Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
-
29-11-07, 18:08 #1
økt følsomhet for passiv røyking...hvordan si ifra?
jeg har alltid hatt moderat ubehag ved passiv røyking, men synes det har blitt "verre" etter stoffskifte greiene.
dvs, jeg blir veldig slapp og trett, kan bli småkvalm(for å ikke snakke om lukten...) av passiv røyking.svir i øynene osv.
problemet er egentlig kun på besøk hos svigermor(alle på min alder røyker ute uoppfordret). hun vil gjerne jeg skal feire jul hos dem, men for meg er røykingen så stort problem at jeg ikke har lyst.....hun har sagt at når er barnebarn kommer er det slutt med en gang, og det er jo bra.
men jeg vet hennes holdning generelt er at det er hennes hjem, og der må man få røyke inne.
noe som forsåvidt jeg er enig i, men jeg synes det er vanskelig å få forståelse for at det ikke er et prinsipp mot røyking - men en reell plage....hun lufter og slikt, men jeg blir skikkelig slappfisk resten av dagen.....og med den vanlige trettheten i tillegg så blir det jo helt zzzzz..........
så er moralen da at jeg bare venter med å feire med dem til det er en baby i bildet, eller skal man faktisk forvente at andre ikke skal røyke i eget hjem??eller bare si sannheten og få en negativ reaksjon? de fleste røykere tror jeg kanskje ikke forstår rekkevidden av ubehaget....
(må jo legge til at huset er så innrøyket at selv om hun ikke røyker tett under selve besøket så får du en god dagsdose likevel...hehe...)
-
29-11-07, 20:45 #2
jeg tror jeg ville vurdert følgende:
si det som det er; at du er veldig plaget av sigarettrøyk og at du rett og slett føler deg syk av det. derfor har du liten lyst til å tilbringe hele julen hos henne, men hun kan jo komme til deg...
hun må da riktignok ifinne seg med å innta røyken utendørs, men legg vekt på at hun er veeeldig velkommen om hin har lyst til å komme til deg ;-)
jeg har også lurt på det der; hvorfor en del av denne eldre generasjonen er så opptatt av at man ikke må røyke forran barn, men det er greitt med oss voksne liksom.... det er ikke noe ok for oss å røyke passivt heller, selv om barna selvfølgelig er sårbare, synes jeg det er på sin plass at man tar hennsyn til alle andre som ikke røyker selv.
jeg har røkt, for 11 år siden, og den gangen var man ikke sååå opptatt av dette med røyking her og der eller ikke her og der. men til og med den gangen tok jeg alltid hensyn til andre som ikke røkte. jeg spurte alltid om det var ok om jeg tok meg en røyk. om det ikke var ok så lot jeg vær eller gikk ut.
da jeg ble gravid gav vi klar beskjed til min storrøykende svigermor om at etter ungen kom ville hele vårt hjem være røykfritt. det på tross av at min mann da fortsatt røkte (jeg sluttet da jeg ble gravid).
hun fikk helt hetta og proklamerte høylytt at hun ikke så noen vits i å komme på besøk til oss om hun ikke enngang kunne ta seg en røyk inne.... (det ble ikke slik heldigvis
, hun har gått ut stort sett)
nå har til og med min storrøykende svigermor sluttet å røyke... etter 50 år uten opphold... da fannt jeg ut at det er håpr for alle
jeg håper du finner en løsning på problemet ditt.
selv takler jeg ikke røyking nesten i det hele att lenger. jeg får rennende øyne.. det stopper ikke heller. man kan si at jeg er veldig glad for røykeloven. den gjør at jeg kan oppholde med på utesteder. jeg kunne bare glemme å dra ut på pub eller disko når det var lov å røyke inne...Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
-
29-11-07, 21:51 #3
Jeg skjønner deg SÃ… godt. Jeg tåler heller ikke røyk lenger. Kvalm, såre øyne og ellers mye ubehag. Før kunne jeg overleve en kveld på byen, da det ennå var lov å røyke inne.
Synes forslaget om å invitere til deg var et godt forslag. Ellers må du forsøke å forklare at du er allergisk f.eks. Men har erfart at mange røykere ikke tror på/gidder å ta hensyn til deg.
(Har en møkka-nabo som blåser i det nemlig. Bor i leilighet, og hun MÃ… sitte rett ved skilleveggen å røyke. Både jeg og mannen min har forklart og spurt pent flere ganger om det ikke går an å sitte på andre siden iallefall. Ventilasjonen her trekker alt inn. Så kjipt å sitte i egen stue og det lukter som om noen sitter inne og røyker... I sommer kunne vi ikke engang ha oppe terrassedøren. Langt mindre sitte ute når VI ville. Men det er så skrekkelig vanskelig å flytte den stolen nemlig. den kan visst bare stå på den ene siden. Og vi snakker om en stor terrasse på over 40kvm... Og damen er ikke 80 som det høres ut, under 40
Ble litt revet med...
Men her er det så plagsomt at vi leter etter nytt sted å bo)
-
29-11-07, 23:07 #4
Du kan feks. spørre om det er ålreit for vedkommende at du spiser maten din mens han røyker ?
Eller om det er ålreit for ham at du hoster litt mens han røyker ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
02-12-07, 02:36 #5
hehe ja....angåede det med å invitere så er det noe jeg kommer til å gjøre den dagen vi skal feire jul sammen.
men for å komme med et eksempel så var det snakk om julefeiring hos oss i fremtiden, og at da var det røykfritt.(jeg sa dette).
da svarer svigermor at hun håpte hun kunne få røyke inne akkurat den dagen, det var jo så stusselig å bli "kastet ut" på verandaen i kulden for å røyke på selveste julaften....
og hun var helt seriøs.
som om det er en menneskerett å røyke?? skjønner jo at man er avhengig, men skal en som røyker hasj daglig forlange å røyke det inne og da?.......strekker det jo litt langt, poenget er at begge deler er plagsomt.
men jeg tror hun er blitt litt mer forståelsesfull med tiden, så foreløpig sier jeg bare sannheten til min samboer, og sender henne ut på verandaen den dagen vi feirer hos oss:P
Svar med sitat
Bokmerker