Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
-
31-03-08, 23:42 #1
Kiropraktor med utdannelse innen nevrologi
Hei!
Jeg har ramlet over en kiropraktor som har kurset seg i nevrologi og mener at jeg lider av en nevrologisk lidelse, nærmere bestemt at den ene hjernehalvdelen er svakere enn den andre, og at de to halvdelene arbeider dårlig sammen.
Har noen andre vært borti dette? Han gikk så langt som å påstå at mange som har diagnosen hypotyreose var feildiagnostisert og egentlig har en nevrologisk feil.
Jeg er litt skeptisk til hele greia, men jeg hadde stor hjelp i de første behandlingene. Følte at jeg fikk overskudd. Han behandlet veldig lite og forsiktig, men jeg tåler ikke at han behandler nakken min. Da blir jeg sliten. Syns dette virker pussig. Jeg vet ikke om det er forsket så mye på dette at han kan si at jeg har hypothyreose pga nevrologiske problemer? Vet de egentlig hva som kommer føst av høna og egget? Kan det være slik at man får en nevrologisk forstyrrelse av å mangle et vesentlig hormon?
Noen som har tanker om dette?
-
01-04-08, 00:12 #2
Siriliss

Dette synes jeg var utrolig interessant. Jeg har dessverre ingen svar, bare spørsmål.....
http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewto ... 6&start=20Og hva er egentlig nervesignaler? Vel, jeg har ikke satt meg inn i det, men jeg husker veldig godt fra samtalen med mage-tarm-spesialist at han forklarte at jeg sannsynligvis hadde feil nervesignaler fra ryggmarg ut til tarmvegg. Og at i ytterst ute i nervetrådene var det fullt av ulike hormoner som da var signalsendere. For mye av en type hormoner = diaré, for lite hormoner = forstoppelse.
Så hva er da kjernen til problemet? Nervesignalene? Men de består jo igjen av hormoner? Gjør de alltid det? Gjør vel det? Også i hjernen mht dopamin og stoffer som fremmer/hindrer depresjon - aktiviteten i "synapsen". Er ikke synapsen denne ytterste delen av nervetråden - der med alle signalstoffene som går fra en celle/nervetråd ut i væske, og så over i neste nervetråd/celle?
Men blir jeg noe klokere av dette? Vi er jo igjen tilbake til hormoner... ? Så da er ikke svaret at det er noe galt med nervesystemet, men at det er noe galt med signalstoffene = hormonene i nervesystemet?
Ryggmargen er jo en forlengelse av hjernen mht signalstoffer. De fleste (alle?) hormoner styres vel av hjernen (også på grunnlag av "feedback" fra resten av kroppen mht hormon-innhold). Så jeg er tilbake til dette igjen: Oppstod mine sykdommer i hjernen?
Alt går bare i sirkler! Er det dopamin-stoffskiftet mitt som er roten til alt ondt?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
01-04-08, 00:56 #3
Hei.
Jeg kan ikke se noen skade i å forsøke. Hjelper det på deg er det jo ingen ting som er bedre enn det. For min del hjelper det på smertene mine å få ryggsøylen manipulert av kiroprakti.
Det skrives jo av de som studerer dette at man kan få diverse slitasjer på nervebaner osv. Og det endokrinologiske systemet er jo på så veldig mange måter knyttet opp mot hjerne og nerver, signalsoffer osv.. Tror en dose bondevett men et åpent sinn er ting som kan få mennesker til å finne botemidler som kan hjelpe på deres symptomer.
Er du en offentlig representant for NTF eller er du en privatperson? Greit å vite
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
01-04-08, 09:02 #4
Takk for svar!!
Jeg hadde hjelp i begynnelsen, men fikk en nedtur igjen etter en tid.
Anne Ma:
Jeg er leder i mitt lokallag
-
03-04-08, 14:35 #5
Jeg har kommet over noen kommentarer sånn på forbifarten om kiropraktorer, og de synes å drive med ymse i amerika.
Jeg leser i en tråd som heter OMG I might be onto something på celiac.com forumet (og den er nesten bare om alternativ medisin, ganske interessant pga kommentarer om hva som funker og hva ikke) og de sier ikke så mye pent om kiropraktorer, annet enn løp. Jo, det var en elelr to somhadde noe positivt å si.
(det var noen uker siden hvis noen vil lete, men man kan bruke søkefunksjonen og mer dukker vel opp)
Så leser jeg også på ldn-yahoogruppene (to av dem) og Brenda skriver flere ganger om at man ved mistanke om lymes (=borreliose, hun selv hadde Bartonella som er en lei biinfeksjon ved borreliose, kan også fåes via myggstikk her i europa) at man skal oppsøke en kiropraktor som har en spesiell type miskroskop. Tenker vel det er samme som de snakker om på ME-forumet, mørkefeltsmikroskop. Der kan man se med øynene om det er slike bakterieinfeksjoner.
Jeg kan kopiere og lime det hvis noen er interessert.
(forresten så mener Brenda atis man ikke blir bra av MS med ldn, så har man borreliose egentlig og ikke MS. Mange er feildiagnostisert. Noen har også Hughes syndrome, leste jeg på yahoo gruppen)
Og jeg har en gammel link eet sted til en Townsend letter som handler om nakken og hypothyreose. at skader i nakken kan forårsake stoffskifteforstyrrelser pga nerver og blodforsyning til kjertelen fra nakken. Jeg tror at det kan forekomme.
Jeg antar at kiropraktorene har en del å fare med som våre aloopatiske leger ikke kan.
Tenk ogsåer at i USA så fins det mange som har DO, doctor of Osteopathy i sin tittel, og praktiserer som leger akkurat som MD. De har egne legeskoler osv. Her i Europa har vi av en elelr annen grunn bare MD- er. Ossteopatene driver alltid helhetlig. man finner neppe spesialister blant dem av den grunn, ikke endokrinologer for eksempel. Bare tnk over det. Vi her begrenser oss til en liten gren av medisinvitenskapen, og bare til den som driver ikke-helhetlig. det merker vi når vi går til vår MD, man blir bare delt opp i diverse diagnoser (eller får et psykiatrisk stempel hvis vi klager over flere ting samtidig......)
-
05-05-08, 19:34 #6
Jeg har ikke diagnosen lavt stoffskifte, men veldig mange av symptomene.
Gikk tidligere til en nevrokiropraktor i Oslo som mente at den ene hjernehalvdelen min var mer aktiv enn den andre.
Fikk desverre ingen hjelp....
Nå har jeg dumpet over en akupunktør som mener det samme, men ser ikke ut til at dette virker heller
Svar med sitat
Bokmerker