Viser søkeresultater 31 til 39 av 39
Tråd: Blodprøver!
-
26-05-05, 22:02 #31
Igjen, jeg glemte å logge inn... så teksten over er fra meg.
Her er forøvrig mine test resultater, kanskje de kan være til hjelp:
(Dette er hva min lege brukte for å diagnosere hypothyreose, hashimotos, VitB12 og Kalsium mangel)(Jeg skipper det som ikke viser noe spesielt)
Senkning i blodet - 33 (ref 1 - 12) - viser at kroppen har en betennelse i kroppen. Dette har jeg hatt på alle blodprøver som er tatt i løpet av det siste 1.5 år.
Gamma-GT, lever prøve - 64 (ref 5 - 35) - viser at noe ikke er som det skal i leveren. Jeg har fjernet galleblæren, og dette kan da være forårsaket av galle som er for tykk.
Kalsium - 2.07 (ref 2.10 - 2.60), man skal ikke være noe som helst under eller over. Jeg blir behandlet med en tablett CalciChew hver kveld for dette.
VitB12 - 99 (ref 140 - 670), blir behandlet med injeksjoner og sugetabletter (også da får vitB11-foliumsyre)
Foliumsyre - 6.4 (ref. 5.9 - 35.4). Dess høyere B12 du får, dess lavere blir B11.
TSH - 6.5 (ref. 0.35 - 5.5)
FT4 - 14.9 (ref. 11.0 - 23.0) Mitt er ikke under referanse, men fremdeles for lavt i forhold til TSH og T3.
T3 - 3.5 (ref. 1.5 - 3) Utifra disse tre har legen stilt diagnosen subakutt hypothyreose.
C-reactive Protein - 11 (ref . - 5) - dette viser om det er en akutt infeksjon i kroppen. Er med på å bekrefte Hashimotos.
Anti-TG - dubiøs - betyr at den er ett tvilstilfelle. Noe som skjer ofte i situasjoner ved Hashimotos sykdom.
Anti-TPO - svak positiv - noe som bekrefter Hashimotos sykdom.
-
26-05-05, 22:22 #32
Anti-TG og Anti-TPO var i det vi kaller gråsonen. De skal være negative hos friske.
De tar ikke prøver på anti-TG hos oss vanligvis. Det står i læreboka at de ikke skal. Det er fordi så få bare har anti-Thyroglobulin. Men det er dog noen...
Interessant det om kalsium. Det med folsyre tar jeg til etterretning, har dem løse i eget glass også, dem kan jeg ta hvis jeg får tak i B-12 av den sterke typen. Skal hente Trio-be i morgen uansett.
nora
-
26-05-05, 22:29 #33
Det synes jeg er rart, siden det er viktig i forhold til Hashimotos diagnosen. Men den er som regel ikke rørt om ikke Anti-TPO er rørt. Dog for hyperthyreoditt så tror jeg Anti-TG er veldig viktig...
Opprinnelig skrevet av nora
Jups, synes jeg også. Legen mener alt er forårsaket av skjoldbrukskjertelen og dens evne til å ikke gjøre jobben sin...
Men, kvinner har veldig ofte lavt kalsium!
Men for min del, tror jeg i alle fall ikke at det kommer av maten. Jeg drikker ikke melk. Men jeg spiser en del yoghurt og en del ost og annen meieri produkter...
-
26-05-05, 22:34 #34
Sugetablettene jeg tar gir meg 150000% av det daglige behovet av B12. Og 250% av foliumsyre.
Dog tror jeg ikke at B12 delen av den virker så godt på meg. Jeg gjør fremdeles 1 injeksjon pr uke. Og føler meg rimlig stiv i skrotten bare 3 til 4 dager etter å ha satt den... Mulig jeg må opp til 2 ganger i uken igjen...
-
17-06-05, 12:05 #35
Prøver tatt etter 1 mnd. på 25mcg Levaxin daglig er:
Opprinnelig skrevet av liisa
TSH 1,62 FT4 12,8 FT3 3,7
-
17-06-05, 14:07 #36
liisa, både ferritin og ft4 er veldig lave.
Kjenner ingen som greier seg med så lav ft4.
Det er det viktigste å lese ut av tallene dine nå.
nora
-
17-06-05, 16:41 #37
:( Hei!
Hva gjør jeg for å få FT4 opp?
:o
-
17-06-05, 16:50 #38
Hei igjen!
Jeg føler at jeg ikke er enhelt normal hypothyreotiker, fordi jeg ikke har utslag på anti-TPO. Finn snakket om hypofyse.......... problematikk? Har noen noen formening?
hilsen liisa
-
17-06-05, 20:16 #39
Mot lav ft4 fins ingen annen medisin enn å øke dosen bokstavelig talt...
Fritt t4 måler fritt thyroxin, det som er hormonet og som er i tabletten. Måles enkelt og kjapt med ft4-test.
Det aktive hormonet heter T3 og måles med ft3-testen.
Så lenge som du bare tar en bitteliten dose t4 så er det ikke mye poeng å måle ft3, men det kunne jo vært interessant for sammenligningens skyld for senere.
Når man holder på å bli hypo, så synker ft4 mens ft3 fremdeles holder seg i øvre halvdel. Og når det først dettter, får man masse symptomer.
Noen må ha t3-medisin i tillegg men ikke bekymre deg om det ennå, du har alt for lav ft4 og det er det som du må få opp nå til du føler du kommer noen vei.
nora
Svar med sitat
Bokmerker