Viser søkeresultater 11 til 18 av 18
-
19-08-07, 22:47 #11madonna Gjest
Det du var til er en utvidet søvnregistrering..kalles også polysomnografi. Her finner de ofte ut om man lider av narkoelepsi eller andre søvnsykdommer. Du kommer med stor sannsynlighet til å måtte ta en søvnregistrering på nytt hvor de måler evnt. pustestopp og o2 opptak under søvn. Ved mange sykehus har de utstyr som man kan måle hjemme; da får man en mer reell søvn. All info blir registrert på en liten data chip.
Øre/nese/hals legen vil vurdere åpningen i ganen/ nesen og du vil antagelig få ett ark med en del spørsmål rundt din tretthet. Viktig å være klar på hvor mye du sliter med trettheten og det du har forklart her med oppvåkninger rett etter innsovning, gisping etter luft osv. Våkner du i tillegg av mareritt?
-
19-08-07, 23:16 #12
Takk, snille du
Så jeg var til utvidet søvnregistrering? OK - kjenner bare et par som har vært inne ei uke eller to til nøye overvåkning, trodde det var det jeg skulle til den gangen, så jeg ble litt skuffet. Men ja, jeg målte hjemme, som du nevner. Jeg hadde et virus på det tidspunktet, så jeg sov litt mer enn normalt. Sa det til nevrologen, men det tok han ikke høytidelig. Hadde jeg vært frisk, hadde jeg ikke lukket et øye med det utstyret på. "Ja, ja, du sover jo noe", sa han... Harddisken ble koblet til PC'en når jeg kom tilbake neste dag, og jeg trodde det måtte være feil profil de leste av når han begynte med kramper i leggene. Fikk ingen spørsmål om trettheten - han hørte i det hele tatt ikke så mye på hva jeg sa. Spesielt ikke når jeg "klaget". Ble forundret og forvirret, for første gang hadde han skrevet til legen at jeg var en særdeles mentalt våken pasient eller noe slikt tilbake til legen.. Ja, våken, jommen sa jeg smør - jeg var hyperaktiv, for jeg hadde måtte holde meg våken om natta for å komme til ham, sovnet først langt utpå dagen og sov til kvelden på det tidspunktet. Ja, ja, han kan jo ha humørsvigninger han også ;)
Jeg synes det pga det viruset må være riktig å ta den søvntesten på nytt ja, skal høre med øre-nese-hals...
Ja, Madonna, jeg har forferdelige mareritt, har hatt siden jeg var liten. Men heldigvis når jeg kom inn her, så fantes det en forklaring på det; sliten binyrebark, så det hjelper med progesteronkrem. Men om det er kortisolmangel, eller kramper eller søvnapne, eller fibromyalgi, eller en kombinasjon av disse tingene - så er det jo fordi jeg bare slumrer stort sett, og det er jo da man drømmer...
Rikke - håper du også får en løsning på dette - det er fælt! Nå får vi god hjelp av Madonna i alle fall, så får vi se om vi kan få utredet det etterhvert
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
19-08-07, 23:29 #13
Hei Stina

Jeg husker ikke hvilken av bøkene eller artiklene jeg tok det fra.
http://www.apotek1.no/raadogtjenester/r ... n/sovnapneÃ…rsaker til søvnapné
- Allergi
- Skjev neseskillevegg
- Ubehandlet hypothyreose
- Fedme
- Dårlig form
- Aldring
- Redusert muskelstyrke
- Hevelse i svelget pga refluks av magesyre
- Alkohol
- Røyking
Må nok ut på nettet for å finne mer
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
19-08-07, 23:56 #14
Dette har jeg ingen erfaring med, men i det siste har jeg mange ganger, på dagtid, måttet ta skikkelig i og puste en god del dype pust. Føler at jeg innimellom kommer virkelig i underskudd på luft, akkurat som om jeg har latt være å puste ei stund, eller bare pustet bittelitt.
Levaxin siden juni 2007. Legen og jeg er litt uenige om jeg har hypotyreose,
selv om jeg har nesten 30 av disse symptomene.
-
20-08-07, 00:08 #15
Anne Ma
Helt iorden, bare hvis du hadde det. Husker sjeldent hvor jeg finner ting jeg, til enorm foragrelse... Men det er jo bra det du har der også.
-diab-
Ja, ja, også veldige pusteproblemer på dagen, men man får ikke sånn angst som når man våkner til på natta ved at man ikke puster. Så det er nok litt av samme fenomenet, eller kan være det. Men veldig ubehagelig også på dagen, det er det ;)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
20-08-07, 09:27 #16madonna Gjest
Apneer er uttykk for en viss tranghet (obstruksjon) i de øvre luftveiene, som dermed settes i vibrasjon. De fleste friske har litt av dette, men blir det for ofte, kan det medføre dårlig søvn og dermed en søvnig hverdag. Søvnapné betyr at en sovende person STOPPER å puste ti sekunder eller mer. Er luftpassasjen redusert med minst det halve, foreligger det hypopné. Når summen av apnéer og hypopnéer er for høy (minst fem stykker per time) og dette medfører plager, kalles tilstanden søvnapnésyndrom. Forstyrrelser i reguleringen mellom innpust og den muskulære åpningen av luftveiene medfører tranghet og obstruktiv søvnapné. Ã…rsaken til dette er ukjent.
Dere som vil lese mer om dette bør kikke litt på :
http://www.sovnapne.no/ og/eller forumet for søvnapne
http://www.apneasupport.org/
-
20-08-07, 10:54 #17
Jeg begynte å få pustestopp om natten ganske nylig, etter jeg startet på Liotyronin. Snorker også. Og hiver etter pusten i våken tilstand. Tok det opp med legen, hun mente det var pga overvekt, men jeg har hatt samme vekt i 1 1/2 år nå, syntes det var rart det skulle inntre ett år etter at vekten økte. Gikk opp 10 kg i løpet av et par uker etter jeg startet på antiøstrogener. :(
Jeg har relatert det til slitne binyrer, jeg. Vet ikke om det stemmer da.Har måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl.
Forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.
-
21-08-07, 20:23 #18
Anitab - det var da voldsomt! Men vet du, senest i dag fortalte jeg noen at jeg gikk opp sikkert en kilo om dagen hvis jeg ikke trente/danset en god del og ikke spiste fett og sukker osv...Jeg begynte å få pustestopp om natten ganske nylig, etter jeg startet på Liotyronin. Snorker også. Og hiver etter pusten i våken tilstand. Tok det opp med legen, hun mente det var pga overvekt, men jeg har hatt samme vekt i 1 1/2 år nå, syntes det var rart det skulle inntre ett år etter at vekten økte. Gikk opp 10 kg i løpet av et par uker etter jeg startet på antiøstrogener.
Jeg har relatert det til slitne binyrer, jeg. Vet ikke om det stemmer da.
Jeg tror jeg har sliten binyrebark...
Men jeg la ikke på meg når jeg gikk på Lio, først noen måneder i 2006, så minst et halvt år i 2007 - kjente faktisk ingenting. Men jeg går kjemperaskt opp hvis jeg blir hyper (ja, det var jo på økning av både Lio og Lev), og det er ergelig det, for hypo-kiloene sitter som hogget i granitt, nesten umulige å rokke...
Oj, antiøstrogener? Hva med naturpreparater istedenfor. Og hva med progesteron? Og hva med litt hydrokortison for binyrene? Aller helst bør du sjekkes helt ut da mht binyrer, kanskje mer.
Madonna! Du er altså så yyndig, kan ikke la være med å humre hver gang jeg ser "deg"
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Lignende tråder
-
Hvorfor blir noen så dårlige av jodtilskudd (kelp, m.fl)?
Av Siri Ann i forumet Mineraler (øvrige)Svar: 25Siste melding: 20-01-13, 15:44 -
noen som vet hvorfor jeg blir nummen i 2 fingre og 2 tær?
Av rikke i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 19-04-07, 08:01 -
vondt i hodet og øynene.noen som vet hvorfor?
Av rikke i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdommeSvar: 3Siste melding: 06-02-07, 23:01
Svar med sitat
Bokmerker