Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 25 av 25
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Oslo
    Alder
    50
    Meldinger
    21

Standard Sv: Dere med Hypotyreose

Takk for svar, n'Finn.

De siste dagene har jeg følt meg så varm, så jeg har målt temperaturen igjen de siste par dagene. Jeg ligger faktisk på over 37 grader! Jeg som pleier å ligge rundt 35 og 36.

Kan det virkelig være Levaxinen som har en virkning? Så fort? Jeg mister også mindre hår, men det tror jeg helst har sammenheng med at jeg nå har begynt å kure det for å prøve og det til å bli i alle fall litt bedre.
    Ellers merker jeg ingen forskjell foreløpig.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jo, det er D3 i torskelever, ellers er det ikke så mange matvarer med mye D3 i. Fete fiskearter også, men mye mindre. Grønn melk, og gulost fra Synnøve Fienden er tilsatt små mengder D3.
    Har man en mangel er det ikke noe av dette som hjelper, da må man ty til større doser og det er bare piller som kan tilby dette.

Kroppstemperaturen skapes jo av diverse energikrevende aktiviteter i kroppen.
    Om natten er det kun stoffskiftet som er aktivt, så morgentemp. er den som best kan si noe om stoffskiftet.
    Den er normalt i underkant av 37 og stiger litt om dagen.
    Under utøvelse av krevende idrett over tid, kan tempen bli 40 grader.

Tilførsel av virksomt stoffskiftehormon vil jo øke kroppestemp.
    Man skal likevel være klar over at kroppen jo har flere systemer som automatisk søker å normalisere forholdne. Kan sammenliknes med termostater.
    I et system som er iorden, kan det føre til at det er kroppens egenproduksjon som nedreguleres.
    Man anbefaler ikke det over mange måneder, men 25µg/dag i en forsøksperiode er visst godkjent. 25µg regnes av mange for en lav dose, men det er såppass som 20-25% av kroppens totalbehov, så klarer du deg med mindre er det ok å dele opp dosen.

Reaksjonen din tyder jo på at Levaxinenn virker og at du trenger tilskudd.

Prøvene du viser er de mest vanlige og fanger opp over 90% av tilfeller med feil i stoffskiftet.
    Det finnes flere prøver som kan avsløre mere sjeldne stoffskiftefeil.
    TRAS er en prøve som mest brukes for å avsløre høyt stoffskifte, men en sjelden tilstand som kalles blokkerende TRAS gir lavt stoffskifte.
    Og det er jo bare en enkel blodprøve.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

baremei Gjest

Be om å få tatt også FT3 neste gang.

Og B12, homocystein, folat, jern, ferritin og leverprøver.

De tallene du viser til her var nesten sånne jeg hadde i 10 år, og jeg kunne også sovne midt på stuegulvet etter å ha satt frem leker til 3-åringen. Uforsvarlig og skikkelig ekkelt.

Jeg hadde TSH som aldri var over 0,7, FT3 nydelig på midten, men FT4 alltid helt i nedre grense, sånn typisk 9-12, sett utifra samme normalområde som du har i listen din.

Men jeg var altså syk. Veldig syk. Og utviklet til slutt struma, som du også kanskje har.

Jeg har skrevet mangt og mye om dette opp igjennom årene, gjør et søk på mitt brukernavn og ordet struma og kanskje toksisk i tillegg, så finner du noe av det.

Du må uansett ikke finne deg i å gå sånn, det er ikke normalt og du er åpenbart syk. Og depresjonen har neppe skylda, men er en følge av noe annet.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Oslo
    Alder
    50
    Meldinger
    21

Takk for svar, begge to.

Jeg har ikke kjøpt D3 ennå, men tar to av barnas vitaminbjørner hver dag samt tran. I tillegg til makrell som jeg spiser daglig.

Struma har jeg/har jeg hatt. Hadde utstående kul på halsen i 2006, det var da jeg kom over symptomene på lavt stoffskifte og så at det stemte helt på meg. Tok biopsi og UL som viste multinodulær knutestruma. Har ikke hatt synlige kuler etter det, så jeg vet ikke om de fortsatt er der, men jeg antar det.

Skal be om å få målt F3 neste gang. Tok en del andre prøver i 2006 og 2007:

2006 (tok prøver to ganger):
    Ferritin: 19/20 (15-200)
    Kalium: 3,9/4,0 (3,6-5,0)
    Kreatinin: 69/74 (45-90)
    Natrium: 143/139 (137-145)
    Homocystein: 10,2 (5,0-15,0)
    Folat: 5,8 (>5,7)
    B12: 302 (170-650)

2007:
    Ferritin: 27 (15-200)
    Kalium: 3,9 (3,6-5,0)
    Kreatinin: 72 (45-90)
    Natrium: 142 (137-145)

Har også fått blodprøvesvar fra 29/1-09 nå:

TSH 3,3
    FT4 12,2
    Anti-TPO: <35

TSH stiger jo bare, mens FT4 er fortsatt i det lave området, så blodprøvene mine nærmer seg jo hele tiden sakte men sikkert referanseområdet for lavt stoffskifte. Selv om det fortsatt er normalverdier, så er de jo på vei over i grenseområdet.
    Tenk at det stirres så blindt på blodprøver. Jeg kunne allerede i 2006 begynt medisinering og kanskje hatt det mye bedre nå. I stedet må man bare vente til blodprøvene kommer inn i et visst område, selv om akkurat de samme symptomene er der hele tiden.

Jeg er "glad" for at min TSH har begynt å stige, sakte men sikkert. Selv om det jo kan tyde på en kronisk sykdom. Men prøvesvarene står liksom nå som synlig bevis for at jeg faktisk har hatt en grunn til å føle meg dårlig, ikke bare innbilt meg det. Og nå kan jeg da kanskje få fortsette på Levaxin.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

TSH = ThyreoideaStimulerendeHormon.
    Et hormon som stimulerer kjertlen (thyreoidea) - til å vokse.
    Det er nok ikke så gunstig at TSH er høy hvis du har strumatendenser.
    Det kan du jo drøfte med ansvarlig lege.

Om du har for lite D-vitamin må det store doser til.
    Lavt stoffskifte viser seg ofte på huden (myxødem) og det betyr at du kan være av dem som lager for lite D3 uansett.
    Jeg er nok av dem.
    Mål 25-OH. (D-vitaminlageret)
    Min viste i nedkanten, men det hjelper likevel med store tilskudd på meg.
    Det er ikke noe iveien for å prøve - har ikke sett sola på en stund og Apoteket selger jo uten resept.
    Pass på at du får D3 da.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. Hypotyreose type 2
    Av minnie i forumet Hypothyreose Type 2 ?
    Svar: 9
    Siste melding: 23-11-13, 11:14
  2. Temperatur og hypotyreose 2
    Av mohaienne i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 24
    Siste melding: 02-11-09, 09:37
  3. En fin side om hypotyreose mm.
    Av Tily i forumet Nyttige nettsteder og blogger
    Svar: 0
    Siste melding: 28-10-07, 19:33
  4. Oppdaget hypotyreose i 11. uke
    Av moc i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet