Viser søkeresultater 11 til 20 av 49
-
11-04-09, 22:50 #11
Sv: Lavt stoffskifte? Usikker
Takk for tips, det skal jeg får til.
Håper vi kommer litt lengre nå.
-
18-09-09, 15:43 #12
Sv: Er det noe galt med mitt stoffskifte...
Jeg har tidligere fortalt litt om mistanken ang høyt eller lavt stoffskifte. De har tatt prøver og alt er normalt. I dag var jeg igjen og fikk utsktift fra de prøvene som ble tatt,skal ta nye til tirsdag da jeg enda ikke er fornøyd siden jeg enda er trøtt, mister MYE hår,"støver" når jeg kler av meg(tørr hud) fryser HELE tiden, mistet apetitten.
Fikk kopi av jornaler i forbindelse med uføresøknad ,der sto det i 2004 at jeg hadde mest sannsynlig struma, strupehodet var forstørret.
Det er den enda, men det kommer og går, når det er på det største,så må jeg bøye hodet bak for å få puste.
Slik legen fortalte meg så var det TSH og T4 som var viktig.
HUn lurte på om jeg var i tidlig overgangsalder, ingenting er bedre enn å finne ut av tingene.
Men, jeg hadde gått fra S-fritt T4 på 16,5 til 13,1 på tre mndr, det syntes hu var mye.
Jeg skjønner ikke en dritt av det her,så derfor jeg spør.
TSh var på 0,89 og til 1,4 i samme tidsrom.
Sier meg ikke noe,så da spør jeg dere her inne om det er noe mistanke om noe med stoffskiftet??
så står det også østradiol,der normalen skal være 0.00 -0.30- der var min 0.40
er dette østrogen?
Fikk et langt ark med mye rare greier,så aaaner ikke jeg.
Ka noen hjelpe meg
-
18-09-09, 18:11 #13
TSH deltar ikke i selve stoffskiftet, og er således ikke et stoffskiftehormon.
Det er et hormon som regulerer produksjonen av stoffskiftehormoner.
Når denne er høy, tolkes det til at kjertelen må presses til å produsere - altså at noe er feil med selve kjertelen.
Men dette skjer bare ikke alltid !
Dine tall viser jo dette direkte.
Selve lagerbeholdningen av stoffskiftehormoner er frittT4.
Verdiene kan svinge (obs på variasjoner mellom de forskjellige analyselabber) sånn ca mellom 10 og 20.
Det er ingen tvil om at 13 er i laveste enden, selv om det er innenfor.
16 kan også være det, hvis du pleide (liker) å ha 20 eller 25.
Da får du symptomer.
Stoffskiftesykdom deles i to hovedgrupper :
1. der årsaken er sykdom i kjertelen. Dette kan testene anti-TPO og TRAS si noe om. Man sier at 98% av tilfellene er her, men gruppe 2 er svært dårlig kartlagt.
2. sykdom og tilstander utenfor kjertelen.
Det kan være feil der TSH produseres og det kan være celleresistens og det kan være feil i systemet som omdanner fT4 til fT3, som jo er kroppens stoffskiftehormon.
En fT4 på 13 bør reflektere en mye høyere TSH - ellers er ikke systemet istand til å oppfatte at fT4 er for lav. TSH må opp for at kjertelen skal produsere mer, og 1,4 er slett ikke nok.
TSH=1,4 og fT4=13 peker på at noe er galt i systemet, og særlig når dette er for nedadgående.
Så skriver du at du fikk et langt ark med mye greier
kanskje du har tatt noen viktige for en helhetlig vurdering ?
Du kan jo sjekke noen her : http://www.furst.no/bb/index6.html
Finn det du lurer på i venstre kolonne og klikk ivei på det som klikkes kan.
Den er i alfabetisk rekkefølge, men første bokstaven indikerer bare mediet prøven er analysert i. (S=serum P=plasma osv)• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
18-09-09, 21:34 #14
Tusen takk for informativt svar og fikk innblikk i litt mere enn det jeg hadde trodd.Skal nå lese linken og prøve å se om jeg forstår, hvis ikke legger jeg vel ut her
-
18-09-09, 21:47 #15
Det er jo så viktig at vi utdanner oss i sykdommen vår.
Man møter mange merklige holdninger og meninger fra de som er satt til å behandle oss.
Ikke godta noe du mener å vite bedre !
Forskermiljøet er jo ofte kunnskapsbasen til de forskjellige behandlere, og den er det ikke mye fart i her i gården dessverre.
Så kommer en jo ikke så langt uten å spørre......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
20-09-09, 00:44 #16
Nå har jeg lest litt om dette og blir bare mer og mer oppgitt.
Ser at det nok kan se ut som jeg har stoffskifte sykdom,leser ang anti -TPO prøve- blir ikke denne tatt automatisk sammen med prøver tatt av stoffskiftet? Har lest om Dr.Oftebro og jeg må si at det frister å ringe.
Tirsdag skal jeg ta dise prøvene på nytt, da vil jeg si fra at denne anti -TPo skal tas også!
Er TRC noe som er viktig?(regner med siden det står på artket her) den var 408- vet ikke helt hva det vil si, skjønner ikke så mye ut av dettte
Legger ut arket her,så kan kanskje dere somm kan dette forklare litt om dere vil
bil 10
Fsh 4,0M
HB 13,5
K 3,7
KREA 61
LH 5,9 M
MCH 29
MCV 90
NA 141
S-B12 kobalami 227
S-ferritin 51
S-folat 8,7
S-fritt T4 13,1
S-GFR estimert >60
S-TSH 1,4
S-østradiol 0.40*M
Var mere men det sto ikke nå på, en sto det uferdig på,så vet ikke om de venter på det(B-differensialt er uferdig sto det)
-
20-09-09, 09:02 #17
TRC kan være forkortelsen som brukes for trombocytopeni ?
Er i tilfelle en markør som de tar for å utelukke visse sykdommer. Sist jeg var borti det var det for å finne ut mer om ITP, men brukes visst til mye.
De har jo tatt blodplateundersøkelse og vurdert dette.
Kalium er jo lav da, som feks binyreproblemer bla.a kan gi.
Så har du kanskje litt lave B12 og ferritin, iallfall hvis du har stoffskiftesykdom.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
20-09-09, 11:41 #18
-
23-09-09, 22:55 #19
Sv: Hva venter meg?
Ja - absolutt !
Jeg skjønner godt at du spør Rita. Mye forvirring om dette.
Stoffskiftet foregår jo inne i de 1000 celler.
Blodprøver - som jo villedende kalles stoffskifteprøver - måler ikke stoffskiftet !
Det er en tilsnikelse av dimensjoner å kalle dem så.
I dag regner man TRH TSH fT4 fT3 anti-TPO TRAS som stoffskifteprøver.
Det er liksom stopp der !
Hvorfor er ikke feks SHBG og totalkolesterol med ? De varierer likemye med stoffskiftet de ! Og mange flere gjør det.
fT4 er en mengdeprøve. En prøve man tar for å se hvor mye kjertelen produserer. Den kan ikke fortelle om kjertelen er syk, men er verdien lav må man jo finne ut hvorfor.
I de fleste tilfeller er kjertelen syk - det kan anti-TPO fortelle noe om.
Men i noen tilfeller kan det være en av en rekke sjeldne sykdommer og mangeltilfeller som gjør det.
Og 11 er selvfølgelig lavt når området er 10-20 ! Derom ingen tvil.
Det såkaldte normalområdet er dannet av antat friske mennsker i alle livets faser. I korte perioder viser det seg at noen kan ha 10. I korte perioder altså !
Om det vedvarer er det selvfølgelig noe feil som det må forskes på.
Om ikke legen forstår dette, så tror jeg faktisk at en bør bytte. Det er ikke pasientens oppgave å utdanne leger. De får klare dette selv.
Så skal det tas forbehold.
Normalområdene er forskjellige på de forskjellige laboratoriene. Noen har 8-18 andre kan ha 12-22.
Samme prøve sendt til to labber vil altså komme til bake med to resultater og må tolkes ut fra det normalområde det er analysert under.
De er altså ikke sammenliknbare.
Få med dere prøvearket hjem - si dere husker så dårlig å vil se på resultatene i ro og fred.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
23-09-09, 23:06 #20
Sv: Hva venter meg?
Jeg fikk utskrift fra siste som ble tatt i sommer, skjønner ikke så mye av det,men leser og forstår mer og mer,du er flink til å forklare.
Jeg var på tirsdag og tok nye prøver da mitt ST4 var gått fra 16,5-13,1 på 3 mnd- så jeg er spent nå på disse svarene. Jeg har sagt fra at jeg vil ha kopier heretter for å sjekke selv, om de blir sur så bryr jeg meg ikke. Det er min rett å få innsyn!
Nå er jeg rimelig lei av å kjempe meg frem blant leger, og jeg må høre om de har tatt denne anti TPO- for jeg vet ikke hva det heter på arket her, om det står anti TPO.
Jeg kommer altså ikke til å gi meg før jeg kommer til endokrinolog.
Jeg har symptomer på stoffskifte sykdom, men legen tror jeg er i overgangsalderen,tidlig.
Jeg mener jeg ikke er det.
Jeg fryser konstant,hele tiden-var i Spania,satt med ullpledd(!!!!) i 27 varmegrader!
Jeg har ekstremt tørr hud,hodepine, angst/depresjon, total utmattelse,lav libido,svimmel,skjelver i hele jroppen, hjertebak, smerter i brystet,menstruasjonsforstyrrelser,eier ikke matlyst -for å nevne noe.
Da skal det bli spennende å høre resultatet på fredag ,hvis de har fått dem til da, for å se hvordan det ligger an. Men, jeg kan si såpass, jeg føler meg syk!
Jeg orker ikke tenke på alt jeg burde ha gjort,for jeg eier ikke energi! Jeg er så svak i muskler, spurte lege en gang om jeg hadde muskelsvinn,for jeg skalv i bena da jeg gikk. Er jo ikke normalt for en 40 åring!
Lignende tråder
-
Kanskje lavt stoffskifte?
Av Sharah i forumet PresentasjonerSvar: 2Siste melding: 22-02-11, 14:30 -
Jeg var syk lenge før jeg fikk diagnose lavt stoffskifte
Av kaja5 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 9Siste melding: 14-06-10, 14:40 -
Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå
Av Shanita i forumet Lavt stoffskifteSvar: 87Siste melding: 17-05-08, 14:33 -
Hvor lenge kan man ha hatt lavt stoffskifte?
Av Skyggehodet i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 14Siste melding: 05-02-08, 11:53 -
Hvor lenge kan man ha hatt lavt stoffskifte?
Av Skyggehodet i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 14Siste melding: 05-02-08, 11:53
Svar med sitat

Bokmerker