Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 18 av 18
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Nordpå
    Meldinger
    30

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Tror nok det var ft4, fordi de tar eller skal ta prøver på TSH og ft4.

Jeg ville sag ja og ha og økt til 50 som foreskrevet, og prøvd 75 µg etter to eller tre uker. Altså gått om 75. Det gjorde jeg selv. Spiller neppe noen rolle for legen eller resultatet.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Nordpå
    Meldinger
    30

Standard Mine verdier......

Hei

Har akkurat fått svar på mine blodprøver og legen min mente at disse var topp!! Vet nå ikke om jeg er helt enig da jeg ikke føler meg helt bra enda. Føler liksom at det enda er noe som mangler
    Har startet med tsh på 10,3 og ft4 på 105 og har i løpet av et halvt år kommet ned til disse verdiene:

FT4 17 (11-24)
    TSH 3,8 (0,3 - 4,5)

Tallene i parentes er normalverdiene.

Etter som jeg har forstått så skal vi som er medisinert ha en tsh på 0,5 - 1,5. Stemmer dette?

Ser jo at mine prøver er innenfor normalen, men føler liksom at jeg ikke er helt på topp enda.

Er det riktig at man skal ligge innenfor 0,5 - 1,5 når man er medisinert?

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Ja, det stemmer. Det står klart og tydelig i et nummer av Tidsskrift for den Norske lægeforening. Du kan se svaret mitt til Kitten og lese hele artikkelen. Jeg har en pc som krangler litt, og får ikke limt inn linken her. Du kan også gå til hovedsiden og "nyttige linker" -"artikkel om behandling av hypothyreose".

Anbefaler alle å lese denne artikkelen, for veldig mange leger kjenner ikke til dette. Det står også at en kan øke medisineringen til TSH er 0,2 og FT4 noe forhøyet, hvis pasienten fortsatt har symptomer på hypothyreose.

Det står også om behandling med Liothyronin. Print ut og send til legen i forhånd av neste legetime. Skriv en beskjed om at du fortsatt har symptomer på hypothyreose, og at du ønsker å øke medisineringen slik at TSH synker til nivået som er nevnt i artikkelen.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Nordpå
    Meldinger
    30

Standard Prøvesvar

Ja nå er det lenge siden jeg har vært på forumet. Har vært i fin form i høst men følte før jul at noe ikke var helt som det skulle

Tok prøver i desember som viste: s-ft4 13 (11-24) og s-tsh 2,8 (0,3 - 4,5)

Fikk telefon fra legen om at prøvene var kjempeflotte Men kan nå ikke akkurat si at jeg føler meg så kjempeflott Trøtt og sliten allerede midt på dagen. Føler at jeg har teflon hjerne. (ingentig som fester seg) Giddalaus!!

Må nok ta meg en tur til på labben å få tatt nye prøver. Men hvis jeg forstår dere guruer her på forumet rett så er vel ikke prøvene mine helt ok eller??

Hva sier man så til legen for å få økt dosen? Er nå på 75 levaksin.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    361

Standard Re: Prøvesvar

Sitat Opprinnelig skrevet av KIDA
    Hva sier man så til legen for å få økt dosen? Er nå på 75 levaksin.
    Når legen er fornøyd med blodprøvene dine og du har symptomer, er det noe som ikke stemmer. Når du er trøtt, sliten, har teflonhjerne og er såkalt giddalaus, er det all grunn for legen å vurdere doseøkning. Noen leger tror at når blodprøveverdiene er innenfor referanseverdiene, i dette tilfellet; 0.3 - 4.5, så er alt i orden. Men, slik jeg har forstått det, er dette referanseverdiene for friske mennesker, som ikke har stoffskiftesykdommer. Behandlingsmålet for oss kan du lese her, i en artikkel i Legetidsskriftet, av dr. Egil Haug:

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952

Du kan kanskje ta med artikkelen til legen?
    Stol på deg selv, la ikke legen fortelle deg om hvordan du har det! Det vet bare du!

Lykke til hos legen!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Nemlig !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    83

Standard

Du har akkurat sånne verdier som jeg hadde i fem år - og som legen min påstod var KJEMPEFLOTTE!

Vel - det er de altså ikke :( ! Finn frem Haugs artikkel i innlegget ovenfor her - ta med til legen - og lær han (går ut fra det er en han ) leksa! Og vis til at NTF (enten man liker dem eller ikke ) anbefaler en TSH på rundt 1.

Nå har jeg fått ny fastlege - HURRA - og HUN behandler meg slik at TSH skal ned mot 0,5 og Ft4 og Ft3 skal i øvre tredel av ref.området slik jeg har lært her inne. Og formen er oppadstigende!

Lykke til !

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Jeg har akkurat fått påvist knutestruma
    Av valentina i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 21
    Siste melding: 02-11-11, 18:08
  2. Akkurat fått Hypothyreose
    Av Bittan i forumet Blodprøver
    Svar: 7
    Siste melding: 12-04-11, 13:38
  3. Svar: 8