Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
-
17-08-09, 19:42 #1
Trenger hjelp til å overbevise legen i morgen
Hei

Jeg er ei 20 år gammel jente som akkurat har fått svar på blodprøvene mine. Nå har jeg bestilt meg en ny time til i morgen fordi min mor har lavt stoffskifte og jeg har mange symptomer som peker i den samme retningen. For eksempel har jeg lenge slitt med å aldri være uthvilt, vektøkning, raske humørsvingninger, på tampen til å være deprimert, ingen kjønnsdrift, hårtap, glemskhet osv. Allikevel er det vanskelig å vite om jeg har lavt stoffskifte eller ikke, og jeg har ikke så stor tro på at legen går med på å prøvemedisinere meg (han er veldig uvitende ang. stoffskifteproblemer), og håper kanskje noen kan hjelpe meg litt her.
TSH - 4,03 (til 1, 8. for ett par år siden)
FT4 - 13
FT3 - 6,0
AntiTPO - Negativ
Ferritin - 49
B12 - 299
kal - 2,40
Hva synes dere?Sist endret av Ida Helene; 17-08-09 kl 21:11
-
17-08-09, 20:41 #2
Sv: Trenger hjelp til å overbevise legen i morgen
Du oppgir ikke referanseverdiene - de kan variere endel fra lab til lab
fT4 er kroppens lager av stoffskiftehormon, og når man måler en masse FRISKE mennesker så kan det variere et sted mellom 10 og 20-
Om det er i nærheten av din labs referanseveridier, så er 13 lavt i normalområdet.
TSH er jo absolutt høyt, og er over maxnivået i alle normalområder.
Det betyr at hjernen din (som styrer det helke) vil ha fT4 høyere, så pøser den på med TSH for å få til det.
Vanligste måten slike verdier fremkomemr på, er at selve kjertelen er syk i seg selv, og ikke klarer å produsere nok fT4.
Men din kjertel har iallfall ikke det vanligste antistoffet (anti-TPO=neg)
DET skal du være glad for !
Det kan bety at det er håp i hangande snøre.
Det kan være noe annet enn kjertelsykdom som gjør dette.
Men hva ?
Det er jo spørsmålet da - og for å finne det ut bør men nok ta en masse prøver for å se om det er treff på noen.
Å vente å se - som mange får råd om synes jeg er passivt !
En bør iallfall ta TRAS, D3, proteinet TBG, SHBH, Kolesterol ( så er det foreløpig stopp på hardisken.....)• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
17-08-09, 21:04 #3
I og med at både jeg og legen har null peiling på dette, så er det vanskelig å si hva referanseverdiene er her. Jeg var hovedsakelig hos legen for plantar faciitt i føttene forrige gang, men mamma ba meg ta blodprøver på grunn av symptomene jeg nevnte. Da jeg ringte legekontoret sa de at prøvene var helt fine, men mamma ba meg få dem lest opp, og hun ville gjerne videre med dette fordi det var så stor forandring fra tidligere år.
Da er det vel bare å håpe at noen kan finne svaret=)
-
17-08-09, 21:19 #4
Dejlig, dejlig, dejlig mamma. Du er heldig at have hende

Ida Helene - altid, altid selv at afhente udskrifterne af alle fremtidige blodprøver og have dem hjemme hos sig. DET er noget af det vigtigste, idet forskellige læger læser og tolker de samme resultater forskelligt og kun når man selv har alle tal sort på hvidt, kan en stofskiftesyg have chance til selv at verificere resultater og følge med udviklingen i egen sygdom. Rigtig meget lykke til.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
20-08-09, 21:40 #5
Ida Helene!
Korleis gjekk det hos legen din?
Eg har hatt stoffskifteproblemer lenge (minst sidan 2001), betennelsen i min kjertel gjekk over i lågt stoffskifte i 2005. Hadde da TSH på 6,3 trur eg. Legen foreslo medisinering. Starta derfor med levaxin i januar 2006.
Denne tråden handlar dog ikkje om meg (tenkjer faktisk å skrive ein tråd ein dag for å høyre om nokre kloke hovoud her har innspel til meg), men har følgjande råd til deg:
1. Sørg for at alle moglege prøver blir tekne
2. Få kopiane av alle desse, samle dei saman, ta vare på dei
3. Sørg for å få prøve medisin
4. Bytt om nødvendig lege
Kanskje er legen til mammaen din betre (om du bur på same stad som henne)
Dette er råd som allereie er presentert for deg. Det eg fekk lyst til å rope ut til deg er (om du skulle få gå i gang med medisin og føle deg bete):
IKKJE GODTA AT DU JO ER LITT BETRE!! SØRG FOR AT DU FÅR BEST MOGLEG BEHANDLING! Dette er ein snikande sjukdom. Betringa etter oppstart på levaxin kjem også sakte, da er det lett å slå seg til ro med at ein trass alt er litt betre, at ein kanskje after all er ein lat og asosial person. Dette har eg personleg opplevd, i dag er eg bitter på at åra har gått utan at ting vart gjort optimalt og såleis tok frå meg moglegheita til å vera i best mogleg form.
Eg har i stor grad følgd punkta frå 1 til 3. Men legane eg har møtt har sagt at alt var bra med stoffskiftet mitt (inklusive ekspertisen på Riksen i samband m fødsel/barsel).
Ikkje gå i same fella som meg! Stå på for deg sjølv. Bra at du har mor med på laget
Lykke til!!
-
20-08-09, 22:19 #6
Syns Delisa gir gode opplysninger som er reflekterte og som viser at hun bygger disse på sin egen erfaring med et apparat du er i ferd med å skal høste erfaringer fra.
Sånne opplysninger synes jeg er nyttige, så Delisa, skriv ivei !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
21-08-09, 10:46 #7
Hei igjen! Tusen takk for alle svar=)
Legetimen var ganske amper for å si det sånn. Legen mente alle verdiene mine var fine og var innenfor grensene. Så det ble en lang diskusjon mellom mamma og legen, men da vi nevnte alle symptomene virket det som han forsto litt mer. Jeg fikk tatt nye blodprøver som ble sendt inn til Aker, hvor vi ba om de prøvene n'finn ba meg ta med=). Så da er det bare å vente til svarene kommer. Neste legetime er den 31, så jeg skal fortelle hvordan det gikk da. Forhåpentligvis blir det en prøvebehandling.
Jeg har også fått en kopi av forrige svar som anisa sa
Og til Delisa, så har jeg og mamma samme lege dessverre, men med litt overbevisning og slikt så skal vi vel få han med på dette. Om han ikke gjør det, så starter vi prøvebehandling selv. Uansett tusen takk for alle råd=)
-
27-08-09, 10:36 #8
Jeg tenkte jeg skulle oppdatere dere på mine nyeste prøver. De var dessverre ikke spesielt gode til bruk for å overtale legen.
Ft4 - 10,2 (8-20)
Ft3 - 5,4 (3,5-7,8)
TSH - 1, 54 (0,5-3,6)
Kolesterol - 5 (2,9-6,1)
SHBG - Mer enn 180 (ikke aktuell fordi jeg bruker p-piller)
Jeg er litt fortvilet, for med disse tallene vil jeg ikke få prøvebehandling av legen. Har dere noen forslag til meg? Prøvene ble tatt kl 1, og sendt til aker.
mvh Ida Helene
-
27-08-09, 12:01 #9
Symptomene dine peker mot Hypotyreose... Gå til Dr. Oftebro. Han ser seg ikke totalt blind på blodprøver men ser helheten i hele helsebildet ditt, historien din, og alt som følger med.
-
27-08-09, 12:42 #10
Det er jo viktig da, Ida Helene, at man venter til man er helt sikker med å sette inn behandling.
Det jeg selv syns var ille, var at det tok så mange år å finne det ut !
Så det eneste jeg kan råde til, er å være aktiv å fremstille seg ofte for legen for å prøve å korte ned denne tiden.
Stoffskiftesystemet er stort, og det er mulighet for feil mange steder i dette.
Så er det vel slik at man ikke har muligheten for kontroll alle steder. Kontrollen er konsentreret om den man tror de fleste har feilen - i produksjonsapparatet.
Dine prøver viser jo ikke tegn til feil der stoffskiftehormonene produseres, men det produseres lite fT4. Denne er lav, selv om den er innenfor de grenser stoffskiftet KAN svinge mellom, så er det ikke slik at det anses normalt at den forblir liggende så lav i lang tid.
Det er bare nye prøver som kan si hvordan den oppfører seg - som tar tid.....
Du nevner ikke D-vitaminprøven ?
De tar ofte litt lengere tid å få svar på, men hold muligheten åpen for at en lav 25-OH D3 kan være årsaken til problemene, og spør legen om hvor stor den er (om den ble tatt)
Legen vil ikke ta kontakt om dette hvis den er innenfor laboratoriets grenser.
Er den lavere enn 80 - 100 vil det være lurt å prøve med D3.
Prøvetaking så sent som kl.13 fører til at de målte verdier endres noe fra hva de er om morgenen. Da slippes jo styringshormonene, så sånne som TSH vil være høyset da, noe som fører til at fT4 vil være høyest omtrent kl.13.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Trenger en enkel artikkel som forklarer hva armour er for legen
Av isa1 i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 9Siste melding: 12-02-10, 14:58 -
Hei. Trenger hjelp
Av Månelys i forumet Lavt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 26-10-08, 20:10 -
Trenger råd/hjelp.....
Av mohaienne i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 37Siste melding: 09-01-08, 15:33 -
Ei til som trenger hjelp
Av Stina i forumet Lavt stoffskifteSvar: 12Siste melding: 11-05-07, 17:41
Svar med sitat

Bokmerker