Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
Tråd: utbrenning...?
-
07-11-07, 22:20 #1
utbrenning...?
da jeg var på Aker om tirsdagen fikk jeg beskjed om at det var ganske vanlig at graves "brenner ut" i løpet av 1,5 til 2 års tid....
ikke alle, men en god del har det visst sånn. da kan man håpe på å bli "normall" igjen etterpå om man er heldig.
da jeg fikk diagnosen hashimotoes fikk jeg også denne beskjeden. det er 9 år siden.... og man kan jo si at det ikke har skjedd i den forbinnelse, men ser det mer vanlig at dette skjer med graves?
er det noen her som har opplevd en slik "utbrenning"?
i såfall hvordan fungerer det da etterpå?Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
-
17-11-07, 20:32 #2
ingen som har noe info om dette i det hele tatt?
Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
-
18-11-07, 07:27 #3
heisann!
Tallene varierer fra kilde til kilde, men hos ca 50% vil sykdommen "brenne ut". En holder seg da frisk med normale stoffskifte verdier uten stoffskiftemedisiner...... Men igjen dette er usikker vitenskap.... noen blir friske, og sykdommen kommer aldrig tilbake. Noen får tilbakefall etter et år, noen etter 5 karnsje 10 år - en kan aldrig vite.....
Noen mener blodprøve med måling av TSH-reseptor-antistoff, TRAS, kan gi en pekepinn på om sykdommen kommer til bake, men det er langt fra alltid det holder stikk det heller.....
Vær lykkelig hvis du kan slutte på medisiner - og gled deg over hver dag hvor du klarer deg uten! Jeg holdt meg frisk i over 5 år første gangen jeg prøvde å slutte på medisiner - men så kom tilbakefallet. Sånn er det bare desverre - ingen som kan vite noe helt sikkert..... Lykke til!
-
18-11-07, 12:10 #4
så du har opplevd dette aldså?
ble du faktisk frisk i disse 5 årene? var du deg selv igjen?Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
-
18-11-07, 19:23 #5
Heisann!
Hadde det helt fint jeg ja - uten å ta medisiner - både T4 og TSH holdt seg der de skulle. Psyken var også langt bedre enn den er nå i allefall...... ikke så kort lunte - og ikke fult så kort avstand mellom latter og gråt.....
Så det er nok mulig å få lange gode perioder ja! De som blir friske og ikke får flere tilbakefall - de finner vi nok ikke her inne.......... Begynner å komme ned på en lav dose medisiner nå - og TSH stiger, så jeg skal diskutere med legen om en stund om jeg ikke kan prøve å slutte igjen.... Radiojod er ikke noe alternativ for meg akkurat nå likevell.
-
18-11-07, 20:27 #6
det høres jo lovende ut
Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
-
18-11-07, 20:52 #7
Håper ikke å ta motet fra deg, men jeg har nå gått litt over ett år uten medisiner og med fine prøver, men føler meg dessverre ikke som mitt gamle jeg.
Enten så burde jeg ligget noe høyere i T4 ellers så har jeg pådratt meg en eller annen form for utmattelse. Ser at legen har ført opp slitenhetssyndrom som tilleggsdiagnose på sykmeldingen. Jeg går delvis sykmeldt og har hatt flere perioder med til og fra på jobb. Blir veldig lett sliten og da kommer anspente skuldre/nakke og hodepine +++. Føler jo at mine symptomer ligner på lavt stoffskifte, men siden mine prøver ligger så fint så får jeg ikke legen med på å prøve medisiner for å få det opp litt. Jeg synes jo det kunne vært greit å prøve det iallefall, men den gang ei. Har slitt en del psykisk også så jeg går på antideprisiva. Forsøkte å kutte de ut i sommer, men orket ikke.
Er lei denne greia nå. Skulle gjerne hatt tilbake noe av mitt gamle overskudd og stå-på-evne. Har mer enn en gang sagt til legen at jeg hadde det bedre med høyt stoffskifte enn jeg har hatt etter at det ble "normalt".
Mitt råd til andre er iallefall å ta det med ro mens det står på (det gjorde ikke jeg) så kan dere forhåpentligvis slippe utmattelse etterpå.
Lykke til
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
18-11-07, 22:33 #8
he he neida, du tar ikke motet fra meg
etter 10 år som zombie med lavt stoffskifte føler jeg at jeg lever på lånt tid nå som jeg fungerer kjempebra med høyt...
men tanken på at det faktisk kan være mulig å ha fine perioder er jo bra da.Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
-
19-11-07, 06:37 #9
Hei forvirret!
Dette hørtes ikke godt ut! Nå er jo ikke jeg lege da - men kan jo virke litt lettvint å bare avskrive dette som depresjon eller utbrendthet......
For de fleste av oss er det stoffskiftesykdommen som utløser det psykiske......
Hvis stoffskiftet ditt er bittelitt høyt eller bittelitt lavt - kan symptomene være ganske like.....
Hvis du har tilgang til gamle prøveresultater - så kan du jo kikke på verdiene du hadde når du følte deg bra - er de høyere/ lavere?
Hvis du surfer litt under lavt stoffskifte her inne - finner du mange med "fine stoffskifteverdier" som ikke føler seg ok. - og som ikke er i tvil et sek. om at de trenger thyroksin! Karnsje noen der har et tips å komme med? Det er nok en del andre blodprøver du også skulle tatt....
Lykke til! Ikke gi opp!
-
19-11-07, 20:46 #10
Hei Beate og takk for oppmuntringer.
Må nok innrømme at tanken på å gi opp har vært der av og til, men det er jo ikke et alternativ. Har tatt en haug med prøver så der tror jeg ikke det er mer å hente. Håper i det stille at stoffskiftet skal gå litt opp av seg selv. Har det gått opp en gang så kan det jo skje igjen
Har prøvd flere ganger å få legen med på å forsøke tyroksin, men siden T4 ligger rundt +/- 15 og TSH mellom 0 og 1 så får jeg ikke gehør. Legen har diskutert med endokrinolog og, så jeg prøver nå å forsone meg med at sånn er det. Får forsøke å ta livet med ro nok en gang og håpe jeg klarer å finne en balanse jeg kan leve bedre med enn den jeg har hatt de siste tre åra.
Har sett at mange med lavt stoffskifte sliter med mye av det samme som meg så det er jo mye av grunnen til at jeg har forsøkt å få legen med på et forsøk, men..... :(For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
Svar med sitat
Bokmerker