Viser søkeresultater 11 til 20 av 21
-
10-03-10, 01:22 #11
Sv: Heisan!
Hei igjen

det er sen smule sent så jeg fatter meg litt i korthet. Du er tilgitt og vel så det
. Når det gjelder din sønn kan jeg relatere meg til det. Det er ikke mange unge menn som er diagnostisert med lavt stoffskifte. Jeg har selv hatt problemer med å innse det ovenfor meg selv, men jeg kan ikke fornekte mine symptomer når jeg er underbehandlet.
Jeg skrev at jeg sluttet på Levaxin for 2.5 mnd siden. Det har flere forklaringer.
1: Mine egen stolthet liker ikke at jeg faktisk kan være kronisk syk.
2: Etter alt oppstyret med Amour og "spillet" bak fasaden håpte jeg å gjøre det jeg kunne for å unngå å bli skadelidende ved å måtte ta medisin. Selv har jeg ikke prøvd Amour, men ser at de fleste her inne fungerer best på biologisk og ikke kjemisk stoffskiftemedisin.
3: Siden jeg ikke har hatt antistoffer har jeg hele tiden lurt på hva mitt lave stoffskifte skyldes. I høst ble min TSH bare høyere og høyere. Jeg hadde da valget om å øke dosen, eller legge radikalt om på andre faktorer som påvirker stoffskifte. Jeg hadde da tatt levaxin i nesten 1 år da jeg tok en pause. Jeg var redd for å "miste" kjertelen helt om jeg da økte min dagsdose fra 50 mikrogram.
4: Jeg visste jeg skulle til endokrinolog og dermed få en bredere utredning. Endokrinologen likte mitt expriment mtp. opphold av medisinering i 2 mnd siden jeg ville bli utredet bedre da jeg kom til min endolrinolog. Hadde jeg blitt mye dårligere hadde jeg startet igjen før.
Nå har jeg fått tilbake endel symptomer, bla den invendige kulden som liksom sprer seg ut fra ryggmargen, hovne øyelokk, nedsatt energi og søvnproblemer. Jeg har ikke alle symptomene som da jeg ble diagnostisert med lavt stoffskifte.
Jeg har den siste uken også kjent smerter i området rundt tyroidea, og endokrinologen kunne både kjenne og se med det blotte øye at kjertelen/halsregionen er opphovnet. Lurer på om det er Kelpasanen jeg ikke tåler alikevell?
Til sist handler det for oss "unge" menn å ligge stoltheten til side så vi kan bli så vellfungerende som overhodet mulig. Det er hvertfall min erkjennelse!Mann 34. Lavt stoffskifte i grenseland. Holder på med en mastergrad godt på overtid...
-
10-03-10, 09:56 #12
Du bør ikke ta Kelp !
Ikke uten at det foreligger en mangel. (urinprøve)• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
10-03-10, 13:43 #13
Takk for rådet Hansen. Gikk på ketolysekuren en mnd's tid. Nå er ikke jeg spesielt overvektig og trener en del så jeg spiser litt karbohydrater nå slik at jeg ikke er i ketose.
Jeg har lest litt på lavkarbo.no og der var det folk med stoffskifteproblemer som følte Kelp hjalp. Jeg kjenner på meg at noe skjer med kjertelen, så jeg har ikke tatt produktet på ca en uke. Får vente på alle svarene fra blodprøvene jeg tok sist og samråde med min endokrinolog hvor kursen går videre.Mann 34. Lavt stoffskifte i grenseland. Holder på med en mastergrad godt på overtid...
-
11-04-10, 00:31 #14
Avansert tolkning behøves..
Jeg har vært hos endokrinolog. På bagrunn av konsultasjonen og tidligere blodprøver ble jeg sendt til Haukeland sykehus for å ta utvidede prøver.
Tar med de jeg tror er mest relevante her:
S-tsh: 3.37 (0.40-4.50)
S-ft4: 15.8 (9.0-22.0)
S-t3 : 1.7 (1.3-2.6)
P-homocystein: 7.6 (5-15)
S-kobalaminer: 326 (175-700)
S-folater: 18.1 (>8)
S-ldl-kol: 3.3 (1.8-5.7)
S-ldh-kol: 0.9 (0.8-2.1)
S-kolesteroler: 6.5 (3.3-6.9)
S-Triglyserider: 6.46* (0.45-2.60)
S-kortisol morgen: 273 (138-690)
S-testosteron: 13.1 (9.1-55.2)
S-shbg: 20 (13-71)
Prøvene ble tatt kl 1000 på fastende. Kan og nevne at når disse prøvene ble tatt hadde jeg gått 2.5 mnd uten Levaxin.
Jeg fikk tilbakemelding fra endokrinologen at stoffskifte er bra og at jeg ikke trenger Levaxin lengre. Eneste reaksjon var på S-triglyserider som var på 6.46, men han satte dette i sammenheng med at jeg hadde prøvd meg på ketolysekuren.
Mine observasjoner er jo at tsh verdien ikke er optimal, videre er kolesterolnivåene ikke optimale. B-vit verdiene er jeg og usikker på, men de er kansje helt ok? Kortisolverdien er jeg heller ikke sikker på hvordan jeg skal tolke.
Det som bekymrer meg mest er mine lave testosteron og shbg-verdier. Testosteronivået synker jo med alderen og i denne sammenheng er jeg jo "bare" 34 år. Videre ser jeg at shbg verdien er lav. Har lest noe om at dette ofte henger sammen med hypotyreose. Kan det være lave verdier her som virker inn på tsh-verdien?
Symptomene ved lavt testosteron-nivå hos menn er faktisk ganske så like som ved lavt stoffskifte.
Er det noen som ønsker å gi noen kommentarer slik at jeg bedre kan forberede meg til timen hos endokrinologen som jeg har måtte oppfordre til i uken som kommer?Mann 34. Lavt stoffskifte i grenseland. Holder på med en mastergrad godt på overtid...
-
11-04-10, 12:01 #15
Sv: Avansert tolkning behøves..
Ut fra denne biometrien er jeg jo tilbøyelig til å være enig med spesialisten din. Iallfall om en prøveperiode uten Levaxin.
Men det er absolutt noen verdier man bør holde under oppsikt.
S-tsh: 3.37 (0.40-4.50)
Fordi du nettopp har sluttet med Levaxin er det fint at denne er høy.
Den har sikkert vært høyere og er påvei ned og vil møte sin balanse når hormonmengdene er riktige for deg.
S-ft4: 15.8 (9.0-22.0)
Med den målte TSH har denne enda en mulighet for å øke litt.
S-t3 : 1.7 (1.3-2.6)
Denne ser lav ut, men blir det når fT4 ikke er helt optimal. Selen er viktig for at denne skal holde seg høy.
P-homocystein: 7.6 (5-15)
S-kobalaminer: 326 (175-700)
S-folater: 18.1 (>8)
Disse ser jo bra ut. Hc vil være høy hvis kroppen jobber under for lavt stoffskifte. Så gjør det ikke noe om B12 blir høyere da.
S-ldl-kol: 3.3 (1.8-5.7)
S-ldh-kol: 0.9 (0.8-2.1)
S-kolesteroler: 6.5 (3.3-6.9)
S-Triglyserider: 6.46* (0.45-2.60)
Her er jo noe å henge seg opp i !
Kolesteroler og trigglyserider blir jo høye ved for lavt stoffskifte.
De har langt etterslep og hvis stoffskiftet har vært lavt, tar det lang tid å normalisere dem.
Jeg vet ikke hvordan dette skal tolkes opp mot en ketolysesituasjon.
S-kortisol morgen: 273 (138-690)
Denne er for lav !
Denne må du bare sjekke opp senere. Bruk da spytt-test istedenfor. Blodkortisol er ikke den beste måten å sjekke binyrene på.
S-testosteron: 13.1 (9.1-55.2)
S-shbg: 20 (13-71)
SHBG blir lav når kroppen jobber under for lavt stofskifte. (og for høy hvis det er for høyt)
Denne kan ved siden av kolesteroler være en ok måte å vurdere stoffskifte ditt opp mot - en støtte til mengdeprøvene altså.
Så var det jo bra om du slapp Levaxinen !
Håper du får deg en skikkelig sjekk - masse prøver som kanskje kan forklare hvorfor det ble så lite stoffskiftehormoner.
D-vitamin har du sikkert lest er viktig.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
11-04-10, 13:27 #16
Kolesterol (og triglycerider tror jeg) ville være højere på almindelig karbo-kost.

Det mener jeg også. Tiden er nok inde til at teste Thyroid, hvis det skulle vise sig, at du ikke kan undværre hormonbehandling. Du er ikke 34 år for evigt, Troj. Og din mastergrad laver heller ikke sig selv, vel? Det er på høje tid at få levet lidt, inden "midtvejskrisen" der plejer at ramme de fleste mænd efter midten af fyrrerne.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
11-04-10, 14:13 #17
Tusen hjertelig takk for oppklarende og gode svar! Det var godt å lese at en del av verdiene er "normale" og kansje blir enda mer normalisert på bakrunn av at jeg har gått uten Levaxin en periode. Hadde jo vært supert om Jeg kunne utsette Levaxinbruken fremover. Det er dog ingen tvil om at Levaxinen fungerte for meg like etter at det ble påvist lavt stoffskifte, men at jeg responderte dårligere etterhvert. Mulig det kom av manglende optimal dosering.
Flott at B-vit nivåene er helt ok!
Jeg tror heller ikke Kolesterol-verdien kan sees i sammenheng med ketolysekuren. Jeg hadde triglyserider på over 6 for 2 år siden også.
Så kortisolverdien er for lav ja. Så lave at jeg bør oppfordre til nye prøver hos mitt neste møte med endo?
Slike jeg leser det ut av svarene vil kansje shbg nå være på rett vei.
Jeg kommer uansett til å sjekke litt opp testosteronverdiene. Lavt testosteron for menn gir ofte lavt shbg er det jeg har fått med meg av det lille jeg har lest om den problematikken.
Igjen takk for svar, og ønsker dere alle en fin vårdag videre
.
Mann 34. Lavt stoffskifte i grenseland. Holder på med en mastergrad godt på overtid...
-
11-04-10, 14:33 #18
Det gør det faktisk, Troj. Kolesterol plejer falde på lavkarbo, under alle omstændigheder. Paradoksalt nok, modsat "logikken".
Dr. Hertoghe skriver følgende om testosteron:
TESTOSTERON betragtes ofte som virilitetshormonet. Men selvom det er korrekt, er det vigtigt at gøre sig klart at testosteron er vigtigt for både mænd og kvinder. Testosteron stimulerer libido hos begge køn. For mænd er testosteron nødvendig for erektion, ejakulation og fertilitet. Det forhindrer impotens. Testosteron stimulerer den seksuelle tiltrækning og de følelser der er forbundet med forplantningen.
Testosteron beskytter hjertet og arterierne og mindsker risikoen for hjertesygdom. Det kan også sænke et forhøjet kolesteroltal og forhindre hjertekrampe. Testosteron beskytter bugspytkirtlen, nyrerne og fordøjelsesorganerne. Det forhindrer led- og muskelsmerter, knogleskørhed, samt overvægt hos mænd. Og mændene bedes bemærke: testosteron forhindrer de svedudbrud der faktisk svarer til hedeture hos kvinder.
Testosteron opbygger muskelvæv og styrker muskeltonus, bevarer knoglemassen, reducerer fedtindholdet, og virker i den sammenhæng mod "appelsinhud"; kroppen bliver fastere at se til (hos mænd). Det gør huden stram og glat og forebygger tørhed og små rynker. Testosteron holder slimhinderne fugtige. Det stimulerer hårvæksten, især på hovedet selvom et metabolisk produkt, dihydrotestosteron, dog medfører hårtab.
Testosteron øger evnen til at modstå stress og er med til at reducere angst, depression og overdreven emotionalitet; det giver energi og udholdenhed, og det er godt for humøret. Tilstrækkelige testosteronkoncentrationer giver selvtillid, men samtidig også et ønske om anerkendelse fra andre. Det gør os initiativrige, dristige og mentalt vedholdende. Det hjælper os med at konfrontere og overvinde vanskeligheder og sætte dagligdagens små irritationsmomenter i det rette perspektiv. Hos mænd er det tilbøjeligt til at udløse "macho"-adfærd.
Hos mænd produceres det meste testosteron i testiklerne, selvom der også dannes noget i binyrebarken. Hos kvinder producerer binyrebarken og æggestokkene testosteron, og østrogen produceres direkte fra testosteron.
Mangel på testosteron medfører tab af kjønnsdrift. Mænd får svagere erektioner og ejakulationer, og hos kvinder aftager klitoris' sensitivitet. Hos mænd bliver penis slap og kan undertiden opleve vævsforandringer der fører til krumning under erektion (Peyronies sygdom). Desuden kan forhuden blive for stor og blød, testiklerne bløde og/eller mindre og prostata tyk, blød, uregelmæssig og/eller inficeret.
Når testosteronkoncentrationen er lav, føler man sig udmattet døgnet rundt. Selvtilliden forsvinder, og man bliver deprimeret, nervøs og følelseslabil. Søvnen kan være urolig. Hukommelsen svækkes. Kreativiteten aftager, og det samme gælder fleksibiliteten, hvad angår holdninger, handlinger og beslutninger. Mænd kan opleve hedeture og hyppigere, kraftige svedudbrud.
Ved testosteronmangel er ansigtsmusklerne slappe, huden i ansigtet og andre steder bliver bleg, øjnene tørre, og der udvikles småbitte rynker omkring munden, på kinderne og ved øjenkrogene; ansigtsudtrykket som helhed blive slapt og trist. Hele kroppen fremtræder "blød", med krummet ryg, løs mavemuskulatur og fedt om hofterne. Mænds skæg er dårligt udviklet, og det samme gælder torsoen s hårvækst der kan forsvinde helt.
Behandlingsplan ved underskud
Unge mænd får typisk ordineret tabletter (25-100 mg mesterolon pr. døgn) eller testosteronkapsler (40-160 mg decanoat pr. døgn) - den hyppigste behandling i Europa - eller gel til påsmøring af huden - oftere brugt i USA. Midaldrende mænd bruger som oftest gel (50-400 mg/døgn gennem huden) eller injektioner (250 mg) af testosteronenanthat eller testosteroncypionat (med 10-20 dages interval). Alle med undtagelse af den første er naturlige testosteron former.
Kvinder bør have en dosering på mellem en tiendedel og en femtedel af mænds.
Mandekroppe producerer som regel ca. 7 mg testosteron i døgnet. Og det er således oplagt at sportsfolk kan få problemer når de doper sig med 250-25.000 mg i døgnet (som injektion). Mellem 20 og 40 millioner amerikanske mænd lider af hypogonadisme (for lav testosteronproduktion) - og kun 1-2 % af disse bliver behandlet.
Der findes syntetisk testosteron på markedet, men det har ikke helt de samme virkninger som det naturlige hormon.
Vær opmærksom på eventuelle tegn på at din dosering er for høj: overudviklede Rambo-muskler, kraftig kropslugt, fedtet hår, udtalt aggressivitet eller en sexdrift der er så kraftig at den er ubehagelig eller destruktiv.
Andre hormoner du skal være opmærksom på
Få undersøgt og korrigeret eventuelle mangler på thyreoideahormoner, DHEA og væksthormon.
Kilde: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=4516• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
11-04-10, 14:39 #19
Du burde nok vurdere om jodnivået er (har vært) tilstrekkelig ?
Eventuellt forsøke en type piller som retter seg mot å forsyne kjertlen med de rette råstoffer, slik at den kan fungere normalt ?
Typen kelp, selen, D3 - eller blandingsprodukter som feks. denne http://www.iherb.com/Now-Foods-Thyro...Vcaps/843?at=0
Linken er testet og funker
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
11-04-10, 14:44 #20
Omtalen findes også her på forummet i tråden fra 2006 "Thyroid Energy"
Der findes også tilsvarende "testosteron-støtte": http://www.iherb.com/Now-Foods-Testo...aps/12010?at=0
Begge dele fås i Danmark.• Tak for at du læste mit indlæg.
Lignende tråder
-
Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 47Siste melding: 30-10-09, 20:53 -
Ledd smerter og blodrøvesvar som er litt i grenseland på Armour
Av mariemor i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 7Siste melding: 01-09-09, 11:49 -
Tras på 1; I grenseland? Eller negativ?
Av Marina73 i forumet Lavt Stoffskifte etter GravesSvar: 3Siste melding: 01-06-08, 08:39 -
Bare kaos! Grenseland for lavt stoffskifte med hyper symptomene
Av jojo75 i forumet Høyt stoffskifteSvar: 36Siste melding: 21-05-08, 20:35
Svar med sitat

Bokmerker