Side 4 av 4 Først 1234
Viser søkeresultater 31 til 36 av 36

Tråd: Kosttilskudd

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

I følge DRUID bør det gå minst 2-3 timer mellom inntak av jerntilskudd og stoffskiftehormoner. Det samme gjelder for kalsium, og jeg tror også det gjelder kalsium- og jernholdige matvarer.

www.felleskatalogen.no

- søk på Levaxin og se på Interaksjoner.

En annen ting å være oppmerksom på, er at grapefrukt virker inn på et enzymsystem som kan påvirke opptak av bl.a. stoffskiftemedisiner, og øke nivåene av dette i kroppen.

http://www.foodreference.com/html/artgrapefruit.html
    (Se Warning! - et stykke ned på siden.)

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... ID=1183954

I praksis er det viktigste at du gjør det samme hver dag. Da kan du justere dosen i forhold til blodprøvene dine.

(P.S. Jeg har samlet litt mer om kosttilskudd på siden min.)

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Akershus
    Alder
    85
    Meldinger
    58

Standard

Hei!
    Mener jeg har lest at det gjelder kaffe også. At man bør vente ca 2 timer med å drikke kaffe etter at man har tatt levaxin.

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Rogaland
    Alder
    57
    Meldinger
    34

Standard Vitamin og mineral tilskudd

Utifra innlegg og medlemsprofiler ser jeg at enkelte av dere spiser visse vitaminer og mineraltilskudd i tillegg til stoffskifte medisin. Min lege har aldri nevnt at jeg bør få i meg annet enn "sunn" mat. Tar dere dette som en "best-å-være-på-den-sikre-siden" eller er det faktisk enkelte vitaminer evt mineraler vi med lavt stoffskifte bør/må ta?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard Re: Vitamin og mineral tilskudd

Sitat Opprinnelig skrevet av Marin Grense
    Tar dere dette som en "best-å-være-på-den-sikre-siden"
    Svarer for meg selv: Tar i bøtter og spann.

Sitat Opprinnelig skrevet av Marin Grense
    eller er det faktisk enkelte vitaminer evt mineraler vi med lavt stoffskifte bør/må ta?
    B12 fordi jeg trengte det ved 1 måling. Handler på nett og bruker de fortsatt. Sugetabletter. Har funket utmerket. Siste måling var på over 600.

Jern trenger jeg ikke. Har "altfor" høyt ferritinlager. Dette varierer normalt en del gjennom dagene/ukene (n`Finn -hva er forklaringen? Akuttfaseprotein...), men mine målinger er bestandig høye. Sist på 220. Men mange stoffskiftesyke trenger jern pga at jernlagrene er lave....hvis jeg har oppfattet det riktig...

Selen - hvis du har antistoffer, men jeg har også lest her på forumet at det trengs for omdanningen av T4 til fT3. DERFOR tar jeg det. Jeg har ikke antistoffer.

Håper noen kan utfylle her.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Rogaland
    Alder
    57
    Meldinger
    34

Standard

Jeg har aldri målt b12 verdier. Jern-lagerene er innenfor referanse området, men i nedre del (selv om "blodprosenten" (Hemoglobin) grenser mot idrettsutøveres grense for bloddoping...). Så noe jern tilskudd hadde kanskje ikke vært dumt.

Anti-TPO var > 1200 ved oppstart med Levaxin for 6-7 år siden (referanse < 100), og har gått gradvis nedover og ligger på et par hundre ved siste måling mener jeg. Utifra svaret ditt skjønner jeg at Selen tilskudd evt kan få antistoffene ned.

Jeg har lest at Sink bedre immunforsvaret. Jeg er heldigvis ekstremt lite syk utover stoffskifte problemene så sånn sett virker immunforsvaret bra, men er det noen som har erfaring med om det hjelper stoffskiftet på noen måte?

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

Standard

du bør ialllefall ta omega 3 (eller spise masse fisk) og ta ekstra b vitamin. om du er let forhøyet på stoffskiftet(trenger en let høy dose for å være bra) så må du ta tilskudd av kalsium pga økt sjanse for benskjørhet ved inntak av levaxin. (ikke ta den sammen med levaxinen da )

Side 4 av 4 Først 1234

Lignende tråder

1. Kosttilskudd klassifiseres som legemidler
    Av Sonja Midtlien i forumet Kosttilskudd og naturlegemidler
    Svar: 3
    Siste melding: 04-11-09, 22:50
  2. Kosttilskudd og A-Vitaminer
    Av puselus i forumet Vitaminer
    Svar: 1
    Siste melding: 04-11-08, 15:16
  3. Vitaminer og kosttilskudd i Danmark?
    Av bambi i forumet Kosttilskudd og naturlegemidler