Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
Tråd: Hodepine
-
10-08-07, 17:39 #1
Hodepine
Vi har under Lavt stoffskifte snakket litt om hodepine, men jeg kan ikke finne det igjen. Tar det opp her, for jeg vet at en del med høyt stoffskifte også har hodepine.
Har funnet ut av at jeg minst har tre ulike typer hodepine: Migrene, spenningshodepine og "varmehodepine".
Trodde ikke man kunne ha migrene hvis den varte over 2-3 dager, men i dag traff jeg ei som er veldig plaget med migrene - og også spenningshodepine - og både hun og hennes mor har anfall som varer i opptil ei uke.
Hun sa også, som jeg har lest og hørt flere ganger, at migrenemedisiner ikke hjelper hvis man ikke har migrene. Siden Maxalt noen ganger kan stoppe hodepine hos meg, så betyr jo det da at jeg har migrene - av og til. Dette stemmer med intesiteten, selv om jeg ikke har aura, tror jeg. Men så er det også visst kun hver 3. som har dette.
Noen ganger blir ikke hodepinen så vanvittig kraftig, så da er det nok spenningshodepinen som slår inn.
Når vi får over 20 grader og jeg er i sola, eller kanskje over 25 grader i skyggen, får jeg en forferdelig varmehodepine, denne oppleves anderledes enn de to andre.
Hun hadde også mye smerter i nakke m.m., og kunne nikke samtykkende til det jeg bekrev om smerter fra rygg og nakke og bakhodet osv, bl.a. at noen ganger når jeg strekker nakken, så lugger det helt nedi rompa - noe ei annen med migrene også har bekreftet.
Hun hadde forresten Becktrev. Fortalte at jeg trodde jeg hadde noe mer galt med musklene enn fibromyalgi og stoffskiftet siden jeg verker så forskrekkelig og får mer og mer muskelsvakhet og muskelsvikt. Hun visste dog om en ung mann som var veldig, veldig dårlig av fibromyalgi. Så da vet jeg ikke, de fleste med fibromyalgi er jo ikke så veldig dårlige, men jeg hører jo om enkelte tilfeller da... Men uansett, så blir jo ikke vi med så kraftige symptomer trodd, synes jeg.
Så migrene er nok også nøye relatert til muskler, eller kan i alle fall være det."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
03-09-07, 12:34 #2
Jeg har en 4. hodepine, antakeligvis pga bihulebetennelse:
Veldig vondt ved øyenbrynene og veldig sårt når jeg trykker masserer i området. Nålestikk i området. Veldig press i panna."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
04-09-07, 20:28 #3
Hodepine som følge av bihulebetennelse skal være vont når du bøyer hodet. Har du bihulebetennelse så kom deg til legen. God bedring.
-
04-09-07, 20:51 #4baremei Gjest
Og bihulehodepine pleier å slippe taket ganske mye vha nesespray. Jeg får tannverk i tillegg til hodepinen når jeg har tette bihuler, og sist ringte jeg legen og spurte hvordan jeg kunne finne ut om jeg skulle bestille time hos ham eller tannlegen. "Bruk nesespray, hjelper det kan du komme til meg, hvis ikke ringer du tannlegen" var beskjeden.
Og nesespray hjalp så godt at jeg brukte det noen dager og fortsatte med saltvannsspray til det gikk over.
Forresten har jeg også migrene som lettet noe aldeles utrolig når stoffskiftet ble regulert riktig. Fra anfall opptil 3 ganger pr. uke er jeg nå nede i 4-5 ganger i året.
Jeg får sjelden auravarsler, det har bare skjedd et par ganger i form av svimmelhet og himmelen full av stjerner. De gangene slår hodepinen ned som en bombe og det er bare å legge seg på den "klassiske måten": mørkt, kjølig og heeelt stille.
"Mine" varsler består vanligvis i at tunga slår krøll på seg så ord og vendinger kommer ut opp ned. Også blir balansen ubalansert og jeg krasjer med bordhjørner og dørkarmer og slår meg gul og blå og migrena kommer snikende. Hvis jeg da rekker å spise en del og drikke godt med vann og så ta et par smertestillende kan jeg bremse den så jeg bare blir litt groggy med sterk "vanlig" hodepine resten av dagen. Klarer jeg å stoppe den helt får jeg noe jeg tror er adrenalinkick og blir flirete og fjollete i stedet.
Tar det 10 minutter for lang tid å få spist, uavhengig av når jeg spiste sist, bikker det over og jeg kan glemme alt annet enn senga.
Og et siste råd til alle med migrene: riktig mat i riktig tid er det aller, aller viktigste. Og drikke. Og mer drikke.
Et lite ps: FOR mye vann er også galt - over to og en halv til tre liter rent vann om dagen, altså unntatt suppe og te og slikt vi vanligvis får i oss, er for mye og kan føre til såkalt vannforgiftning: salter og mineraler skylles for fort ut og kroppen liker slett ikke dèt heller!
Det gjelder i en normal kontorrottes hverdag, ikke ved hard trening og hetebølger (i været, altså!) og slikt.
-
04-09-07, 22:26 #5
Takk, cat ;) Tror alle hodepinene mine gjør vondt når jeg bøyer hodet. Legen - han har sendt henvisning til øre-nese-hals. Fikk time i juli, men akkurat da hadde jeg ikke plager, kunne ikke få ny time før 23. oktober, tror jeg det var...
Baremei
Hvilken nesespray snakker du om? Jeg bruker to ulike som jeg brukt i flere år nå - de skal liksom hjelpe på snørra som renner som vann veldig mye av tiden (mesteparten av året). Jeg får de på blå resept, så de relaterer det vel til astmaen min. Mener du den type nesespray for tette neser? Sliter jo også en del med tett nese, spesielt om natta, men jo mer vondt jeg har bak øyenbrynene, jo mer renner snørra - tror jeg.
Ja, jeg har sett noen mene sammenheng med bihuler og stoffskiftet. Har jo begynt på Armour, og målet og håpet er jo at en god del av plagene mine vil lette etterhvert, men jeg regner dessverre med at det kan ta noe tid siden jeg har vært så dårlig så lenge.
Ellers mye interessant du skriver, kjenner mye igjen. Jeg blir alltid klumsete uansett hvor jeg verker eller er stiv, men så er det jo ikke med måte heller da ;) Ja, spise og drikke er viktig, ellers hodepine med en gang. Må være herlig når du klarer å stoppe hodepinen
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
04-09-07, 23:37 #6baremei Gjest
Du er klar over at mer enn ca 10 dagers bruk av nesespray, de fleste bortsett fra saltvann, gjør at nesen vil renne fordi slimhinnene ikke fungerer riktig lenger? Akkurat som hodepinetabletter i 14 dager gjør at man må lide seg gjennom et par ukers hodepine uten å kunne ta noe for å avvenne hodet igjen? Så for å klare å slutte med nesespray må man lide seg igjennom avvenningsperioden. Ingen vei utenom, selv om mye kan lindres så lenge det varer, men altså IKKE med mer spray annet enn saltvann.
Opprinnelig skrevet av Stina
Har du fått sjekket bihuler og pannehule med MR-røntgen? Det burde du. Er man kronisk tett er det hjelp å få, både i form av slimløsende medisiner og muligens et lite inngrep eller en riktig antibiotika-kur.Jeg får de på blå resept, så de relaterer det vel til astmaen min. Mener du den type nesespray for tette neser? Sliter jo også en del med tett nese, spesielt om natta, men jo mer vondt jeg har bak øyenbrynene, jo mer renner snørra - tror jeg.
[/quote:2k30b79n]Må være herlig når du klarer å stoppe hodepinen
Har en teori om det der: intens smerte fører til at kroppen slipper endorfiner/stresshormoner. Endorfiner ligner jo litt på morfin. Så slipper smerten taket, lettelsen inntrer, man er overdosert på endorfiner som plutselig kan konsentrere seg om humøret istedet for smerten, og vips: KICK!
Dere ANER ikke hvor mye rart jeg kan lire av meg de par timene det tar før det roer seg igjen. I tillegg tar det en stund før tungekrøllen fra før anfallet gir seg, og kombinasjonen er hysterisk.
Skikkelig skrullete.
-
05-09-07, 00:13 #7
Baremei ;)
Jeg er ikke klar over at mer enn ca 10 dagers bruk av nesespray, de fleste bortsett fra saltvann, gjør at nesen vil renne fordi slimhinnene ikke fungerer riktig lenger. Men - jeg vet at du kan få celleforandringer pga slik reseptfri Rhinox eller noe tilsvarende, altså faktisk få kreft i nesa. Så disse har jeg ikke brukt på mange år, bortsett fra i fjor høst, da brukte jeg opp ei flaske - men aldri mer enn 10 dager etter hverandre. Jeg har spurt legen om de jeg tar på resept kan være farlige på samme måten, han sier nei. Faktisk var det han som sa jeg skulle kjøpe Rhinox fordi nesa bare rant selv med de reseptbelagte midlene - han sa jeg først skulle bruke Rhinox for å åpne nesegangene skikkelig opp, så de reseptbelagte. Hjalp ikke, og derfor endte vi opp med henvisning til Ø/N/H.
Det finnes ikke noen hodepinetabletter som virker i en dag, langt mindre i 14 dager på meg, så akkurat det blir heller ikke noe problem for meg ;) Problemet er å finne noe som virker...
Jeg må jo da be øre-nese-hals-spesialisten sjekke bihuler og pannehule med MR. Men jeg må vel ha problemet på det tidspunktet, ellers avdekkes det vel ikke? Og jeg kan fremdeles nesten ikke bevege meg pga store, og tiltakende smerter etter å ha måtte ligge 20 min på rygg for å ta MR av nakke for noen måneder siden. Dette kan jeg aldri, aldri noensinne gjøre mer - kan man ta MR på noen annen måte enn å ligge rett ut på ryggen da?
Antibiotika kan ikke nytte - i fjor rant nese i alle fall oktober, november, desember og januar i år. Dette hadde blitt like nyttesløst som å ta antibiotika for blærebetennelsen min - blusser opp igjen med en gang kuren er over. Finnes det alternativ medisin?
Ohoi - kunne vært artig med et slikt endorfin-kick ;) Er det derfor noen spiser veldig sterk mat, tro?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
05-09-07, 00:23 #8baremei Gjest
Liggende på magen med haken støttet i en innretning som holder hodet oppe. Med en knekk, riktignok, men min revmatiske nakke, skuldre og rygg klarte det fint det kvarteret det tok.
Opprinnelig skrevet av Stina
-
05-09-07, 00:43 #9
Tusen takk for svar.
Jeg må da evt forsøke denne varianten, for den andre kommer slett ikke på tale. (Men gruer også for denne - lå alltid på magen før, men pga vondt i ryggen! - så går ikke det lenger.)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
05-09-07, 08:09 #10
Hei Stina.Har selv mye hodepine,vondt bak øynene,nakken,kinnbein,neserota,rundt øynene,you name it. Under utredning i fjor sommer fikk jeg påvist kronisk bihulebetennelse,tok biopsi i nesen,fy f... men som et resultat av det fikk jeg en nesespray som heter Flutide Nasal.Til og begynne med brukte jeg den jevnlig,men etterhvert roet ting seg,og nu trenger jeg den nesten ikke.Dusjer litt viss jeg kjenner at noe er på gang.klemz
Lignende tråder
-
Hodepine og hypothyreose
Av Bittebitt i forumet Sykdommer og tilstander som utvikles PÅ GRUNN AV lavt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 09-05-10, 10:55 -
Hodepine og øresus foran dataen
Av gutt_81 i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 2Siste melding: 25-01-08, 15:43 -
RAR HODEPINE
Av cathrin i forumet Muskler, ledd og knoglerSvar: 3Siste melding: 05-04-07, 00:24 -
Hodepine av Armour?
Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 2Siste melding: 06-06-06, 00:00
Svar med sitat
Bokmerker