Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Tråd: Høyt blodtrykk???
-
05-06-07, 21:29 #1
Høyt blodtrykk???
Det siste halvåret har blodtrykket mitt økt fra 120/70, og nå ligger det på 135/100. Legene mener det er "litt høyt" undertrykk, men ikke noe de vil gjøre noe med. Noen med erfaring om dette? Synes det er rart at det plutselig begynner å øke. Har også mye øresus, svimmelhet, store problemer med hukommelsa, kan dette komme av høyt blodtrykk tro? Kan blodtrykket være høyt pga stoffskifte?
Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.
-
05-06-07, 21:34 #2
Dersom blodtrykket har vært høyt flere ganger og ikke bare en enkelt gangt på legekontoret, så burde det bli fulgt opp for å se at det ikke stiger i alle fall. Høyt blodtrykk gir somregel ikke noen symptomer.
Det er mulig å kjøpe elektriske måleapparater i elektriske butikker slik at du kan holde kontroll med blodtrykket ditt selv. Normalt varierer det litt i løpet av dagen.Lurt å måle det om morgenen før du står opp.
Den eneste forbindelsen til lavt stoffskifte jeg kan tenke meg er at vi er utsatt forå få høyt kolesterol og dermed avleiringer i åreveggen som kan gi høyt blodtrykk. Jeg ville krevd å få målt det med jevne mellomrom hos legen.
-
12-06-07, 21:15 #3
Stoffskiftet har ingen innvirkning på blodtrykket, men det finnes endokrinologiske årsaker til høyt blodtrykk. Aldosterone er en av hormonene som produseres av binyrene og for høyt nivå kan utløse høyt blodtrykk. Aldosterone styres av hypofysen akkurat som TSH.
Håper dette hjelper noe...Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte
-
12-06-07, 21:29 #4
Lavt stoffskifte er vel kjent for å kunne gi høyt blodtrykk og det fins mange mange postinger på internett fra pasienter som forteller at blodtrykket gikk ned av seg selv etter at de økte dosen eller kom på firktig dose stoffskifmedisiner.
Det fins også massevis av avhandliger om dette.
-
12-06-07, 21:33 #5
Oi.. Takk Nora!
Har aldri sett noe vedr. lavt stoffskifte og høyt bloodtrykk, men skjønner at jeg har enda mer å lese om nå.Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
-
12-06-07, 21:39 #6
"Indeed, patients with hypothyroidism have triple the risk of developing hypertension."
Det sier vel litt ja!Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
-
13-06-07, 06:46 #7
Bare synd at legene ikke vil hjelpe meg når det gjelder dette, føler meg bare værre å værre jeg, og det eneste jeg får er henvisning til voksen psykiatrien. Holder på med slanking selv, og har jo gått ned ca 10 kilo siden påske, dette nettopp pga blodtrykk og lett forhøyede verdier på enkelte blodprøver noe mer er det jo ikke jeg kan gjøre med det, og når legene ikke vil blir man jo bare gående sånn. Er så ute av form enkelte dager, at jeg bare må gå å legge meg ned på sofaen, svimmel selv når jeg sitter, og den forferdelige susinga i ørene hele tia gjør meg gal, fikk tilbud om henvisning til øre, nese, hals, men skjønner ikke helt hva jeg har der å gjøre? Finner jo ingeting likevel.....
Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.
-
13-06-07, 07:59 #8
Føler akkurat det samme som deg. Legen min sier at i 95% av tilfellene så finner legene ingen årsak til forhøyet blodtrykk. Som du sikkert vet setter høyt blodtrykk deg i faresonen for mange forskjellige sykdommer og det er nettopp derfor du ikke skal gå særlig lenge før du blir satt på medisiner.
Det er jo kjempeflott at du har klart å gå ned 10 kg da! Det er mange gevinster å få av å være normalvektig. Skulle ønske at jeg klarte å komme meg ned. Har gått opp mange kilo jeg også. Faktisk hele 30 kg på noen få år.
Jeg har funnet ut at eneste måten å komme noen vei på er å MASE. Jeg forlanger at jeg skal bli sendt hit og dit jeg. Har også hatt mange lett forhøyede blodprøver det siste året.
Når det gjelder den susinga i øret. Har du lest noe om Meniers? Jeg mener det gir deg susing i øret og svimmelhet. Hadde en nabo med det nemlig. Øre, nese, hals spesialister er de som kan mest om det, så det kan hende at det er nettopp dit du bør henvende deg.
Du kan jo alltids ta en google søk på Meniers og se om det stemmer overens med symptomene dine.
Uansett håper du finner en løsning. Vet akkurat hvordan du har det!Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
-
13-06-07, 08:42 #9
Har hørt at høyt blodtrykk også kan gi øresus, så jeg tror det er derfor jeg er blitt mer plaget av øresus i det siste. Før var det bare periodevis at jeg fikk det.
Lignende tråder
-
Kan man få høyt blodtrykk av å begynne på Levaxin???
Av jojo75 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 3Siste melding: 27-03-08, 11:01 -
Blodtrykk
Av Stina i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 24Siste melding: 19-09-07, 11:10 -
høyt blodtrykk, ujevn puls
Av sivcath i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 0Siste melding: 24-04-07, 10:55 -
hypo og høyt blodtrykk, kan det ha noen sammenheng?
Av Lissa i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 7Siste melding: 24-03-07, 20:05
Svar med sitat
Bokmerker