Viser søkeresultater 11 til 20 av 24
Tråd: Nytt liv med Levaxin?
-
29-08-07, 19:05 #11
Dette var nye oplysninger for meg. Jeg trodde gjenomsnitten av Hypotyreose pasienter brukte 100-125. Du har lest mer enn meg n'Finn150 er et slags gjennomsnitt av hva de fleste ligger på i dose, men du kan jo ende opp med alt fra 100 til 200.
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
29-08-07, 20:01 #12
Mine verdier gikk også nedover, men jeg tror kanskje det kommer av at når man får tilført kunstig tyroksin så tror kroppen at den har fått nok og TSH går nedover så kroppen slutter å lage så mye selv, og dermed synker t4 verdien helt til TSH stiger igjen og kroppen begynner å produsere mere selv igjen. Derfor kan det ta opp til 12 uker før man kan se resultatene av hele prosessen.
-
04-12-07, 15:55 #13
Kan noen vær så snill å hjelpe meg litt?
I dag ble jeg så fortvilet over at mine T4 verdier er gått ned. Er det fler med erfaring i at verdiene går ned? Skal snakke med legen min i morgen om økning. Er sikker på at han vil jeg skal gå opp til 100 mcg kanskje 3 dager i uka, men jeg vil gå opp til 100 mcg hver dag. Har noen synspunkter på dette? Synes dette går alt for tregt!
12/5-2007
TSH 2,0 og T4 7,6 (9,0-22)
mellom her har jeg tatt kontroll 2 ganger T4 var på ca 11 den første og ca 10 den andre.
26/9-2007
TSH 0,61 og T4 12,2
4/12-2007
TSH 0,38 og T4 10,9 på 75 mcg Levaksin
-
04-12-07, 18:28 #14
Du bør ikke være fortvilet for verdiene dine Gitte, hvordan du har det er mye viktigere.
Så kan man jo hjelpes litt av blodprøvene, men etterhvert så innser man vel at de ikke kan hjelpe en til å finne den rette dosen. Det er nå iallfall min erfaring.
Det er helt naturlig at dosen må økes når den er så lav. Kanskje du skal opp i rundt 150µ/dag en gang.
Og du har rett i at du bør øke dosen. Bare 75µ går en ikke på så lenge før den trengs å økes.
En godt utgangspunkt for en økning er 12,5µ/dag - en halv 25µ tablett hver dag altså. Får du ikke til så liten knupp kan du prøve 25µ annehver dag.
Noen tåler fint å øke med 25µ/dag - andre ikke. Hvis du tåler det, er det ingenting iveien for å gå til 100 hver dag.
De fleste tåler det godt når man har hyposymptomer på så lav dose som 70, men etterhvert som man nærmer seg en høy dose bør økningene være mindre og sjeldnere.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
04-12-07, 21:02 #15
Det går nok bare litt tregt i begynnelsen. Min FT4 var på 11 selv om TSH var på 0,15 men etter 3mnd hadde FT4 hoppet opp på 14 helt av seg selv. Så det er ikke lurt å øke for mye med medisindosen for det kan hende det øker av seg selv også, og da kan det bli for mye

Det gjorde nemlig jeg, for jeg tenkte at 14 var altfor lite, og økte med 12,5 pr dag. Etter 8 uker fikk jeg skikkelig hjertebank og hodepine og høy puls men FT4 var fremdeles bare 14, men FT3 hadde steget til 4,6. Så da måtte jeg trappe ned igjen.
TING TAR TID har jeg skjønt!
-
05-12-07, 15:27 #16
tusen takk for svar!
Skjønner at ting tar tid og det er jeg jammen ikke god på
Det ble 100 mcg hver dag. Legen vil ha t4 opp over 20. Det blir spennende nå å se om jeg tåler 25 mcg opp hver dag.
Gitte
-
05-12-07, 15:46 #17
Høres ut som en bra lege Gitte.
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
31-01-08, 12:33 #18
TSH 0,04- får ikke øke dosen levaxin
Har fått svar på prøver fra legen i dag. Han mente mitt stoffskifte var optimalisert fordi TSH = 0,04. (0,20-4,0). Men min T4 er kun 13,1. S-FT3 = 5,0.
Han ville drøfte tillegg av Lityronin neste gang. hmmm er ikke det tillegg av T3? Det er jo T4 som er lavt. Jeg går nå på 100 mg levaxin og han sier det ikke er mulig å øke dosen. Har noen noen synspunkter på dette?
-
31-01-08, 13:18 #19
Syns du analyserer bedre enn dem som skryter av å kunne det jeg Gitte !
Mange får veldig lav TSH på en dose som passer dem, og det er det ikke noe å gjøre ved. Det er heller ikke helesmessige konsekvenser av lav TSH.
TSH er et hormon for å styre kjertelen - det gjør ikke noe annet i kroppen og er derfor helt uten betydning i alle sammenheng, når kjertelen ikke virker lenger.
De helsemessige konsekvenser kommer med overdosering, og dette ser en ikke på TSH. Overdoseringen kan komme lenge etter at TSH er blitt null.
Overdosering er også vanskelig å se ut fra fT3 og fT4, en må iallfall supplere prøvene med SHBG og sånne prøver som reagerer på en reell overdosering.
Noen kan godt ha høye tall på disse prøvene uten å være overdosert.
fT4 brukes heller ikke av kroppen, men det har betydning for andre forhold som bare referer til størrelsen på dette lageret. Du bør forsøke å få det høyere, og som du sier, da må du spise Levaxin.
Det er heller ingen direkte automatikk i at høyere fT4 gir høyere fT3.
fT3 kan godt gå ned om du øker Levxindosen.
Eneste måten er å prøve.
Så har du kanskje lest at jeg for min del klarer meg berde uten blodprøver. Jeg syne de feilleder meg isteden fopr å veilede.
Men slik er jeg.........
Håper du får det til !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
04-02-08, 16:49 #20
Noen som vet ?
Jeg har fått svar på en prøve: S-ALAT. Referanseverdien er 45 mens min er over 70. Hva slags prøve er dette?
Gitte
Lignende tråder
-
Jeg har akkurat fått påvist lav stoffskifte
Av KIDA i forumet Lavt stoffskifteSvar: 17Siste melding: 06-01-08, 12:10 -
Nytt tema ?
Av Hansen i forumet Lavt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 10-08-07, 17:47 -
Nytt år, nye muligheter!!
Av Maia i forumet PresentasjonerSvar: 1Siste melding: 08-01-07, 21:39 -
Nytt forum:
Av kris i forumet Nyttige linkerSvar: 2Siste melding: 19-04-06, 22:41
Svar med sitat