Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    27

Standard Endokrinologer, tror de på oss?

Jeg har et spørsmål som jeg går og sysler med for meg selv...
    Opplever de av dere som har vært i kontakt med endokrinolog at dere blir forstått og tatt på alvor?
    Jeg har såkalte normale verdier og er satt på levaxin av en almennlege ved et privat sykehus. Nå er denne legen sykemeldt (trodde leger alltid var friske jeg ) og fastlegen min er ikke glad for at jeg prøver ut medisinen. Dersom jeg blir henvist til endokrinolog, forholder de seg kun til "uvanlige" verdier og klare sykdomstegn, eller er de opptatt av å prøve å få "oss andre" friske også? Føler meg litt hjelpesløs og aleine med alle plager og spørsmål, dessuten er jeg lei av å aldri føle meg frisk :evil:

Tips og råd mottas med takk!!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Har vært hos to på samme sykehus, og de var helt motsatte. Det er et lotterispill etter min erfaring. (TSH var 4,5-4-6 og den ene sa at jeg ikke kunne være hypo)
    Jeg synes man må se på helheten og på klinikken også, ikke bare forklare symptomene med at pasienten har noen andre problemer.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Standard

Jeg har vært gjennom utredning hos endo i høst; en privatpraktiserende, som jeg selv har bestilt time hos, (og da også betalt mer enn nok for).

Jeg opplevde absolutt å bli trodd når jeg fortalte om symptomene, ingen nedlatende holdning der, og jeg ble grundig sjekket med masse blodprøver, spyttprøve, døgnurin, osv. MEN; prøveresultatene viste, mente han, at jeg ikke har noen hormonsykdom, og siden det ikke er påvist noe anti-stoff mot thyroidea, og TSH er normal, kan jeg ikke være hypo, selv om prøvene er lavt i ref.området.

Han ville ikke anbefale å ta tyroxin. Det ville sikkert virke stimulerende en kort stund, men effekten ville så avta.. (Tror nok at jeg får forsøke likevel, hvis jeg insisterer) Jeg har faktisk dårligere prøvesvar enn mange av dere andre her inne. Men så er det denne forb. TSH ....

Han skulle henvise meg til reumatolog for å utrede for Sjøgrens. Greit nok det, men jeg føler meg oppgitt nå, vet ikke hva jeg skal gjøre. Dette kan ta tid. Jeg har vært delvis sykemeldt snart 1 år, og må ta stilling om jeg skal søke rehab.penger, osv.

Siste prøver viser bl.a.: TSH 2,0 (0,35-5.0), FT4 13 (9-19), FT3 3,3 (2,6-5,7) Ferritin 46 (10-110) B12591 (140-650).

Hilsen en sliten Tily

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    27

Standard

Hmmmm, det spørs om ikke jeg kommer i samme kategorien da
    Det "feiler" jo ikke meg noe heller....

Hva er symptomene på Sjøgrens? Jeg er desperat etter å finne fram til hva som feiler meg, hvis ikke går alt til h..... :evil:

Er også SLITEN......

Klem

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Sjøgrens er en autoimmun reaksjon mot spyttkjertlen. Du blir munntørr og får tørre øyer.
    Hva de innledende symptomene er får du sikkert noen som har det til å fortrelle deg.

http://www.helsenytt.no/artikler/sjoegrens.htm
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Standard

Slenger på en link til som er bra

http://home.c2i.net/lupusrogaland/Hva_er_Sjogren.html

Se også innleggene til "Bittebitt", som har Sjøgrens.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

jeg har godt til endokrinolog på SUS og opplever der at de kun er interessert i diabetes. Det fins jo flere autoimune sykdommer, men på venterommet var det KUN informasjon om diabetes. Ikke en eneste annen sykdom var det informasjon om. Sløvt spør du meg.

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Standard

Hei Snusmumrikken
    Hovedsymptomene på Sjøgrens syndrom er: Tørre øyne, tørre slimhinner, ledd/muskelsmerter og unormal trøtthet.
    Da sjøgrens Syndrom er en autoimmun revmatisk sykdom som angriper kjertler som tømmer sitt ekskret på kroppens overflate, slik som hud, slimhinner og til hulrom (f.eks mage/tarmsystemet), kan man også bli plaget av tørr hud og fordøyelsesbesvær. Spesielt treg mage eller kombinasjon av løs/treg mage. Ca 15% har også cøliaki. Andre plages av magesmerter og malabsorbsjonsbesvær. Den eneste hormonproduserende kjertelen som blir angrepet hos noen av oss er thyreoidea. Disse får gjerne Hashimotos.
    Sykdommen er plagsom, men relativt "godartet" for de fleste av oss.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Du kan ha alle symptomer for hypo hvis vitamin D er under 80 nanomol per liter. I USA ster mange endokrinologer for det. Det er definitivt noe som endokrinologer driver med.
    Hva viser dine prøver?
    Og, i tyskland har man på en del lab senket ovre grense for normalt til 2,12.
    Og, blodprøvene ser i 10% av hashimotos falskt negative svar. Derfor gjør de alltid finnålsbiopsi i sverige i tvilstilfelle. I tyskland gjør de alltid ultralyd siden den bare bommer på 2% av hashimotos-tilfellene. Ultralydbildet blir straks mørkt ved hashimotos.
    Og så kan du ha en del andre ting enn hashimotos.
    Men din ft3 er på bare 30% og ft4 40%. Over lengre tid ville mange få symptomer på hypo med slike tall.

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn