Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    63
    Meldinger
    421

Standard Skjoldbrukskjertelen lage tyroksin

Det har sikkert vært spurt om før og sikkert vanskelig å svare eksakt på. Men hvor lang tid tar det før skjoldbrukskjertelen opphører helt å produsere tyroksin?

baremei Gjest

Standard

Ja, det var en hard nøtt - du må nok spesifisere nærmere hva du egentlig lurer på.

Fra du ble syk?
    Fra du begynte med tyroxin?
    Fra hva da?

Og hvorfor lurer du på det? Hvor lenge du må drive med justeringer?

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    63
    Meldinger
    421

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hvis du mener hvor lang tid antisoffer bruker på å ødelegge kjertelen ?
    Altså hvor lang tid går det når man er positiv på antstoffet ant-TPO ?
    På analyselaboratoriet www.furst.no sine sider står det et par år.

Men det er vanligvis. Det kan gå fortere og saktere.
    Og - hvor lenge har man vært positiv når man får vite det ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    63
    Meldinger
    421

Standard

Takk for svar
    Tja, det er jo ikke alltid så lett å vite når det hele begynte

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

n'Finn
    Hvis du mener hvor lang tid antisoffer bruker på å ødelegge kjertelen ?
    Altså hvor lang tid går det når man er positiv på antstoffet ant-TPO ?
    På analyselaboratoriet www.furst.no sine sider står det et par år.
    Hvor på furst? Klarer ikke finne det, ikke engang en søkefunksjon...
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Syns det sår ganske mye der, men som du sier er det vanskelig å finne fram der.
    klikk på : analyseliste - finn anti-TPO under innhold og klikk på den.

ellers er jo det man leser der anbefalt tolking som legen også mottar - og nyttog for oss å vite.

Det er også mye nyttif i infobrev.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Takk

Men det står vel ikke at skjoldbruskkjertelen blir ødelagt i løpet av et par år? I alle fall ikke helt...

Ved subklinisk hypothyreose vil påvisning av anti-TPO kunne tale for thyroksinbehandling fordi den autoimmune prosess som regel fører til permanent hypothyreose i løpet av et par års tid.
    Det står at den autoimmune prosessen som regel fører til permanent hypothyreose. Men det kan vel bety at kjertelen likevel gradvis produserer i mangfoldige år?

Hvordan kan det ellers forklares at jeg har hatt anti-TPO i veldig mange år, gått på liten dose thyroxin, og TSH og FT4 har vært fine på det?

Og sønnen min har i alle fall hatt anti-TPO i 4 år, men går likevel kun på 25 mikrogram Levaxin om dagen.

Hadde kjertelen vært helt ødelagt, hadde ikke dette gått.

I tillegg en i nær familie som jeg er helt sikker på har lavt stoffskifte, trolig med anti-TPO pga den arvelige faktoren, han går ikke på medisiner - han burde vært død for lengst!

Hm.... ??
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Din tolking er sikkert like god som min.
    Jeg ser det slik at uttrykket "Permanent hypothyreose" er en behandlingstrengende situasjon som varer livet ut. Det medfører atrofi og kjertelen forsvinner. Dødsbegrepet er ikke så faglig, men det brukes.

"Hvordan kan det ellers forklares at jeg har hatt anti-TPO i veldig mange år, gått på liten dose thyroxin, og TSH og FT4 har vært fine på det?"
    Anti-TPO antistoffer forsvinner ikke når kjertelen dør, de forsvinner aldri.
    Du har dem for livet.
    Vel, det sies iallfall så, men det er jo ut fra dagens viten ........
    Antistoffene påvirker ikke TSH eller fT4 verdiene, det sise at man ikek merker antistoffene. Likevel melder pasienter om at de føler seg bedre når disse stoffene er lave.

Så er ikke anti-TPO testen en "god" test. Den feks. kan gi falsk positivt utslag, slik den gjør ved enkelte forbigående tilstander.
    Den slår også ut på pasienter som ikke er behandlingstrengende i 10% av tilfellene.
    Det er først når flere sammenfall drar i samme retning at anti-TPO kan sies å være en sikker måling.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

"Antistoffene påvirker ikke TSH eller fT4 verdiene"
    Det gjør jo det, i den forstand at jo mer/jo lengre påvirkning av antistoffene, jo mer ødelagt blir kjertelen. Og jo mer ødelagt kjertel = jo mindre kan den produsere selv = høyere TSH og lavere FT4. Sånn oppfatter jeg i alle fall ting og tang.

"det sise at man ikek merker antistoffene"
    Det tror jeg ikke noe på. Har spurt legen om det er selve de autoimmune prosessene som kan gjøre meg så dårlig. Han sier ja til det. Og det er jo en liten krigføring, eller flere, som pågår inne i oss.

Legen har sagt mange ganger at han håper jeg blir bedre når sykdommen brenner ut. Spurte en gang hva han mente med det, når kjertelen var helt ødelagt? Han sa ja.

"Den slår også ut på pasienter som ikke er behandlingstrengende i 10% av tilfellene."
    Man må se på anti-TPO i sammenheng med symptomer.

Tror jeg

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn