Side 3 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 37
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Standard Sv: Dosering Armour

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Hmm.... 5 grain var den højeste styrke man kunne få Armour Thyroid i og skal man over denne dose (+ "Aldri kjent noen form for overdoseringssymptomer"), er tiden nok inde til at blive opmærksom på, om man evt. ikke lider af thyroid hormon resistens i en eller anden grad. I disse tilfælde (læste jeg om), kunne desiccated thyroid ikke være nok og man har derfor suppleret med tilskud af Cytomel (syntetisk T3, hos os Liothyronin) - lidt på de gode dage og lidt mere på de dårlige. Jeg kan altså ikke huske nøjagtig hvor jeg har læst om det, men jeg husker dog at der var flere kilder til netop disse oplysninger. Så er det måske værd at udforske nærmere hvis det skulle vise sig, at 4½ grain vedblivende ikke er nok?
    Du mener det ja? Jo, det kan være noe feil et sted. Thyroid hormonresistens er ikke forbigående, ikke sant? Skal lese litt

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Jeg bruker nå 4 grain Thyroid og 30 mg Cortef. Føler meg mer og mer som meg selv. Det høres kanskje ut som en floskel, men det er en følelse av harmoni og helhet som jeg ikke har hatt på lenge. Men jeg har det som Rufus, dårlige dager er virkelig dårlige, da subber bena, alt er tungt, jeg har en hard og ubehagelig hjerteklapp,det er vanskelig å gjøre noe, hodet snurrer, jeg kjenner svimmelheten. Og orker knapt lage en enkel middag. På gode dager, som er ca 6 av 7 dager, så har jeg styrke, energi, kjenner livsgleden, og tiltror nok meg selv å orke mer enn jeg gjør.

Det med thyroid hormonresistens er viktig å bli gjort oppmerksom på.

Interessant artikkel på Wikipedia om dette: http://en.wikipedia.org/wiki/Thyroid_hormone_resistance
    Sist endret av Vigdis; 13-01-10 kl 07:02 Begrunnelse: Wikipediafotnote
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Takk Ruth

Jeg har også tenkt at jeg kan ha et revers t3 problem. Har testet for det i høst, skal se litt nærmere på svarene.

Forholdet gode og dårlige dager er ca halvt om halvt. Men det som er typisk er at jeg er mye, mye bedre hver dag etter ca kl 15. Sånn har det vært hele tiden. Har nok sammeheng med binyrene mine, regner jeg med.

Men jeg føler meg egentlig ikke sliten - det er ihvertfall sjelden. Jeg føler meg bare svimmel, uggen, distre og så har jeg store problemer med lavt blodsukker. Spiser hele dagen, føler jeg. Hadde det ikke vært for svimmelheten, kunne jeg både tatt en joggetur og gjort hardt fysisk arbeid. Har forresten problemer med orgaisering og koordineringsoppgaver og ting som involverer finmotorikk. Blir uvel av å sortere papirer, feks.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Jeg spiser også hele dagen! Jeg trodde det skulle gi seg etterhvert. Jeg spiser ikke mellommåltider, alle måltider er like store, sic! Men de er sunne da. 6-9 måltider hver dag! Blir litt lei av å spise, av å være sulten, av å måtte ha mat. I helgen økte jeg kun Thyrod. Og da ble binyrene plagsomme, med hjertebank og svimmelhet og følelse av utmattelse, de ville også ha en økning. Da åt jeg hver annen time. Blodsukkeret var helt vilt. Til jeg økte hydrokortison også. Ellers synes jeg sultfølelsen bedrer seg hvis jeg spiser måltider med litt ekstra mye fett og proteiner.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Vigdis...du har oppservert riktig. Protein lager et enzym(husker ikke navnet akkurat nå) som virker på sultsenteret i hjerna. Dvs. det går lengre tid ved ekstra inntak av PROTEINER før en vil føle seg sulten.
    Animalske protein har den største del av de essensielle aminosyene i seg, men bønner og linser er et godt vegetabilskt alternativ.
    Hvis du tåler , Rufus, prøv ekstra i måltidene dine!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Hei Gunnda!
    Håper du har hatt en god start på 2010

Ja, jeg har observert det samme som Ruth; at fett og proteiner gjør meg mett lengre. Så spiser mye av det. Må innrømme at jeg nesten begynner å bli litt flau når jeg går på butikken. Innbiller meg at den som sitter i kassen tenker: "der kommer hun der med alt kjøttet og bønnene igjen.." For jeg kjøper så mye kjøtt og bønner! Spiser kjøtt til frokost, lunsj, middag og ofte nattmat. Fett i form av oljer, avocado, nøtter etc. Passer på at alle måltider består av både protein, fett og trege karbohydrater.

Spiser ofte to frokoster. Så spiser jeg litt med det samme jeg kommer på jobb. Deretter spiser jeg en gang til på jobb (jobber 3-4 timer). Spiser middag, kveldsmat og som regel nattmat når jeg våkner. Det er ganske stressende. Er jeg på et møte, må jeg spise, skal jeg ut en tur, må jeg ha mat i veska, slik er det konstant. Men jeg hadde litt tendensen til dette før jeg ble syk også. Spiste mye mer og oftere enn andre damer.

På de gode dagene er sulten mildere, heldigvis. Vel, nå er middag nr to ferdig....

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Sitat Opprinnelig skrevet av Rufus Vis post
    Hei Gunnda!
    Håper du har hatt en god start på 2010
    Du spurte hvordan 2010 er for meg.

Jeg fikk Cortef via bekjente.. ikke legen, men nå er det stopp, så jeg er tilbake til hydrokortisonkrem. Jeg fungerte noenlunde på 10 mg Prednisolon (tilsvarende 40 mg hydrokortison), så da skjønner dere sikkert at jeg får ALT for lite binyrestøtte.

Naturlig tyroksin har jeg hatt pga netthandel, men det er så dyrt nå at jeg ikke har mulighet. Er derfor tilbake på Levaxin. Ja, dere hører riktig. Hvorfor alt dette? KUN FORDI LEGEN MIN NEKTER Å HJELPE MED REGISTRERINGSFRITAK. Selv om endokrinologen i siste epikrise anbefalte "ARMOUR" til meg. ( Og legen min som har vært så ok på andre områder, men for han skal fT4 helst være 16 (liker det best jeg, sier han), og selv om spyttprøvene mine viste adrenal fatigue... syns jeg det er for mye "overbærende smil og skuldertrekk", selv om den dårlige allmentilstanden min syns for alle med et sunt gangsyn!!!

..Hun er meget hjelpsom mht trafikkskaden min, men der er det jo ikke så mye å ta feil av. Det virker selvfølgelig mere interssent, og gir sikkert mere prestisje også. Men den har jeg lært meg til å leve med selv om jeg mest sannsynlig må gjennom nye operasjoner. MEN når kropskjemien streiker, er det på grensa av hva jeg makter!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Viktig! Svar fra Aker vedr ref verdier for brukere av Armour

Kan du sende inn klage på legen din, Gunnda? Dette er jo hårreisende! Kan du ikke bytte lege? Jeg blir så fortvilt, de ødelegger livet ditt i ren stahet!

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    er tiden nok inde til at blive opmærksom på, om man evt. ikke lider af thyroid hormon resistens i en eller anden grad.

Skal en tur til legen nå snart. Jeg er ikke frisk ennå. Er på 5.5 grain thyroid. Øker dosen sakte. Hver gang jeg øker dosen, blir jeg littegrann bedre. Men jeg har jo tenkt litt på andre grunner til at jeg ikke er bra på så høy dose... Men etter det jeg har forstått er hormonresistens kjennetegnet ved høy t4 og t3 og at tsh ikke er supprimert. Jeg har høy t3 og t4, men supprimert tsh. Har derfor tenkt at jeg ikke har dette. Kan jeg ha det likevel? Hva skal jeg be legen om å sjekke i tilfelle?

Jeg tenker jo at jeg er en av dem som trenger høy dose for å føle meg bra, men hvem vet?

Men når det gjelder resvers t3, kan jeg ha et problem med dette.

Tok en test tidlig i høst (før cortef og thyroid - det prøvesvaret er sikkert ikke representativt pr idag), men svaret var:
    Revers t3:0,46* (0,14 - 0,54)
    S-Trijodtyronin:1,0* (1,2 - 2,7)
    Har ikke helt skjønt hvordan man regner ut ratioen her. Noen som kan hjelpe?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Hei Rufus.
    Leit å høre at du har problemer da....
    Og du tar jo MYE da.
    Jeg også gjorde det - helt til jeg begynte med D-vitamin da datt dosen fra 5 til 3G/dag.
    Jeg har ikke fulgt så godt med (sorry) tar du D-vitaminer ?

Noe må bare være feil når du tåler så mye - tar du det eksklusivt om morgenen lenge før annen mat ?

Er ref.området for rev.T3 korrekt ?
    T3 er jo da en totalmåling.
    Det er eventuelt den frie T3 målingen som kan tolkes sammen med rev.T3.
    Litt mer her : http://eurjhf.oxfordjournals.org/cgi...t/full/7/1/113
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 3 av 4 Først 1234 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn