Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard Angina pectoris....

mamma har netopp kommet hjem fra rikshospitalet med beskjed om at hun har Angina.
    dette har hun nok hatt en stund for hun har klaget på brystsmerter i flere år..
    hun fikk sannsynligvis lavt stoffskifte allerede da hun fikk meg for 34 år siden, men fikk diagnosen hypothyreose bare for ca 3 år siden. hun har blitt feilbehandlet og feildiagnosert for depresjon og angst i alle årene i mellom der...
    brystsmertene har blitt sett på som nervøse tendenser :evil:
    hun har i alle disse årene vært ganske dårlig, ble trygdet tidlig også og med god grunn hun har hatt alle typiske symptomer på stoffskifteproblemer hele denne tiden og jeg går ut ifra at tiden hun har gått ubehandlet og nå etterpå som legene ikke klarer å gi henne rett dose har slitt for mye på hjertet, eller er jeg helt på jordet her?

hun er nå såpass dårlig at de ikke turde operere på riksen fordi de var redd for infarkt

der får hun igjen fordi hun ikke har villet "bry legene" i alle disse årene...

men dere hva går egentlig angina ut på?
    noen som kan opplyse en uvitende stakkar?

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Angina betyr egentlig trangt bryst. Det er en tilstand som oppstår når hjertet har behov for mer oksygen enn det får.

Hovedårene som forsyner hjertet med oksygen er forsnevret og dermed får hjertet forlite oksygen i forbindelse med fysiske anstrengelser som å gå i trapper, eller sykkeltest på sykehuset. Dette fører til smerter i brystet hos pasienten.

enkelt forklart håper at det var til litt hjelp.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Lissa,

Moren min hadde Angina i mange år... Kjenner godt til denne sykdommen. Pasienter med Angina har god nytte av Nitroglyserin tabletter. Nitro kommer i både spray og tablettform og er hurtigvirkende (1-2min). Nitro gjør at hjertet klarer å ta opp oksygen lettere.

Ellers så er det en fin brosjyre fra nasjonalforeningen som er verdt å lese: http://www.nasjonalforeningen.no/archiv ... 06_web.pdf

Håper alt ordner seg og at hun klarer å slå seg til ro med situasjonen.

Hilsen S
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

takk for svar her.
    jeg har vært på besøk i dag og har blitt klokere. det var visst èn av hovedårene som var nesten blokkert. hun har brystsmerter og de var tydelig bekymret siden de ikke ville operere enda. de var redde for at det ville utløse et infarkt...

hun er satt på nitro og en del annet gørr, så nå har hun enda et lass med medisiner å proppe i seg

men hun hadde ikke fått noe anledning til å spørre legen om ting og tang.
    hva med å presse seg fx? fysisk aktivitet osv... kan man trene eller skal man unngå alt som gir det minste tegn til brystsmerter?

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Kan være lurt å ta Nitro før fysiske anstrengelser har jeg hørt da. Men det er nok best at hun spør legen om dette som kjenner totalsituasjonen hennes.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

WoW.. Samme skjedde med moren min også. Hun ble operert for trang hovedpuls åre noen år etter at hun hadde fått diagnose Angina. Operasjonen gikk veldig bra og hun måtte faktisk ut av sengen allerede dagen etter operasjonen. Den verste delen av operasjonen var vonde ribben, men hun følte seg som et nytt menneske etterpå!

Man skal leve så normalt som mulig, men man skal ta en Nitro pille før noen form for fysisk aktivitet. Legen forklarer veldig greit hvordan hun skal forholde seg til dette.

Det er bra at de har funnet problemet da, så slipper hun å få noen uhyggelige overraskeler!

Lykke til!
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn