder på at kontrollsenteret synes det er for mye fT4 i blodet.
    Og DET er det jo ikke.

Det vitner førdst og fremst dine symptomer om, og blodprøven bekrefter jo dine symptomer.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    6

Hei igjen:-)
    Takk for gode tilbakemeldinger. Mye kunnskap her skjønner jeg:-)

Tenkte jeg skulle bestille en time hos legen min for å høre hva hun sier om dette. Men siden jeg er LIVREDD leger så glemmer jeg ofte hva jeg skal spørre om. Har nå tenkt å skrive en huskelapp. Jeg har noen punkter, men noe spesiellt jeg bør huske på? Holder de testene jeg har tatt? Stoffskifte er lavt og ikke høyt? Kan jeg nevne dette med at T4 bør være høyere? Og at det er rart at TSH ikke har økt?

Føler meg ofte litt dum når jeg skal forsøke å forklare til legen, stoler jo 100% på at alt legen sier er riktig, åsså går man derfra uten å ha fått svar på det man egentlig lurer på.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jo, det er jo lavt da.
    En regner gjerne at lageret kroppen har av stoffskiftehormoner (fT4) er et mål på stoffskiftet. Og din fT4 er jo helt lavest i referanseområdet.
    Av og til kan den jo komme så lavt, men det skal være kortvarig, og da stiger TSH for å få den høyere.

Dette skjer jo ikke hos deg, og det er feil.
    Så har du jo så høye antistoffer at kjertelen blir ødelagt.

Den antistofftesten (anti-TPO) er ikke helt å stole på, for hos ca 10% av de som måles påviser den antistoffer og man får likevel ikke noe galt med kjertlen.
    For å bli sikker på situasjonen kan man ta en FNB (FinNålsBiopsi)

Så er det jo lurt å ta med huskelapp, eller printe ut noe fra nettsider.
    Og det er jo typisk for de med lavt stoffskifte at de trenger det da ......

Lignende tråder

1. Svar: 2
    Siste melding: 15-06-08, 17:59
  2. hvorfor har jeg ikke hatt det sånn som nå når jeg var lav?
    Av Lissa i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 13
    Siste melding: 23-06-07, 22:30
  3. Har hatt hashimotos/knutestruma en god stund
    Av sos i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 21
    Siste melding: 01-05-07, 21:19
  4. Noen som har hatt forhøyet kalsium?
    Av Dolphin i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)
    Svar: 5
    Siste melding: 18-10-06, 16:03

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn