Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
-
03-01-08, 17:48 #1Gjest
Søttrang ved lavt stoffskifte ?
Jeg har forsøkt å lese meg frem på nett (kanskje ikke godt nok
), men jeg lurer på om det er noe senkomplikasjoner ved at man har lavt stoffskifte , om man ikke tar det på alvor eller holder sykdommen i sjakk?
Jeg frykter det uten og helt vite om det er tilfelle. Har bare lest at vi er mer disponible for diabetes enn andre... (?)
Jeg har en søttrang uten sidestykke (tørster også deretter naturligvis- blodsukkeret er normalt ifølge de siste prøvene mine), men det kan vel komme av andre ting også, mangel på krom f.eks. ?
-
04-01-08, 22:54 #2
Vi har vel en tendens til å ha lettere for å få autoimmune sykdommer generelt og ikke diabetes spesielt?
Sykdommen blir vel ikke bedre om man f. eks glemmer å ta tablettene eller kutter dem ut etter en stund fordi man føler seg bedre. Vet om en dame som bare tar dem i perioder.
-
08-01-08, 15:35 #3
Celine...
Jeg har fått dette forklart ganske bra. Synes hvertfall selv at det var en fornuftig forklaring. Legen min sier at sjokolade innholder stoffer som hjernen produserer naturlig. Disse stoffene hjelper mot depresjon. Når man spiser mye sjokolade øker man disse stoffene. Dermed krever kroppen også mer enn den produserer når man kutter ut sjokolade og vi får derfor sjokotrang...
Jeg har hele tiden trodde det var sukker, men det er faktisk sjokolade som er synderen!Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte
-
08-01-08, 16:02 #4
Jeg er desværre meget uenig
Opprinnelig skrevet av Shanita

Sukkertrangen har intet at gøre med serotonin/endorfin-stimulerende stoffer i chokolade. Intet.
Denne læge er vist nok ikke helt "opdateret".
Det er bestandelene i chokoladen: kulhydrat (sukker) og fedt, der udløser den reaktion din læge har beskrevet. Serotonin frigives i hjernen som følge af indtag af sukker. Endorfiner frigives i hjernen som følge af indtag af fedtstof.... Begge dele findes i chokolade, men også i andre næringsmidler.
Det er altså sukkeret og fedtet i chokoladen, der kan medvirke til at skabe afhængighed af chokolade. Almindelig trang til sukkerholdige næringsmidler udvikles af indtag af.... sukkerholdige næringsmidler med "assistance" fra insulin.
Læs om Sukkerslave-test...
Læs om Sukker-afhængighed
Læs om "Den søde tand"
Læs om Vinterdepressionen, der gør dig syg efter sukker
Læs om Sukker, der er mere vanedannende end kokain• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
08-01-08, 17:49 #5
Vel - vi er jo forskjellige vi mennesker.
Sukkekravhengighet er et relativt nytt begrep, men etterhvert godt forstått og forklart, og sikkert også den overveiende årsak til avhengighet av sjokolade.
Men hva nå hvis et individ trenger serotoninen ......
Det sammenliknes med kokainavhengighet i en av linkene (Politikken) - gir kokain avhengighet ?
Jojo - klart, mye er avhengighetsskapende - men det er en litt annen type avengighet. Liker du å gå en tur i Tivoli, så gjør du gjerne det for ofte. Er det avhengighet ? Er det lenge siden du har vært der, så lengter du..... er det avhengighet ?
Jeg vil ikke frem til noe annet enn at avhengighet ikke er et entydig begrep - og at den ofte har komplisserte individuelle årsaker.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
08-01-08, 18:11 #6
Nej, det er ikke afhængighed.
Opprinnelig skrevet av n`Finn
Men det ER afhængighed, når du allerede på vej hjem fra Tivoli længes efter at komme derind igen... med det samme
Jeg har jo også skrevet "med assistance fra insulin".... for det er blodsukkerets stigning og fald, fald og stigning, stigning og fald etc. ..... der får os til at længes efter sukker - når en hormonbetinget årsag ligger til grund. Mine links skulle blot hele vejen rundt omkring hvad sukkeret kan og gør. Som årsag eller som virkning. Og jeg har skrevet kun for at forhindre, at sukker bliver blåstemplet mens chokoladen bliver udpeget som en enekilde til problemet.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
08-01-08, 19:49 #7
Men det gjør jeg - jeg ville helst bo der......
Vi er sikkert helt enig om at sukker er avhengighetsskapende og det er utrolig aktiviserende - et par unger + sukker = konflikt.
Hvis jeg spiser sukker før en joggetur får jeg en lang downperiode etter 10minutter. Da er blodsukkeret blitt lavt og det tar tid før kroppen får igang egenproduksjonen.
En Sjokoholiker som meg takker høfflig nei hvis man blir tilbudt annet enn nær 100% sjokolade. Er det fordi jeg verdsetter den berusende virkningen ?
Sikker kan man jo ikke være......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
08-01-08, 21:38 #8Gjest
Jeg har et spørsmål.. Vet ikke om jeg ble så klok, men er det naturlig for oss med lavt stoffskifte og ha sukkertrang/søttrang ? Er det ikke da andre ting som er årsak til det ?
-
08-01-08, 22:12 #9
Du har jo fått noen svar som var langt bedre enn mitt enkle forsøk her. Jeg har tidligere diskutert dette med ei god venninne som jobber som sosialarbeider. Hun fortalte meg at de narkomane hun jobber med, erstatter en del av narko behovet sitt med sjokolade. Hun fortalte at de får skikkelige vektproblemer og sliter med å klare å komme seg bort fra sjokoladen også. Mange sprekker på grunn av at de har enorme vektøkninger. Tror nok det er en avhengighet på lik linje med røyk og andre vanedannende stoffer.
Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte
-
08-01-08, 22:22 #10Gjest
Beklager, kanskje min dårlige formulering, eller at jeg er en smule trett og ikke klarer ta til meg noen enkle bokstaver fra alfabetet :-|
Mente kanskje mer om det er stoffskifte som er skyld i min ustanselige søttrang. Før jeg lot meg "mates" av søtt, måtte behovet kommet fra et sted, og kommer det fra mitt lave stoffskifte, tenkte jeg . Spesiellt siden det går så opp og ned. Har jo ikke mensen heller, så jeg kan liksom ikke skylde på det.. Hihi..
Tusen takk for svarene som er gitt altså
Skylder på evnen til å oppfatte informasjonen jeg får
Eller kanskje vi er i samme modus alle mann
Lignende tråder
-
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 47Siste melding: 30-10-09, 20:53 -
svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
Av isa1 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 11-06-09, 19:54 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-06, 22:46
Svar med sitat
Bokmerker