Side 4 av 4 Først 1234
Viser søkeresultater 31 til 36 av 36
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Det er trist at de som har laget disse lovene ikke har tatt høyde for det faktum at Norge er et veldig lite og befolkningsfattig land... Det norske markedet er så lite at mange legemidler som er lett å få tak i i andre land, ikke regnes som profitable nok her. Ta som eksempel hydrokortisontabletter, som produseres av Nycomed og markedsføres på vanlig måte i Sverige og Danmark - men ikke her. For ikke å snakke om USA, som jo er et enormt marked - det sier seg selv at det er mye mer lukrativt å markedsføre og selge medisiner der.

Det er lett å forstå at produsentene ikke uten videre tar til takke med en så liten potensiell kundegruppe som den norske, når prisen bare for å få markedsføringstillatelse her i landet ligger på sekssifrete beløp. Dessverre hører vi til en liten gruppe av den lille gruppen norske pasienter - pasienter med lavt stoffskifte utgjør maksimalt ca. 10% av befolkningen, og kanskje 20% av disse igjen ønsker å forsøke Armour?

Noe som forundrer meg litt er at man ikke har laget en ordning hvor preparater som beviselig ikke vil brukes av mer enn en liten prosentdel av befolkningen (f.eks. mindre enn 5%) kan få en lavere avgift for markedsføring...?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Er ikke 10% av befolkningen ganske mye da kris - med en spesifikk sykdom? Og grunnen til at så mange nøyer seg med Levaxin er kanskje rett og slett fordi de ikke aner at de kan ha et alternativ, og de går rundt og er syke, men har akseptert at de aldri kan bli noe bedre. Jeg har for egen del ikke gitt opp ennå, men det er rett og slett fordi jeg vet at Armour finnes. Sendte forresten "sykehistorien" min til Balder-klinikken i går kris. Du har time før meg med samme lege. Har du droppet den? (Dette ble et sidesprang).

Tar frem igjen veninnen mi, som ikke får opp fT4 lenger enn til 13, og hun ER syk. Går hos Oftebro, men hun hadde aldri hørt om Armour før jeg fortalte det til henne for noen mndr siden. Og da har hun vært syk siden 1998 (+/-)??! Og nå sier hun at hun har det bra nok?? Hun har ganske enkelt "gitt opp" slik jeg ser det. Men hun kan ikke gå en liten tur uten at hun ligger dagen etter. Hvorfor har ikke Oftebro foreslått Armour?? Han er jo "guruen" ettersom jeg har forstått. Nei dette er ikke bra!!
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Men 20% av 10% er ikke så mye, Yvette... Det er ca. 2%, det - og det er altså et maksimumstall.

(Skal ha telefontime neste onsdag, ja!) ;)

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    162

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av kris
    Noe som forundrer meg litt er at man ikke har laget en ordning hvor preparater som beviselig ikke vil brukes av mer enn en liten prosentdel av befolkningen (f.eks. mindre enn 5%) kan få en lavere avgift for markedsføring...?
    Faktisk finnes det en ordning som gir særlige rettigheter til produsenter av smale legemidler. Legemidler kan innvilges status som såkalt "Orphan drugs". Slik status kan få dersom sykdommen som skal behandles rammer mindre enn 5 av 10000 mennesker. Ved innvilgeslse av slik status, innvilges ekstra konkurransebeskyttelse. På den måten økes inntjeningen på produkter som det ellers ville vært svak kommersiell interesse for.

Se forøvrig denne artikkelen: http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/p...EKS_ID=1175287
    Når jeg fikk diagnostisert lavt stoffskifte, sammen med forhøyede verdier av det som forårsaket hjerteinfarkt i ung alder, stumpet jeg røyken, inntok Levaxin, og bega meg til å sykle.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Men det jeg etterlyser er bare en gradert utgave av avgiften for markedsføringstillatelse, Jon. Dette er ikke like aktuelt for hele det store EU-området, siden kundegrunnlaget der er astronomisk i forhold til det norske - og det virker som våre lover og regler er (litt for godt) tilpasset til EU.

(0,05% er jo mikroskopisk, da - det handler virkelig om marginale sykdommer...)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Kris er jo inne på det helt vesentlige her, og det svarer du jo ikke på.
    Dette er jo også en meget sterk kritikk av lovmakere som deg Jon.
    Tullete grenser er det verste som finnes.
    Hva er begrunnelsen for at en sykdom som opptrer litt oftere IKKE skal få medisinstøtte ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 4 av 4 Først 1234

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn