Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Akershus
    Alder
    53
    Meldinger
    16

Standard Lavt stoffskifte og sykdom

Jeg har fått influensa eller noe sånt, og nå etter 7 dager er jeg mer eller mindre frisk, men helt utslitt. Sånn at jeg nesten begynner å grine. Kan det være noen sammenheng med stoffskiftet? Kommer man seg seinere etter sykdom???

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    337

Standard

Dette ligner på det jeg opplever hver gang jeg har influensa eller lignende.

Jeg har måttet øke Levaxinen for hver gang jeg har vært syk. (Fordi jeg fortsatt har produksjon i kjertelen og produksjonen har avtatt ved stress, sykdom, etc)

Og selv om jeg har justert tyroksinen, har det tatt tid før jeg har kommet meg skikkelig.

Ikke press deg selv tilbake på jobb hvis du jobber. Be om lenger sykmelding!!! Hvil deg mye, ikke trene.

Og be om å få tatt en ny blodprøve. (jeg vet ikke om evt endringer i TSH vil vise så raskt, selv har jeg bare økt dosen uten å ta ny prøve) Men snakk med legen om det!!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

fenomenet heter faktisk noe, det er NTI, Non-thyroid Illness og det står end el om det i litteraturen og på Internet. Deet fins grafer over hva som skjer med TSH, ft4 og ft3 da.
    FT4 og ft3 går ned, og TSH går noe ned, og etterpå går TSH opp og stoffskiftehormonene og gynger litt opp og ned noen dager/uker.
    Jeg tok tilfeldigvis en blodprøve end ag jeg hadde noe influensa, bare litt influensa (merket det først dagen etter) og ft3 var under referanseområdet. Og jeg som tar to ganger 5 µg liothyronin...

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    83

Standard

apropos det Reven skriver:

Hvordan kan man vite om man har produksjon i kjertelen eller ikke?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Funksjonsprøver som fT4 og TSH sier noe om hvor mye pisk "TSH" kjertelen må ha for å produsere så mye T4.

Men spiser man Thyroxin vil jo målingen reflektere kjertelproduksjonen + fremmedthyroxinen.

Hvis man spiser over 100µg/dag så kan en regne kjertelproduksjonen som opphørt.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn