Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 21
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Er lavt stoffskifte årsak til depp?

Sitat Opprinnelig skrevet av ThomasWH Vis post
    Jeg har lært mye om schizofreni i det siste, feks. Her er løsningen enklere enn folk tror. Dessverre kan jeg ikke uttale meg om hva løsningen er, da dette er hemmelighetsstemplet.
    Hmm.. nu skal vi ikke "stjæle" helgemanns tråd (sorry), men mon du evt. tænker på det, som bl.a. omtales her?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    498

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Hmm... nu er det ikke en generel diskussion om antidepressiva, men mest antidepressiva-der-påtvinges-stofskiftesyge, hvor effekten bliver den - at stoffskiftesygdommens "naturlige" psykologiske aspekter behandles forkert med en medicin, der IKKE kan hjælpe de syge af med deres "stofskifte-depressioner" - i stedet for at behandle "stofskifte-medicinsk". Det er en klar lægefejl, at behandle stofskiftesygdommens psykologiske effekt med "psykiatriske" lægemidler. Da det er jo et stofskifte-forum er det i denne vinkel, at svarene her primært må betragtes - dvs. i relation til stofskiftesygdomme.

Derimod hvad psykisk syge behandles med, blander jeg (vi?) mig ikke i. Det må være op til psykiatere.
    Nå var dette med anti depp tabletter myntet til ThomasWH som mente at disse tablettene var noe tull.

Problemet med stoffskiftesykdom, er jo at den ikke er så lett å oppdage i begynnelsen. Slik med meg. Jeg begynte å plages tidlig med ryggen, i ungdomsårene, og like så depresjon. Det ble tatt alle slags prøver, men fant ikke noe fornuftig svar. Det var når jeg fikk ny lege, en tysker, at jeg ble diagnosisert for stoffskifte og urinsyregikt. Den forrige legen jeg hadde, en fra Polen, mente jeg var alkoholiker, og den forrige der igjen, mente at jeg var lat og giddesløs.

Er veldig spent på hva prøvene sier. Får håpe jeg kan øke dosen. Så at jeg kanskje kan få det litt bedre, enn nå.

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

Anti-depressiva ER noe tull. Fakta.

Man skal ha naturlig fremstilt stoffskiftehormon når man har hypotyreose.

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    498

Sitat Opprinnelig skrevet av ThomasWH Vis post
    Anti-depressiva ER noe tull. Fakta.

Man skal ha naturlig fremstilt stoffskiftehormon når man har hypotyreose.
    Anti depp er IKKE noe tull! Roer ned nervene, og hjelper mange til et bedre liv!

Menne - funker lite på meg som sagt...

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Link til: Lykkepiller.info

Link til: Motkur.no

Sist endret av Anisa; 13-07-09 kl 07:15
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Forstår deg helgemann. Tror de færreste av oss ønsker slike piller, men når valget står mellom å overleve eller å tygge tabletter for en periode, så er valget ganske så "enkelt". Snakker av egen erfaring. Hadde jeg ikke fått hjelp da jeg trengte det så var jeg ikke her i dag. Så enkelt og så vanskelig. Ønsker deg alt godt!
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Ved I hvad jeg er bange for? Jeg er bange for, at når der kommer deprimerede stofskiftesyge forbi denne tråd - vil de "lære" af at læse her, at det er i orden at komme hjem fra lægen med en recept på antidepressiva i stedet for en recept på stofskiftemedicinen.

Det er fordi de to typer depressioner hele tiden blandes sammen her: den depression, som har sin årsag i stofskiftesygdom; og den depression, som er en psykisk sygdom. Det er to forskellige aspekter af depressionen, hvor det første er et symptom på lavt stofskifte og ikke kan hjælpes af antidepressiva, mens det andet - er en psykisk sygdom, som antidepressiva netop er opfundet til for.

Mange stofskiftesyge får aldrig den rette behandling, fordi lægerne behandler dem med antidepressiva, i stedet for med stofskiftemedicinen. Og når de læser her om denne sammenblanding af de to forskellige former for depression - vil de tro på det, og dermed ikke vil stille krav om behandling af deres stofskiftesygdom. Derfor vil der også være nogen derude, der aldrig får diagnosticeret deres stofskiftesygdom, fordi de så bliver "arkiveret" i kategorien "psykisk syge" og vil tro på det. Det er det jeg opponerer imod. Sammenblandningen.

Sitat Opprinnelig skrevet av helgemann Vis post
    Da jeg begynte med levaxin for noen år siden...
    Går jo på begynner dosen, 25 µg.
    "Begynner dosen"? Det er længe at gå på en begynder-dose.
    "Er lavt stoffskifte årsak til depp?"
    Ja... når du har lavt stofskifte og bliver over flere år behandlet med kun 25 µg medicin - er det ikke noget at sige til, at du har depression m.m. Det ændrer sig ikke så længe du er så undermedicineret. Jeg har aldrig hørt om nogen der har fået det bedre af at gå på kun 25 µg i flere år.

Hvor ofte har du fået taget blodprøver de sidste 10 år? Hvis du husker det...
    Sist endret av Anisa; 13-07-09 kl 16:56

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    498

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Ved I hvad jeg er bange for? Jeg er bange for, at når der kommer deprimerede stofskiftesyge forbi denne tråd - vil de "lære" af at læse her, at det er i orden at komme hjem fra lægen med en recept på antidepressiva i stedet for en recept på stofskiftemedicinen.

Det er fordi de to typer depressioner hele tiden blandes sammen her: den depression, som har sin årsag i stofskiftesygdom; og den depression, som er en psykisk sygdom. Det er to forskellige aspekter af depressionen, hvor det første er et symptom på lavt stofskifte og ikke kan hjælpes af antidepressiva, mens det andet - er en psykisk sygdom, som antidepressiva netop er opfundet til for.

Mange stofskiftesyge får aldrig den rette behandling, fordi lægerne behandler dem med antidepressiva, i stedet for med stofskiftemedicinen. Og når de læser her om denne sammenblanding af de to forskellige former for depression - vil de tro på det, og dermed ikke vil stille krav om behandling af deres stofskiftesygdom. Derfor vil der også være nogen derude, der aldrig får diagnosticeret deres stofskiftesygdom, fordi de så bliver "arkiveret" i kategorien "psykisk syge" og vil tro på det. Det er det jeg opponerer imod. Sammenblandningen.
    Veldig bra skrevet!

"Begynner dosen"? Det er længe at gå på en begynder-dose.

Ja... når du har lavt stofskifte og bliver over flere år behandlet med kun 25 µg medicin - er det ikke noget at sige til, at du har depression m.m. Det ændrer sig ikke så længe du er så undermedicineret. Jeg har aldrig hørt om nogen der har fået det bedre af at gå på kun 25 µg i flere år.

Hvor ofte har du fået taget blodprøver de sidste 10 år? Hvis du husker det...
    Begynte på levaxin for 1-2 år siden. Har før det, kun gått på anti depp. Så jeg har ikke fått målt stoffskifte før jeg begynte på levaxin. De tidligere legene ville få meg tvangsinnlagt, fordi jeg var tung psykisk syk i følge dem. Noe psykologen min ikke var enig i. Legene har prøvd mange typer anti depp tabletter, men ingen av de fungerte på meg. Den forrige legen jeg hadde, måtte jeg gi "sparken" fordi den mente som nevnt tidligere, at jeg var alkoholiker...

Så jeg har vel egentlig ikke fått målt stoffskifte siden tenårene.... Men de fant ikke noe da. Og kunne heller ikke skjønne hvorfor jeg hadde vondt i ryggen, slet med depresjon, selvmordstanker, dårlig kondis, osv. Og følsom for kulde og værforandring. De skjønte ingenting da..

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Veldig bra skrevet!
    Tak Helgemann
    Begynte på levaxin for 1-2 år siden. Har før det, kun gått på anti depp. Så jeg har ikke fått målt stoffskifte før jeg begynte på levaxin. De tidligere legene ville få meg tvangsinnlagt, fordi jeg var tung psykisk syk i følge dem. Noe psykologen min ikke var enig i. Legene har prøvd mange typer anti depp tabletter, men ingen av de fungerte på meg. Den forrige legen jeg hadde, måtte jeg gi "sparken" fordi den mente som nevnt tidligere, at jeg var alkoholiker...
    Min mor havde også stofskiftesygdom, som aldrig er blevet diagnosticeret. Hun behandlede sig selv med rav for at hindre at hendes struma voksede. Men hun havde ikke selv forbundet strumaen med stofskiftesygdom. Det vidste man ikke dengang blandt almindelige mennesker. I dag ved jeg, at hun er nok gået med for lavt stofskifte i årevis og dermed også, senere i livet med "tomme" binyrer.

Det er det sidste, som gjorde, at hun udviklede et alvorligt tilfælde af hypoglykæmi, hvilket er et af "skole-symptomer" på tomme binyrer og som giver massive psykiske symptomer, men det som lægerne mente var.... BIPOLAR AFFEKTIV SINDSLIDELSE, MANIODEPRESSIV PSYKOSE - hvilket resulterede i, at i stedet for at blive behandlet for stofskiftesygdom - i skjoldbruskkirtlen og binyrerne - blev hun behandlet med antipsykotisk medicin + lithium (der gjorde hendes stofskifte endnu værre) + datidens antidepressiva (Saroten m.fl).

Alt dette var foregået over en periode på ca. 35 år, hvilket har totalt smadret hendes liv og familiens liv. Når en læge omsider fandt ud af den rette sammenhæng - nåede hun hverken at trappe ud af nervemedicinen eller påbegynde den rette medicinering for stofskifte og binyrer. Hun var død af kræft i æggestokke 6 måneder efter.

I Danmark undrer man sig højlydt i dag over de mange flere end forventet demente dansker, hvor tallet har overgået selv de værste forudsigelser.... Mit eget bud er, at der er langt flere af dem, der slet ikke er demente, men bare stofskiftesyge, der aldrig er blevet diagnosticeret, endsige behandlet, fordi lægerne skriver antidepressiva ud som de var bolcher - til alle, der bare udviser det mindste tegn på "u-livægthed" og som sagtens kan fejle andet, f.eks. hypothyreose, der aldrig nogensinde bliver opdaget pga. en fejlagtig diagnose depression eller anden psykisk sygdom.

Så jeg har vel egentlig ikke fått målt stoffskifte siden tenårene.... Men de fant ikke noe da. Og kunne heller ikke skjønne hvorfor jeg hadde vondt i ryggen, slet med depresjon, selvmordstanker, dårlig kondis, osv. Og følsom for kulde og værforandring. De skjønte ingenting da..
    Er det ikke i denne uge, at du skal have resultater af de sidste prøver? Du må skrive her hvad der kommer af svar på prøverne. Forlang udskriften med resultaterne hver gang og post dem her. Og du må ikke blive modløs hvis dine blodprøveresultater viser "alt-i-orden". Man kan sagtens have en "galoperende" hypothyreose trods superfine stofskiftetal.

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

Man kan sagtens have en "galoperende" hypothyreose trods superfine stofskiftetal.
    Dette er den eneste sannheten! You go girl, Anisa!

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  2. Genmodifisert mat - årsak til at vi er syke?
    Av Måken i forumet Genmodifisert mat (GMO)
    Svar: 3
    Siste melding: 28-04-10, 13:30
  3. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46
  4. Årsak til vektøkning?
    Av Anne Mette i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 15
    Siste melding: 30-06-05, 23:22

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg