Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Tråd: væsking fra brystene
-
19-08-07, 23:32 #1
Bruker
- Medlem siden
- Aug 2007
- Meldinger
- 1
væsking fra brystene
Hei alle sammen
Har fått påvist at jeg har litt for lavt stoffskifte. Bruker 25mkg daglig nå, men skal snart ta ny blodprøve for å eventuelt øke dosen.
I det siste har jeg merket en slags væske fra brystene. Lurer på om det kan være hormonelt, og ha sammenheng med lavt stoffskifte?
Jeg har mange av symptomene til lavt stoffskifte, og har også merket at depresjonen min har blitt verre. Bruker antidepressiva, men kan det være at mitt lave stoffskifte hindrer opptak av antidepressiva?
Ellers vil jeg si at forumet er helt topp
KlemFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
19-08-07, 23:43 #2
Hei Karinap

Jeg vet at flere har nevt det med væske fra brystene. Kommer ikke på i farten hvorfor, men en av de andre husker det nok skal du se
Når det kommer til antidepressiva så virker de ofte ikke så godt på stoffskiftepasentene. Ofte har man symptomer som ligner på depresjon, men som egentlig bare er symptomer på sykdommen.
http://www.nettpsykiateren.no/article.php?sid=22&mode=thread&order=0MANGELTILSTANDER SOM KAN FINNES HOS PASIENTER MED DEPRESJON
1:HORMONMANGEL
Lavt stoffskifte (Hypothyreose) er en relativ hyppig forekommende årsak til depresjon. I slike tilfeller vil vedlikeholdsbehandling med Thyroxin bedre tilstanden. Det er desverre fortsatt pasienter som blir behandlet med antidepressiva i stedet for å bli behandlet for stoffskiftemangel.
Endring av hormonsituasjonen i forbindelse med overgangsalder eller ved bruk av p-piller kan gi depresjon. Tilskudd av hormoner eller endring av p-pillen kan gi stor effekt.
2:VITAMINMANGEL
Mangel på vitamin B12 og eller Folinsyre kan resultere i depresjon. Alle pasienter som behandles mot depresjon bør ha undersøkt stoffskiftet, vit.B12 og Folinsyre. Vit.B12 mangel er vanlig hos pasienter som er operert pga. magesår. Det er imidlertid ikke sjelden at en finner Vit.B12 mangel som uventet funn ved blodprøvetaking. Folinsyre gis ofte som tilskudd til gravide men stadig flere har behov for folinsyretilskudd ved økende alder.
3: VITAMINER OG MINERALER: Mange leger har etterhvert begynt å anbefale deprimerte å ta tilskudd av vit.C. Tilskudd av mineralet Magnesium (Mg++) ser også ut til å ha betydning og anbefales derfor av mange.
LYS OG MOSJON
Lysbehandling ved vinterdepresjon er velkjent. Dagslysets betydning må imidlertid understrekes ettersom mange personer som lider av depresjon holder seg innendørs hele døgnet. Mosjon eller lett trening har vist å ha god effekt på angst og depresjonstiløstander. Kanskje burde 1/2 times daglig spasertur i dagslys være et minstekrav før en vurderer både medikamentell behandling og sykemelding?
Legger ved noen linker som du kanskje vil finne interessante.
http://www.matoghelse.no/index.php?id=309771
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_l ... _ID=526567
http://www.matoghelse.no/index.php?id=309771Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
19-08-07, 23:44 #3
Væsken du har fra brystene kan være at du har formye av et hormon som heter Prolactin. Dette er et melkehormon som gjør at man får melk i brystene etter en graviditet. Dersom dette hormonet stiger uten at man er gravid og ammer barn kan man få væske fra brystene. Du bør nevne det for legen din.
Antideppressiva er ikke bra for oss med lavt stoffskifte. Det er sikkert andre her som kan forklare mer om det. Depresjon er også et av symptomene på lavt stoffskifte og kan bli bedre av behandling. Dosen din er heller ikke spesielt høy da.
-
19-08-07, 23:50 #4
Vet ikke hvorfor det skjer jeg heller, men jeg sluttet å amme i februar, og kan fremdeles lekke, slik at det blir vått i senga eller at det kommer gjennom klærne. Det har til og med dryppet på gulvet nå i sommer, nesten et halvt år etter ammeslutt! Innimellom får jeg også brystspreng. Jeg tror det skyldes stoffskiftet, siden jeg ikke var slik forrige gang jeg sluttet å amme.
Levaxin siden juni 2007. Legen og jeg er litt uenige om jeg har hypotyreose,
selv om jeg har nesten 30 av disse symptomene.
-
20-08-07, 07:25 #5
Dette er interessant. Jeg har væske fra brystene 27 år etter at jeg ammet, men det drypper ikke da. Det var homøopaten som spurte meg for 3 år siden. Da hadde jeg kjent til "problemet" i noen år.
For mye Prolactin? Hva gjør man med det da. Hos meg er det ikke plagsomt, men det er vel ikke normalt i en alder av 51 år??• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
20-08-07, 07:49 #6
Jeg hadde det i årevis men det gikk over da jeg begynte på Levaxin så det er nok noe stoffskiftebetinget. Jeg hadde ikke for høye prolaktinnivåer.
-
20-08-07, 12:25 #7
Det lekker hos meg også. Jeg har ikke fått påvist for høyt prolaktin, men jeg har blitt fortalt at prolaktin nivået varierer, så det er ikke alltid man klarer å fange opp et forhøyet nivå i blodet.
Det er allikevel lurt å følge opp med mammografi, for de av dere som IKKE har gjort det...Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte
-
20-08-07, 17:49 #8Gjest
Re: væsking fra brystene
Har lese at antidepressiva hindrar opptak av stoffskifte-hormon. Det stod på www.drlowe.com, men fann ikkje att der det stod. Her er noke anna eg fann om antidepressiva, og stoffskiftehormon/ T3.
Opprinnelig skrevet av karinap
Question: I have fibromyalgia (diagnosed 5 years ago). Along with exercise and careful eating, it is 80% under control with amitriptyline and Flexeril. I still experience feeling cold and am easily stressed. I was told that starting a low dose of T3 would help. What T3 product, if any, has been most useful with fibromyalgia patients?
Jackie: It sounds like you were told about the idea that low dose T3 enhances the effects of an antidepressant. Psychiatrists in the 1970s were the first to explore the use of T3 for depression. They eventually discovered that T3 alone works as well or better than T3 plus an antidepressant (in proper doses, the T3 also relieved their patients of all "fibromyalgia-like" symptoms). The "low dose T3" idea, of course, applies to depression. Since your nagging symptoms of cold and being easily stressed don't fit that requirement, it's doubtful that a low dose of T3 would be of much benefit to you in addition to your antidepressants.
In our research studies, FMS patients took Cytomel (synthetic T3). The majority recovered from all their FMS symptoms and remain well today. The dosage of Cytomel must be individually titrated to each patient's needs. If the dose is too small, it will not only be ineffective, it may suppress the patient's natural thyroid gland function without compensating for the gland’s reduced secretion of thyroid hormone. In other words, too small a dose may actually cause the patient to have less thyroid hormone regulating her metabolism. (Dr. Lowe has explained this for patients treated with too little T4.) How small is too small? Dr. Lowe recommends that patients start with a full replacement dose, which of course, may be different for each patient.
The best way to use T3 for fibromyalgia symptoms is with Dr. Lowe's protocol. Of course, with this protocol patients would not be taking amitriptyline or Flexeril. In addition, the patient would exercise to tolerance (which you're already doing) and take nutritional supplements.
To specifically answer your question, Cytomel is the T3 product your doctor is probably thinking about. But using it in a small dose to try to enhance the effects of amitriptyline is simply putting a band aid on a stab wound. If you try that and it doesn't work for you, you might consider trying Dr. Lowe's protocol (which is completely explained in his book, The Metabolic Treatment of Fibromyalgia). It has proven to be very effective in helping FMS patients completely recover.
-
21-08-07, 15:33 #9
Forhøjet prolaktin
hej
Væske fra brysterne kan tyde på forhøjet prolaktin. Har du stadigvæk menstruation? Min menstruation stoppede i 4 år og man fandt ud af at jeg havde forhøjet prolaktin. Det har jeg fået medicin for igennem flere år.
Jeg synes du skal have målt din prolaktinniveau.
Jeg har ofte hovedpine og er meget træt og det ved jeg kan skyldes prolaktinen, men da jeg også har lavt stofskifte, ja så ved jeg ikke helt hvad generne skyldes....
Hvis man har forhøjet prolaktin skal man have lavet regelmæssige mr-scanninger af hypofysen da man kan udvikle en lille knude i hypofysen (ikke ondartet) som kan trykke på synsnerven. Knuden vil forsvinde ved medicinsk behandling og det er IKKE alvorligt....
Spørg gerne hvis du vil vide mere
Mange hilsner
Gitte fra DK
Svar med sitat
Bokmerker