Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
-
02-02-10, 22:09 #1
Ryggproblemer, hvor utbredt er det?
Jeg leser at mange her inne nevner rygg og korsrygg som et problem. Så jeg lurte litt på hvor mange av dere som har eller har hatt trøbbel med dette.
Jeg har selv hatt prolaps noen ganger, så når ryggen har kranglet har jeg alltid vært redd for at det skal skje igjen. Men siste par årene har jeg hatt vondt i ryggen oftere, men det har gått raskt over igjen. I tillegg virker det som om en del av dette er "muskelknuter" eller noe slikt. For samboer finner noen harde punkter, som blir mykere når han masserer dem.
Så jeg mistenker at disse tilfellene som ikke er prolaps eller rotasjon av korsbenet (som jeg også har hatt noen ganger), kan linkes til stoffskiftet, siden jeg kjenenr igjen endel som står nevnt i mange ulike tråder jeg finner. Men fant ingen samle tråd, så da prøver jeg på det.
Leste også om noen andre her som var stive i ryggen om morgenen, slik har jeg også vært. Faktisk starta det etter svangerskap nr 2 (8 år siden), og under det svangerskapet var jeg faktisk lav på stoffskiftet, men aldri starta behandling.
Dere andre som sliter med ryggproblemer, på hvilken måte har dere ryggproblemer?
Ble litt opptatt av slikt, når jeg nok en gang ligger rett ut med ryggproblemer. :(
-
02-02-10, 22:18 #2
Sv: Ryggproblemer, hvor utbredt er det?
Jeg hadde jo store ryggproblemer i lange perioder i åra før jeg fikk diagnosen.
Alle de spesialistene som finns var jeg hos - jeg måtte ligge og ble bare dopa ned.
Levaxin hjalp noe, men det ble ikke helt bra før jeg kom på Tyroid.
Merker jo ingenting til dette nå og har vært bra siden 04.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
02-02-10, 22:40 #3
Jeg har fibromyalgi. Det begynte med smerter i korsryggen etter jeg fødte førstemann for 11 år siden..Hadde en liten skiveutglidning som en fysioterapeut rettet opp i.. men problemene ble en stund senere enda verre og skjøt ned i lår og rumpe. Ny diagnose var da isjias. Noen år senere sliter jeg igjen med rygg, legger, nakke, skuldre og er generelt trøtt, sliten og depp.. Fikk da diagnosen fibromyalgi. Ble litt sur da jeg fikk den sykdommen, for det var liksom ikke noe medisin som fikk den til å gå over. Etter en periode med voltaren og andre smertestillende fant jeg ut at jeg bare skulle takle dette..Hadde mye vondt, men beit tenna sammen. For 4 år siden fødte jeg sistemann, og etter det har jeg blitt mye bedre. Jeg passer også på å unngå ting jeg vet jeg blir værre av. Støvsuger f.eks ikke hele huset på en gang. Tar stua og gangen den ene dagen, og soveromma den andre osv.. fordeler jeg ting slik forebygger jeg smertene og all møkka med fibroen. Tror med alle sykdommer man får, så må man lære å skjenne sin egen kropp, og ikke minst; Lære seg å lytte til den
-
03-02-10, 07:21 #4
Jeg sliter mye med vondt i rygg og nakke.
Tror det bunner i stress rett og slett, jeg blir utrolig stresset av veldig små ting noe som fører til at kroppen spenner seg og som igjen gir utrolig stive muskler. Værst er korsryggen - jeg sitter nesten alltid forover lent pga. smerter i korsryggen så det har nok ført til litt dåligkroppsholdning, klarer feks. ikke sitte inntil setet i i bilen men sitter lent forover. Tror det har endel å gjøre med stress og restløshet også. Det mest slitsomme problemet er i nakken, der er jeg fryktelig stiv og siden musklene har vært så spent over lang tid har det gått skikkelig utover fleksibiliteten, nakke problemene fører ofte til migreneanfall... Har vært i fysioterapi, hos kiropraktor etc. men det er jammen ikke mye som hjelper. Har tatt voltaren før, men synes det er rene råttegiften så prøver å klare meg med paracet og ibuprofen.
Jeg vet jo ikke mye om dette, men jeg føler at det ustabilet stoffsikftet - eventuellt binyreproblemer - gjør at jeg føler meg "jaget" eller stresset mer eller mindre hele tiden og dette bryter vel ned kroppen.Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!
-
03-02-10, 07:43 #5
Problemer med rygg, nakke, skuldre etc er noe som går igjen hos de fleste med stoffskifteproblemer har jeg fått inntrykk av,
Det er helt klart at vi er mer utsatt for betennelsestilstander og som en følge av det blir det mye smerte,
Min følelse også av det at mange har lav kroppstemperatur er at man blir stiv og støl, den følelsen har ihvertfall jeg,
Jeg føler meg uhvertfll innkald hele tiden og derav støl og lemster,
kjennes ut som om at hvis jeg hadde fått fyra kroppen litt så hadde det hjulpet,
Vi er mange og gjengangere av betennelsestilstander og smerter i ledd og muskler,
Mitt største sykdomstegn begynte med en rygg som klikka totalt,
jeg fikk diagnosen prolaps,
mistet følelsen i beina og var helt ufremkommelig uten krykker etc.
etter flere runder hos kiropraktor, fysioterapeut og spesialist ble det konkludert med at jeg hadde ikke prolaps, men alle muskler og sener rundt korsrygg,sete etc var betente og hovne og lagde en prolapseffekt,
Det er vel det som er gjangangeren i de fleste tilfeller at muskler og sener blir betente og smertefulle,
det er ihvertfall problemet med alle mine ledd og muskler at det er en kronisk betennelsestilstand som gjør meg ubrukelig og full av smerter hele tiden,
jeg stivner etter noen få minutter og må gå meg til,
om morgenen må jeg også gi kroppen tid til å våkne og gå seg til,
nytter ikke å hive seg rundt her nei,
Varme er min beste venn, da blir alt mykere og mer bevegelig,
jeg er helt avhengig av ibux og pinex forte for å ha en bevegelig dag.Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her
-
03-02-10, 08:33 #6
Jeg hadde korsryggproblemer fra jeg var 9. Hadde nok hypothereose fra jeg var yngre enn det men ble ikke diagnostisert før jeg var 22. Ble ikke bedre på Levaxin som jeg gikk på i tolv år. Har ikke hatt noen revmatiske plager eller ryggplager i det hele tatt etter at jeg begynte på Armour. Og jeg pleide å ha STORE muskelsmerter.
-
03-02-10, 09:30 #7
Hei
Jeg har i mange år slitt med akkurat det samme som dere. Stive muskler, vondt i nakken, ryggen og føttene. Hele min venstre side har stivnet. Leddene er ikke så bevegelige som på høyre siden. De siste to årene har fingre og tær dovnet.
Jeg har prøvd alt som finnes av fysikalsk behandling uten å bli nevneverdig bedre. Løste jeg opp ett sted, stivner ett annet.
Men nå har jeg funnet en vidunderkur: Gigong etter Biyun-metoden.
http://www.biyun.no/. Tok ett kurs i februar og fikk en CD med instruksjoner. Jeg prøvde å gjøre det hver dag i en måned uten å få noe særlig ut av det.
I oktober tok jeg det opp igjen etter at kroppen gikk bananas etter en kraftig feilmedisinering. Da holdt jeg på å kveles i min egen kropp.
Og da skjedde det noe. Første gang jeg gjorde det begynte jeg å svette rundt halsen.
Og jeg begynte å gjøre qigong hver dag. Hoften min har blitt mykere enn den har vært på 25 år. Musklene er i ferd med å løsne. Forstatt sitter det mye dritt, men det er i ferd med å forsvinne. Nå trener jeg ca. en time hver dag. Det har jeg gjort i fire måneder og jeg er i ferd med å få en ny kropp. Vil anbefal qigong på det varmeste.
Hvis jeg ikke hadde oppdaget denne kinesiske treningsformen, er jeg overbevist om at jeg hadde blitt ufør. Det er en grunn til at kinserne har praktisert qigong i over 2000 år og har egne qigong-sykehus. Men ingenting kommer gratis. Det tar tid og det krever tålmodighet, men du får fantastisk mye igjen for det.
V
-
03-02-10, 11:29 #8
Ser vi er mange med lignende erfaringer ja. Jeg har forøvrig også slitt med muskler i skuldre og nakke. Tidvis klarte jeg ikke sjekke blindsona når jeg kjørte bil.
Jeg har hatt kjempe bra effekt av kiropraktor. De går inn både på skjelett og muskler. Men jeg har brukt mye penger der også da, for det er jo hele tida noe nytt her. Og jeg har vel fått rettet opp ting fra topp til tå omtrendt.
Jeg har forøvrig tatt MR, så jeg vet at jeg har hatt prolaps tidligere, så jeg har ikke vært feildiagnostisert slik du var pebles. Rart de ikke sjekket det hos deg når du var så dårlig.
Det er jo også veldig intressant at neste alle ting man er innom på disse sidene, som mange sliter med, så viser det seg at folk mer eller mindre blir kvitt problemet om de begynenr på Armour.
Kan jo virke som om kroppen trenger mer naturlige ting og ikke de kjemiske etterligningene. Qigong, høres også veldig intressant ut.
-
03-02-10, 12:02 #9
Magnesium, folkens, magnesium. Ta en kur på ca 1000 mg per dag i 3-4 uker og se om dere blir bedre. Ta det gjerne sammen med kalsium da de bedrer hverandres opptak. Jepp.
-
03-02-10, 12:55 #10
Jeg har haft smerter i "bevægeapparatet" startende over tid, efter operationen i skjoldbruskkirtlen i 1978. Lægerne har forklaret disse problemer med min medfødte (ellers hidtil da symptomfrit) hypermobilitet og effekten af graviditet og fødsel et par år forinden.
I 1988 begyndte jeg komme hos kiropraktor for egne penge, da hverken behandling hos ortopæder eller reumatologer samt fysioterapi havde nogen effekt og trods det, havde jeg oplevet hyppige "hold" i lænden, rygsøjlen mellem skulderbladene og i nakken. Jeg fik 5-6 fortløbende akutbehandlinger hos kiropraktor ved hvert tilfælde af "lås" i rygsøjlen 3-4 gange om året.
Desuden havde jeg også "vand i knæer" ingen kunne forklare hvor kom fra. Det betyder at jeg ikke kunne bøje knæ og sidde "på hug" og jeg kunne kun gå ned ad trapperne "sidelæns". Derudover havde jeg så mange smerter i ankler, håndled og i albuer, at jeg måtte bruge metalafstivede støtter til både ankler og håndled samt bløde, bandagistfremstillede støttebind til knæ og albuer.
Derudover brugte jeg metalafstivet lændekorset eller fuldkorpuskorset afhængig af rygplagerne den dag. Desforuden måtte jeg bruge et specialfremstillet skulderbladstøtte for at hindre en vertikal krumning (fremfald) af skuldrene + en nakkestøtte på visse dage.
P.g.a. smerter i fodsålerne og "slappe" ankler måtte jeg have specialtsyede sko og indlæg, men uagtet at tilstanden var bekræftet af flere overlæger i ortopædi - ville sygesikring ikke give tilskud til det, da ingen var i stand til at sætte en bestemt diagnose på dette kompleks af symptomer ledsaget af masser af RTG-billeder af disse mystiske tilstande, der var klart synlige på billeder.
I disse år har ingen henført disse gener til den postoperativ hypothyreose, men (fagkundskaben) henviste i stedet til hypermobilitet og "stationære skeletskader" som følge af graviditet. Desuden var lægerne næsten vrede på mig over, at jeg ikke var overvægtig, for da ville "forklaringen" være "nærliggende", blev der sagt. Men desværre for dem, blev jeg ved med at være "let" helt til overgangsalderen....
Enhver tilbudt behandling fejlede og jeg blev opgivet af den medicinske fagkundskab. Det var omkring tidspunktet for deres "opgivelse", at jeg begyndte gå hos kiropraktor som jeg selv skulle betale og som jeg i forvejen selv havde betalt for fodtøj og alle andre "krops-afstivere", der nogen gange fik mig til at se næsten ud som ham her
, når jeg skulle på job.
Dette og alle mine "støtte-armeringer" til forskellige dele af kroppen har båret mig igennem mange år efterfølgende og muliggjorde opretholdelsen af arbejdsevnen. Uden disse havde det ikke været muligt at fungere i jobbet.
Ja, det havde jeg også, men i særlig grad efter at jeg fik et discus prolaps i lænden sidst i 90-erne. Jeg fik jeg fortløbende behandlinger hos kiropraktor hver, hver anden og hver tredje dag. Senere en gang ugentligt igennem 4 måneder. Jeg tror fuld og fast på, at denne kiropraktor har reddet min førlighed, men prisen på over 28 tusinde kr. skulle jeg selv betale, da dengang var kiropraktorer betragtet i Danmark som "kvaksalvere".
I 2007 smed jeg Eltroxin ud og satte jeg mig selv i selvbehandling med Westhroid og binyreekstrakter. Nogle måneder efter kunne jeg begynde kassere alle "støtte-bandager", en efter en.
De sidste 2 år har jeg slet ikke mærket noget til min ryg, led, knogler, sener og muskler. Jeg har det bedre end for 25 år siden, da jeg immervæk var jo kun i begyndelsen af trediverne.
Det er helt omvendt: den gang jeg var en ung kvinde havde min krop det som om jeg var gammel, mens nu når jeg er snart 58 - har jeg det som jeg burde have det som ung. Ja, det er den omvendte verden....
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Hvor mye kan tsh øke på 7 mnd?
Av Lexington i forumet BlodprøverSvar: 1Siste melding: 19-04-09, 15:04
Svar med sitat

Bokmerker