Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
Tråd: Levaxindose og trening
-
25-07-08, 14:27 #1
Levaxindose og trening
Lurer på om levaxindosen må økes hvis man øker sin fysiske aktivitet?!Tenker jo at dette kan høres litt logisk ut.. Hvis jeg f.eks finner at 100 mcg er en fin dose for meg og jeg fungerer fint, men så begynner å trene fire ganger i uka. Vil jeg da trenge høyere dose?? Har jo vært mye mer stillesittende nå enn det jeg håper å være når jeg(forhåpentligvis) blir bra.
Er det noen som vet noe om dette, fakta eller erfaringer?!
Elly
-
25-07-08, 14:43 #2
Hei! Det er sikkert andre her inne som kan svare deg utfra en faglig begrunnelse.
Men etter mitt hode så trenger man mindre Lev. jo mer man trener. Når man trener blir jo kroppens organer stimulert og forbrenningen øker - så ja - jeg vil tippe at du heller må minske dosen hvis du skal trene 4 dager uka
-
25-07-08, 17:00 #3
Jeg endrer ikke dosen fordi jeg øker aktiviteten på treninga.
Selv om det økte celleantallet (en må formode at trening fører med seg) også skal ha sin T3.
Og det får de.
T4 lageret er kjempedigert.
Bare 0.03% av dette blir til fritt T4 - og bare 0,3% av fritt T4 blir til stoffskiftehormoner.
Her er det et stort slingnigsmonn og mye og ta av så en merker ikke noe til om det endrer seg litt på grunn av endrede krav fra cellene.
Målinger som gjøres i blodet kan ikke oppfatte disse endringene.
Blodprøver må analyseres på samme måte som transportsektoren på jernbanen - om toget nå hade gått like regelmessig og holdt ruta da
Fraktkapasiteten av deler til bedriftenes produksjon er vid - de kan jo bare ta med seg ubetydelig mer hver gang og over tid kan produksjonen økes uten at dette merkes i transportsektoren.
Samme er det med blodet - målinger kan heller ikke der si noe somhelst om hva som forsgår i "bedriftene" - altså cellene.
Blodprøver er med andre ord bare mengdetellinger i transportsektoren og helt verdiløse til å fortelle noe om stoffskiftet........• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
25-07-08, 18:25 #4
Litt enig med både Nosy og n'Finn. Dvs, jeg endrer ikke dosen om jeg begynner å trene, men jeg tror at det kanskje er lettere å kjøre seg for hardt dersom man tar for mye enn dersom man tar litt for lite. Men for lav dose minsker jo lysten til å trene, da:-)
Dersom du er riktig dosert i utgangspunktet, ville jeg ikke endret på noe.
-
25-07-08, 19:00 #5Hildemor Gjest
Heisann

Når jeg kom i gang med aktivitet etter flere års inaktivitet - økte faktisk stoffskiftet og jeg måtte ned litt i dose. Men etter og ha vært i gang et par måneder måtte jeg opp til min "vanlige" dosering igjen. Noen ganger kan jeg imidlertid føle litt symptomer på hyper hvis jeg trener mye en uke, men det er nok mer at hvilepulsen og pulsen generelt har en tendens til og da ligge litt høyere og dette minner meg om hypersymptomer
I utgangspunktet ville jeg ikke endret noe på dosen og heller kjent litt på symptomer/signaler kroppen gir når du kommer i gang.
Det naturlige er jo at stoffskiftet/forbrenningen øker ved fysisk aktivitet og ikke motsatt uten at man nødvendigvis får andre symptomer enn stølhet, litt vondter og myyyyyye mer energi og bedre humør
-
26-07-08, 17:37 #6
Takk for svar. Virker ihvertfall ikke som om jeg trenger å tenke på dette nå.
Jeg har tenkt at hvis man f.eks trener styrke, og kroppen bryter ned og bygger opp igjen musklene, trenger kroppen mer tyroksin i disse prosessene. Grunnen til at jeg har tenkt dette, noe som sikkert ikke er riktig, er at jeg blir helt utslitt etter fysisk aktivitet. Føles som om jeg har "brukt opp" det jeg har.
Elly
-
26-07-08, 19:52 #7
Det kjenner jeg igjen. Vet ikke om du har andre sykdommer enn hypotyreose. Er du optimalt dosert?
Uansett viktig at du ikke begynner for hardt. Begynn med VELDIG lite (f.eks 15 min første gang) og få nok søvn og proteiner. Og så kan du øke når du merker at du tåler det.
Selv hadde jeg en periode jeg ikke kunne trene pga sykdom. Da jeg begynte igjen måtte jeg sove mye etter de første treningsøktene. Og de øktene var korte. Men etter kort tid gikk det fremover.
Bare husk at du ikke er i samme form som før og at du trenger tid til å trene deg opp. Ikke press deg etter hva du "burde" eller "ønsker" å klare, men kjenn etter og godta det kroppen sier. Du vil tjene på det i lengden.
-
26-07-08, 20:32 #8
Tar man litt for lav dose er det galt - og det samme er det om en tar litt for mye.
Thyroxinets (T3) oppgave er jo å trenge inn i cellene og åpne for oxygentilførsel så forbrenningen kan komme igang. Energientilførsel er det andre systemer som sørger for, og disse er normalt iorden hos oss
Allegorisk : Ovnen har ved nok, men trekken er ikke åpen.
Tar du ikke nok thyroxin vil celleforbrenningen bli ufullstendig og danne slaggstoffer. Dette skjer ved all anaerob trening.
Bare at ved for lite thyroxin skjer det før du tror yter max.
En O2 test vil avsløre dette. Du har en lactatkurve omtrent som en u-trent person og må trene deretter - eller akseptere konsekvensene, som er lang restitusjonstid og mer stølhet etter trening.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
27-07-08, 14:17 #9
Ja, jeg har merket meg at man er støl lenge. Kan bli så støl at jeg nesten ikke kan gå
Før jeg viste hva som feilte meg var jeg sikker på at det var "noe psykisk", og jeg presset meg ganske hardt når jeg skulle trene. For skjønte ikke hvorfor det skulle gjøre at jeg ikke klarte like mange kilo som jeg har gjort til vanlig. Det sies jo at trening hjelper når man er deppa. Vanligvis har trening gitt energi og har følt meg mer opplagt etterpå.
Så nå tar jeg det pent!
(Jeg har ingen andre sykdommer som jeg vet om ihvertfall!)
Jeg er foreløpig ikke innstilt på dose ennå. Skal ta nye bl.pr nå snart. siste måling var tsh på 30. startet på 80, så går riktig vei. tar 100 mcg nå, men føler at jeg trenger mer.
-
27-07-08, 14:53 #10
Så høy TSH peker definitivt på totalt uproduktiv kjertel.
Og da vil siktemålet for dosen være i området 150µg/dag, men det er pluss minus da, og noe en må jobbe seg sakte mot.
100 er da et godt utgangspunkt. Du bør øke lansomt derfra og oppover. Mange sier at økning på doser over 100 bør skje i steg på 12,5µ/dag og holde den dosen i en til to måneder før neste økning.
Da trenger du 2stk Levaxinstyrker - 100 og 25 som du deler i to.
En annen ting er at jeg har oppdaget at jeg ikke trenger så høy dose når jeg tar Dvitamin. Blodprøven viste at jeg var mitt i mellom og skulle jo da være bra, men jeg anbefaler alle å prøve.
Kan jo hende det hjelper, jeg måtte iallfall nesten halvere thyroxindosen.
Det må jo ha en sammenheng, men den er ganske ukjent for jeg finner ingenting om det iallfall.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Svar med sitat
Bokmerker