Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
Tråd: Fürst måler ikke T3
-
22-05-05, 12:49 #1
Fürst måler ikke T3
Hei alle! Har ikke vært her på en stund, dårlig pc-tilgang for tida... Håper dere har en fin mai-måned! Det er tross alt mye som er lettere på denne tiden av året! :P
Vil spørre om følgende: Sist jeg tok prøver hos legen krysset hun ikke av for T3 på skjemaet, men jeg la ikke merke til det før prøveresultatene forelå. Da jeg så spurte henne hvorfor T3 ikke ble målt, sa hun at Fürst, altså laboratoriet, mener det er meningsløst å måle T3 når man er medisinert (med levaxin). Hun får sure meldinger derfra hvis hun ber om det!?!
Dette skjønner jeg ikke... Levaxin er jo T4, så viser da ikke T3-målingen i hvilken grad kroppen gjør om T4 til T3? Hæh?
Beste hilsen HilmaDiagnose lavt stoffskifte og Hashimotos nov 2004. Bruker Levaxin, for tiden 175 mcg/dag
-
22-05-05, 13:33 #2
Joda - disse T- målingene viser jo en viss sammenheng i systemet. Mangler man en av dem må man jo gjette på den. Og det er akkurat det de gjør.
Furst måler ikke totalverdier mer - altså T4 og T3, eller TT4 og TT3 som det også heter, men de måler de frie verdiene fritt T4 og fritt T3.
Har tunga vært rett i munnen hele tiden ?
Noen antar også at EN måling holder. Har man oppdaget noe rart så måler man dette en stund til - har man ikke, så lar man være.
Det de vel egentlig sier, er at du trenger ikke vite alt hver gang. Og jeg sier - Stol mer på egen følelse - har du det ikke bra, så klag ! Tror vi egetlig er for snille jeg. Bruk den tiden det tar og fortell nøye hvordan du har det. Ikke innbill deg at legen husker noe fra forrige gang.
Legene går rundt i den villfarelse at de fleste av oss får det helt fint når vi blir "medisinert" ! Vær med å hjelp oss til et realistisk syn på hvordan det er å være "medisinert" !
Det har jo vært innskjerpinger fra øverste hold om ikke å ta for mange prøver også, og hvem er de første det går ut over ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
22-05-05, 17:21 #3
Det er omvendt--hvis du sjekker på labbenes sider så sier de at det ikke er mye mening å teste for Ft3 ved screening for hypo.
Det er fordi FT3 forblir ganske høyt helt til man er helt på trynet. Da går den i bånn. Så i mellomtiden så er FT3 høyt. Det er FT4 som er lavt.
Jetg har lest mange mange linker som sier at FT3 er viktig å måle på medisinerte pasienter. Det er fordi et FT3 over referanseområdet viser at pasienten er overmedisinert.
De norske legene hopper ofte ofer dette problemet ved å undermedisinere pasientene (som vi har mange innlegg om her i det siste, pasientene har FT4 i nedre halvdel av referanseområdet) Da ville FT3 avslørt lav FT3, til og med under referanseområdet.
Jeg har da alltid fått målt FT3 , og alltid den gangen prøvenemine ble sendt til Fürst. De stemte forresten ganske bra med formen.
FT3 skal som kjent være i øvre halvdel, sammen med FT4.
Det er kun til screening for hypo at FT3 er meningsløs.
Til å se etter hyper må man faktisk krysse av for FT3.
nora
-
26-05-05, 11:39 #4
Takk for svar!
Det er kanskje fordi jeg har lest i mye av det du har skrevet Nora, og sett at du har observert nettopp sammenhengen mellom formen og FT3, at jeg også ønske å holde den under oppsikt. Foreløbig har hverken FT4 eller FT3 kommet i øvre halvdel av referanseområdet. men sist jeg tok prøve (ca 3 uker siden) og FT3 altså ikke ble målt, lå TSH på 1,33 og da mente legen at jeg ikke skulle øke mer foreløbig. Min TSH startet på 220 i november, så det har da vært fremskritt... Jeg startet med 12 mikrogr levaxin og er nå oppe i 125. Likevel føler jeg at jeg kan øke mer, får se hva prøven jeg tok i går viser, og hva legen sier neste onsdag. Men jeg kommer til å be om at begge T'ene blir målt, ja, i hvert fall frem til jeg blir "balansert", og så innimellom, så får Fürst si hva de vil..
Spurte forresten legen om Liotyronin også, om det kunne være aktuelt dersom jeg ikke får de små grå under topplokket tilbake i form, men det mente hun ikke kom til å bli nødvendig, og at det var et svært sjeldent å bruke kombinasjonsbehandling.... Hmm. Hittil har jeg vært svært fornøyd med henne, men jeg begynner å bekymre meg for at hun kanskje tilhører den gruppen leger som n'Finn beskriver som fornøyde bare pasienten er riktig medisinert. Dvs etter boka. Velvel, får vel ikke ta bekymringene på forskudd, kanskje... Jeg tror forresten at ALLE leger blir forbløffet og i ulik grad "satt ut" i møte med en pasient som er velinformert og søker mest mulig informasjon på egenhånd. Det blir fort en "vanskelig" pasient.
Jeg har forresten fulgt rådet ditt, Nora om å forsøke selen, og det fikk meg faktisk til å føle meg endel bedre. Merket det godt da jeg reiste bort og glemte dem igjen hjemme en ukes tid. Tusen takk!
Beste hilsen, HilmaDiagnose lavt stoffskifte og Hashimotos nov 2004. Bruker Levaxin, for tiden 175 mcg/dag
-
26-05-05, 12:41 #5
Presisering:
Ja, det er vel egentlig fritt T3 jeg hele tiden har ment, altså... Surrer litt der...
Diagnose lavt stoffskifte og Hashimotos nov 2004. Bruker Levaxin, for tiden 175 mcg/dag
Svar med sitat
Bokmerker