Viser søkeresultater 51 til 60 av 99
-
03-05-07, 18:59 #51
det der med jodopptak... hva menes med det?
jeg har litt lav jodverdi, på grensen... og har da aldså Graves.Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
-
03-05-07, 19:30 #52
takk for svar, har felt endel tårer idag ja.
har en fantastisk lege i ca 30 årene, hun er flink til å henvise hvis det er noe.
men er jo tydelig at stoffskiftet ikke er hennes sterke side
så håper hun skjønner etter at jeg har tatt ct og alt det andre styret, at jeg trenger en endikrinolog som vet hva hun gjør
tenker å skrive ned endel av infoen dere har gitt meg her på forumet og fortelle henne det til neste time om en mnd.
spurte forresten om det var mulig at jeg kunne ha graves med blokerte antistoffer som 10% har,
hun ble litt taus, tror ikke hun hadde ventet d spm, men fikk til svar at det hadde hun ingen grunn til å tro.
men hun snakket jo om ME har ikke fått satt meg inn i den diagnose, men fått med meg at det er et utmattelses syndrom.
og jeg måtte bare ringe så fikk jeg full sykmld hvis jeg ønsket.
men dette føles ikke bra, det er noe som ikke stemmer,og det gjør meg så urolig.
og det at jeg blir henvist til nevrologisk gir meg bare angst...
tenker på alt mulig skummelt, i tillegg til at jeg har en dårlig periode nå.
nei jeg får skrive ned å ta med til legen, og lage stolpediagram.Hyper postpartum thyreoditt desember 2006. Begynnte med propyltiuracil, ble da hypo.
Bruker ingen medisiner og har vart frisk siden jan 2007.
-
03-05-07, 19:50 #53
Her er mer om den blandingen antistoffer som jeg skriver om, og det er ikke uvanlig, og det er de som er ansvarlig for Thyroid Eye Disease:
http://jcem.endojournals.org/cgi/conten ... 86/10/4814
http://www.suite101.com/article.cfm/gra ... se/88875/2
Det er flere enn 10% som har denne blandingen, det er mer. Men vi som har ansti-TPO kan også ha dem. da får vi lav TSH enda ft4 and ft3 er lave. derfor kan amn ikke si at TSH er den eneste testen man trenger....
De 10 % som jeg snakket om er de som har graves eller hashimotos og ikke noen positiv blodprøve.
står her:
http://www.thyroidmanager.org/ men litt bortgjemt
Her en liten bit fra kapittel 7-7 om TRAS:
"TSI cause non-TSH dependent (often called "autonomous") stimulation of thyroid function, which, if of sufficient intensity, is hyperthyroidism. TBII comprise the mixture of TSI and TSH blocking antibodies, and therefore function cannot be predicted from the TBII level. Predominance of TSI characterizes Graves' disease, and TSH blocking antibodies are often present in Hashimoto's disease and primary myxedema. Probably a combination is present in most patients with AITD. TSI directly cause thyroid overactivity, their level correlates roughly with disease intensity, and a drop in levels correlates loosely with disease remission. " så de fleste av oss med hashimotos har dem også ogderfor kan man ikke stole på TSH, men må gå ettter ft4 og ft3.
Det fisn stimulerende, blokkerende og bindende TRAS. Man har egentlig bare prøver for stimulerende TRAS mend e har en eldre test som tar med totalt TRAS og hvis den site er større enn den første så må det være bliokkerende TRAS som utgjør forskjellen. Men testene er ikke perfekte og de har ingen for bindende og blokkerende.
-
03-05-07, 23:08 #54
Ikke vær redd for nevrologen du! Det er en standard undersøkelse. Jeg har tatt den og det er ikke ekkelt eller skremmende. Det er balanse, reflekser og slikt som testes. Greit å ha vært igjennom for å si det slik. De fant ingenting feil hos meg. ;)
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
04-05-07, 08:55 #55
takk for det
måtte du ta ryggmargsprøve og?
det er jo det de tar når de skal utrede for ms feks.
hva tror dere om at legen allerede har nevnt me?
og hvordan utredes man når man skal finne ut om man har me?Hyper postpartum thyreoditt desember 2006. Begynnte med propyltiuracil, ble da hypo.
-
04-05-07, 09:08 #56
oi gikk inn å leste litt om me nå, og jeg har alle disse symptomene:
Influensalignende følelse som kommer og går, sammen med sår hals
og ømme lymfekjertler, spesielt på halsen og i nakken.
Forstyrrelse i temperaturreguleringen inkludert nattesvette og kalde
hender og føtter. Noen pasienter har lav feber eller fryser.
Vandrende leddsmerter uten hevelse eller rødhet.
Søvnforstyrrelser, spesielt øket søvnbehov i den tidlige fasen av sykdommen.
De fleste føler seg ikke uthvilt selv etter en lang natts søvn.
Mange har problemer med å sove.
Klumsete med finmotoriske oppgaver og svimmelhet som ofte er verre i mørket.
Hodepine av en ny type, mønster eller alvorlighetsgrad.
Sanseforstyrrelser - abnorme fornemmelser forskjellige steder på kroppen, øresus, lys- og lydoverfølsomhet.
Alkoholintoleranse - et veldig vanlig trekk.
Følelsesmessig "kortluntet".
Atypisk depresjon, dvs. følelse av skyld, manglende lyst og selvmordstanker,
er ganske uvanlig. Derimot kan det oppstå en følelse av forvirring
og at man ikke er "seg selv".
Øket tendens til tarmforstyrrelser (matintoleranser).
Noen pasienter beskriver synsforstyrrelser
hjelp det var som å lese om meg selv om dagen...Hyper postpartum thyreoditt desember 2006. Begynnte med propyltiuracil, ble da hypo.
-
04-05-07, 12:58 #57
Uff så kjedelig vennen *store klemmer*
Håper virkelig de finner ut hva det er du har nå! Om det er ME eller om det er Graves eller hva enn de er. Om ikke annet så er du i hvertfall heldig som har en lege som tør å tenke i relativt nye baner, mange leger som ikke tenker på ME og utredning for det...
-
04-05-07, 22:37 #58
Min nevrolog tok ikke ryggmargsprøve.
ME og stoffskifte ser ut til å skli over i hverandre når det kommer til symptomer. Legen min mumler om det han også. Om jeg ikke blir bedre så tror jeg han vil sende meg til utredning for det på Haukeland.Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
17-08-07, 13:03 #59
kan noen ta en titt på mine prøvesvar?
ft4 14,1
ft3 4,5
tsh1,7
bruker ingen medisiner lenger, men har endel symptomer
som hyper følelse, følelse av og være høy
svetter
vanskelig嬌 sovne
vond hals
enorm apetitt uten å legge serlig på meg
referansene er ft4 10-25
ft3 3,7-7
tsh 0,2-4,5
mine tidligere prøver:
27.02.07 ft4 12,1 tsh 1,7
06.02.07 ft4 9,4 tsh 0,59 ft3 2,9
14.01.07 ft4 21,3 tsh 0,0040
03.01.07 ft4 31,2 tsh 0,011
18.12.06 ft4 40,9 tsh 0,012 ft3 12,4
14.12.06 ft4 37,9 tsh 0,0080 ft3 14,6
27.10.06 ft4 16,2 tsh 0,20Hyper postpartum thyreoditt desember 2006. Begynnte med propyltiuracil, ble da hypo.
-
17-08-07, 13:19 #60
Det er vel ingen ting direkte galt med prøvene dine siden du ikke er medisinert. Jeg tror de regnes som helt fine
Hilsen Anne Ma
Lignende tråder
-
Mine beste prøvesvar så langt, men trenger hjelp!
Av gutt_81 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 24Siste melding: 14-07-08, 12:33 -
Mine siste prøvesvar
Av Rafael i forumet BlodprøverSvar: 10Siste melding: 22-06-07, 15:34 -
Kan noen se på mine prøvesvar?
Av Siri -67 i forumet BlodprøverSvar: 10Siste melding: 19-03-07, 21:27
Svar med sitat
Bokmerker