Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 20 av 20
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Er kanskje Synacten-test ?
    Det er en test av hvordan binyrebarken reagerer på ACTH.
    (ACTH gjør det samme for binyrebaren som TSH gjør for thyroideakjertelen)

Det kan ta laaang tid for TSH å komme ned fra høyt stoffskifte.........
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hadde du tatt en lavere dose en stund før denne prøven med normale hormonnivåer men høy TSH?
    Hvis man glemmer tablettene for eksempel, og så begynner å ta dem like før legetimen, så kan resultatene se slik ut. TSH er noe treg til å reagere. Hender vel rett som det er i legens hverdag.

Og så fins det museantistoffer som kan slå ut på TSH-prøven, og så fins det uvirkskomt TSH (de fleste har en blanding av virksomt og uvirksomt TSH leser jeg, og noen har ekstra virksomt TSH. (det er meg en gåte at de da legger så stor vekt på TSH)

Hildemor Gjest

Standard

Ja det er den testen ja n'Finn - lite lysten på den. Men det er kanskje like greit og hoppe i det. Har ikke time før i mai - så jeg har jo fortsatt litt tid og tenke.

Det merkelige er at etter radioaktiv jod - og oppstart med Levaxin hadde jeg verdier på Tsh på rundt 5-8 halvannet år. Men etter det har den ligget mellom 10 og 20 og nå har den tatt litt av igjen i enda mere feil retning da etter at jeg måtte justere dosen pga høy FT4 og FT3. Det er jo ikke så merkelig at den steg ytterligere da, men så pussig at de andre verdiene ikke følger Tsh'en. Nå er det jo snart 5 år siden jeg fikk radioaktivt jod - så jeg synes i grunn det er leeeeeenge da - men kanskje ikke lenge nok? Men det kan jo være at dette skyldes at jeg svinger hele tiden og ikke finner en dose som stabiliserer meg og gjør meg symptomfri. Det er mye enten eller her - selv med små doseendringer.

Nå foretrekker jeg jo hyposymtomer fremfor hyper - så jeg gjorde en økning på halvparten av det jeg reduserte for ikke og presse FT4 og 3 så høyt opp. Håper det kan bli det riktige valget. Takk igjen for svar

Hildemor Gjest

Standard

Ja det er en gåte for meg også Nora Jeg hadde fått beskjed om og justere litt ned pga høye verdier på FT4 og FT3 - da var Tsh 11. Så jeg visste jo at den kom til og stige, men til 30 da??? FT4 sank til 17 og har ligget stabilt der. FrittT3 ligger rundt 5.8-6.2 hele tiden, merkelig nok. Den rører seg lite - men det er sikkert helt okei. Det merkelige er jo at denne Tsh'en aldri henger i hop med det andre.

Jeg er veldig påpasselig med og ta medisiner - så det kan ikke ha noen betydning i hvertfall. Men jeg har nå økt ørlite igjen - så da får vi se om noen uker hva som har skjer. Tror jeg bare må innstille meg på og leve med en litt merkelig Tsh jeg Det kan jo skyldes det andre du nevner. Takk for svar

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Lenge å grue seg det - men det skal du ikke gjøre.
    De monterer en venflo på håndbaken og gir og tar gjennom den "krana".
    Du kjenner ikke noe til den sånn ellers.
    Du får prøve å ikke stresse deg opp på vei dit.

Det er jo normalt at de andre verdiene følger TSH, men nå funker jo ikke kjertelen så da blir det omvendt.
    Når du regulerer dosen så følger TSH etter. Ganske lenge etter.

Det er ganskle merkelig at så høye verdier på fT3 og fT4 gir en så høy TSH, og ikke så lett å tenke seg noen forklaring.
    Den testen kan jo avklare binyreforhold, men vil vel ikke tilføre denne undringen noe - trur jeg da.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Hildemor Gjest

Standard

Jeg har i grunnen ikke peiling jeg n'Finn på hvorfor de vil ha meg gjennom den testen - for de mistenkte ikke noe binyre problemer. Men det kan jo hende at den kan avklare andre ting - jeg hadde aldri hørt om den testen en gang jeg Det eneste endokrinologen sa var at om den viste noe - så var det ingenting de kunne gjøre for og påvirke Tsh i andre retningen. Så den virker jo undøvendig i så måte. Men da får jeg vel i hvertfall svar på om binyrene fungerer som de skal og det er jo ikke så dumt

Jeg skal prøve, jeg sier prøve og ikke stresse meg opp Det er ikke min sterke side. Og i mellomtiden får jeg bare se om Tsh skifter litt retning nå med den lille økningen

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

åssen hadde du det når ft4 og ft3 var for høye? det fins alltid noen få som har en normal for høy ft4 og ft3.

Hildemor Gjest

Standard

Hei nora

Da hadde jeg det grusomt - så derfor måtte jeg dosere ned. Masse indre uro, høøøøøøøy puls, energien borte, søvnproblemer, skjelvinger, diare. Det fleste symptomer man kan få som hyper dukker opp dessverre. Tåler dårlig FT4 over 20 - så jeg må nok finne meg et sted mellom 17 og 20 - der har jeg det best

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg tenker at det er best å holde seg til den ft4 som du har funnet er bedre.
    Kjenner en hvis hele familie har en normal TSH på 20. Men hos dem er også ft4 normal som hos oss.

Hildemor Gjest

Standard

Heisann Nora

Og takk igjen for svar. Jeg har som sagt økt pittelitt på dosen - så får vi se om denne Tsh'en går litt i riktig retning i hvertfall Skjer ikke det er det nok som du sier bare og la den ligge der den ligger - altså høyt og at jeg lever med en FT4 pg FT3 som gjør at jeg fungerer okei, slik jeg for øyeblikket gjør jeg orker rett og slett ikke og øke Levaxin så mye at Tsh faller ned mot 10 - da det betyr hyper for meg. Og det er definitivt et værre alternativ for meg.

En riktig god helg til deg

Side 2 av 2 Først 12

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn