Side 12 av 22 Først 12345678910111213141516171819202122 Siste
Viser søkeresultater 111 til 120 av 220
    Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Standard Sv: D3 vitamin og blodverdier

Jeg har ikke noe som helst kjennskap til d-vitamin i forhold til dosering av Levaxin, men jeg har flere ganger opplevd at en pitteliten doseendring kan få FT4 til å stige til uante høyder. Min gikk fra 16 til 22 på en endring på 25 i uka, så her er det flere muligheter. Det kan skyldes Lev., det kan skyldes d-vit og det kan skyldes en kombinasjon.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg satser på at det er kombinasjonen.
    Og det er ikke den daglige dosen som er avgjørende for meg iallfall.
    Armourdosen steg ikke igjen den måneden jeg var uten D3.
    Det må være kroppens lager av D3 som er avgjørende.
    Altså prøven 25-OH.

"Sakset" fra furst.no :

S-Vitamin D3
    [S-Vitamin D3] 493 (25-OH-vit D3, Vit D)
    1 mL serum. Dette volumet er nok til å måle alle de fettløselige vitaminene. (Ved prøver fra premature barn og spebarn er 20 L tilstrekkelig for Vitamin D3 analyse).
    Indikasjon: Utredning av Vitamin D-status. Dersom pasienten benytter tilskudd av Afi-D2 Forte som inneholder ergokalciferol (Vitamin D2) vil dette også foreligge i serum.
    Referanseområde:

10 år: 50 - 150 nmol/L
    Barn 10 år: 25 - 130 nmol/L

Tolkning: Når Vitamin D2 foreligger i signifikante mengder vil svar på Vitamin D3 og Vitamin D2 bli utgitt, samt summen av de to.
    Lav konsentrasjon sees ved mangelfull ernæring, malabsorpsjon, rakitt og osteomalasi. Lavt nivå kan også skyldes nedsatt dannelse av vitamin D i huden, og det er vanlig at verdiene kan gå under referansegrensen i vinterhalvåret. Hypoparathyreoidisme kan også gi lavt nivå. Særlig i innvandrerfamilier er det sett en økning i forekomst av klinisk manifest vitamin D-mangel.
    Høye verdier sees ved hyperparathyreoidisme, ved stor tilførsel av vitamin D, sarkoidose og andre granulomatøse sykdommer med økt kalsiumkonsentrasjon, samt ofte ved svangerskap.
    Toksiske verdier ( ca 350 nmol/L) sees særlig ved inntak av vitaminkonsentrater (Afi-D2 Forte). Se Kalkstoffskiftet.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    63
    Meldinger
    421

Jeg skulle trappe ned med 30µ Levaxin hvis ft4 var over 26. Det er det jeg ikke håper den er siden jeg er mindre slapp etter at jeg økte. Er leger flest klar over dette med D3 vitamin og blodverdier?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Svaret er desverre et ubetingen nei !

Det er flere prøver som bør være litt anderledes fro de som tygger thyroxiner.
    Ferritinet før være høyere enn 70
    B12 bør være over 350.

Man har også mer sekundære prøver. Altså prøver som viser hvor fornøyd kroppen er med det stoffskiftet den lever under.

Karotener, kolesterol, lipider, SHBG + en masse til.
    Disse bør man bruke i feks. ditt tilfelle.
    Det kan jo hende at du skal ha 26, og når legen ikke vil høre hva du sier, så kanskje han vil høre hva kroppen sier ?

Så er det ofte sånn at man øker dosen og føler seg bra, men etter noe tid kan det bli for mye og man får det enda bedre når dosen senkes litt.
    Og for å finne ut det, må man bare forsøke seg fram. Finns ikke en blodprøve i verden som kan fortelle deg det.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    63
    Meldinger
    421

Standard Slapp etter ferie

Hei
    Husker jeg skrev om det å bli slapp etter en ferietur.
    Nå har det skjedd igjen at jeg blir slapp etter 12 dager med sol og varme. Altså et par dager etter at jeg kommer hjem, får jeg denne slappheten. Skjønner ikke hvorfor det skjer.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Slapp etter ferie

Mitt gjett ?
    D-vitamin. Du har fått massa av det nå ?

Du mangler rett og slett D3.
    Jeg ble utrolig slapp når jeg begynnte å ta D3 i fjor, og hver gang jeg har økt dosen er jeg blitt slapp. Noen ganger i flere uker.
    Så begyn å gomle......

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    63
    Meldinger
    421

Hei Finn`n
    Har før ferien tatt 50µ D3 vitamin i ca to måndere, så da skulle det vel ikke være det? Brukte jo mye solkrem og det hindrer vel også D vitaminet og trenge inn? Er så i tvil om jeg bør øke dosen med D3 vitamin.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Navnet skjemmer alle, så jeg er ikke kresen på navnet
    Jeg tenkte bare at det er vel det eneste som man øker intaket av på solrike slappe dager.
    Og mine egene erfaringer kan peke i den retning - om jeg da tør skjære dere alle over med min kam ( og det turte jeg jo

Erfaringen min er også at jeg må senke Armourdosen når jeg øker.
    Mest til å begynne med, men også litt da jeg økte fra 50 til 100µGD3/dag.

Har du det på samma måten, k a n du jo ha fått høyt stoffskifte hvis dosen var bra og du ikke har senket den.
    Blir det for høyt blir man også slapp.
    Noen tegn til det ?

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    63
    Meldinger
    421

Nei, ingen tegn til høyt stoffskifte.
    Kanskje dette med vårslapphet er det samme.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Jeg leste et sted (den som husket hvor) at basalstoffskiftet synker når gradene stiger og stiger når gradene synker. Dette er selvsagt logisk, men allikevel kanskje noe vi ikke tenker på i noen særlig grad og i hvertfall ikke at det kan medføre plager.

Dette stemmer også veldig bra med at jeg må justere ned på Levaxin litt utpå høsten og opp på våren. Jeg får klare endringer på blodverdier og symptomer på høyt og lavt i forhold til årstider. Årstidene påvirker meg i stor grad og det påvirker de uten stoffskiftesykdom også. Varmen er kanskje det som er mest utslagsgivende på folk. Vi blir slappe. Kan det rett og slett være at du i likhet med meg blir litt lav dessto lengre ut på sommeren vi kommer? Jeg justerer alltid litt opp i midten av april og litt ned i midten av september på Levaxinen for å forsøke å unngå disse svingningene. Det tok litt tid før jeg så dette mønsteret, men nå er jeg alltid beredt

Side 12 av 22 Først 12345678910111213141516171819202122 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 102
    Siste melding: 26-04-13, 14:34
  2. Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    Av Jeanette Ws. i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 414
    Siste melding: 04-07-11, 11:59
  3. Svar: 148
    Siste melding: 13-09-08, 10:17
  4. begynt på litothyronin
    Av grynet i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 2
    Siste melding: 05-03-08, 21:48

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn