Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
-
28-05-07, 11:58 #1
Bruker
- Medlem siden
- Apr 2007
- Sted
- Midt-Norge
- Meldinger
- 15
Hva må jeg gjøre for å få utredet Hashimotos i Danmark?
hva må jeg gjøre for å få utredet Hashimotos i Danmark!
LEgene her (endo's og andre) påstår at de ikke kan utrede dette i Norge, og går kun ut fra TSH og selv om jeg har antistoffer og hoven kjertel.
Kan jeg betale meg inn i det danske helsevesen?
Får vel ikke gå via det norske når Norge også har endokrin.?Eva35
-
28-05-07, 12:27 #2
Du kan jo flytte ned for en kortere periode ;) Men jeg kan ikke innbilde meg at du får mer hjelp i Danmark enn i Norge.
Ellers tror jeg ikke du må ut av landet for å få hjelp, men kanskje bytte lege. (Hva er det de sier de ikke kan utrede i Norge?)
Du kan (etterhvert) kreve å få prøve Thyroxin på grunnlag av klinisk hypotyreose - dvs basert på symptomene dine. Men du må nok ha hatt symptomene ei veldig god stund da, kanskje flere år.
Så noter deg ned når du først begynte å snakke med legene om dette. Når ble antistoffer kontantert, og hvor høye er de. Er TSH veldig høy, eller er den "fin"? Hvilke symptomer har du og er de i forverring/får du flere? Har du andre i nær familie som også er stoffskiftesyk?
Etterhvert kan du si på bakgrunn av dine plager og evt blodprøveverdier som ikke er så alt for fine og evt fordi andre i nær familie også har stoffskifteproblemer, vil du nå forsøke Levaxin i en kortere periode. Sønnen min fikk forsøke på dette grunnlag i 6 måneder. På lav dose. Etter det måtte han avslutte behandling for å se om det da ble noen forverring, og fordi lengre tids behandling vil undertrykke kroppens egen funksjon. Altså hvis man produserer nok thyroxin i kroppen og så inntar thyroxin i tillegg, så vil kroppen sette ned sin egen produksjon, og etter en stund tar den seg kanskje ikke opp igjen. Derfor forståelig at de kan være noe tilbakeholdne med å gi ut medisiner. Når det gjelder sønnen min så fikk han raskt etter for høy TSH, så det ser ikke ut til at han skal av Levaxinen igjen, men vi må jo følge opp med prøver av og til, for å se hvordan det går. Han går uansett på en veldig lav dose: 25 mikrogram om dagen, og han kjente stor bedring, bl.a. i kroppsvarmen. Her igjen kan det se ut til at det er viktig å begynne medisinering før kroppen har tatt for stor skade av sykdommen. Så det er en vanskelig balansegang. Men be om å forsøke et halvt års tid på lav dose når du har bekreftet varighet av symptomer + evt andre ting.
Lukka te
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
28-05-07, 14:05 #3
På NAV kan du bestille et Europeisk helsekort.
Blir du syk i et EØS-EU land blir behandlingen gratis.
Jeg vet ikke om man kan få utredning av et sykdomsbilde eller om dette bare gjelder akutte hendelser, men det kan du vel spørre om ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
28-05-07, 16:18 #4
Jeg tror ikke, at du vil få bedre behandling i Danmark. Det kommer i hvert fald an på, hvilken læge du får. Det har været svært for flere af os danskere at få den rette behandling af Hashimoto's.
Europæisk helsekort gælder vist kun til akutte hændelser. Er der ikke noget om, at man ikke må rejse, hvis man er midt i et udredningsforløb?
Jeg tror, at du skal spørge dine norske søstre om, hvilken norsk læge du skal skifte til for at få god hjælp. Ellers kan Per Egil Hegge måske hjælpe med henvisning til en læge, der kan hjælpe, ligesom han skriver i sin bog "Og så må du ikke stille spørgsmål.
http://www.overgangsalderen.net/kvin...pic.php?t=3611
Held og lykke!
-
30-05-07, 14:09 #5
Re: hei dere danske
Ta deg en kort tur til Oslo, og bestill time hos Balder klinikken. Der må du betale en del, men de er veldig villige til å lytte til deg og hjelpe
Opprinnelig skrevet av Eva35
-
30-05-07, 16:05 #6
Eller du kan dra til Drammen, til Birkeland. På St.Joseph medisinkse senter. J
eg får prøvebehandling hos ham uten at det synes å være noe galt på prøvene mine. Hadde visstnok noen antistoffer.
Koster 200 for prøvene og 700 for timen.
-
31-05-07, 10:49 #7
Eva35, kan du poste dine blodprøvesvar her, for å se om de er åpenbart gale elller om du må til en lege som er villig tilå la deg gå på et forsøk medlevaxin.
Vi har hørt fra folk som ikkefikk behandlig med en TSH på 5 og 6 og massesymptomer også, bare at de bodde nordpå hvor de forlanger en TSH på minst 10.
Rundt Oslo er det ofte 3,5 eller 3,6 som man trenger for å kunne prøve levaxin.
Jeg hadde en TSH på 2,5 og masse symptomer og hoppet opp og ned på oegen for å prøve og kjente med en gang at det var det jeg manglet.
-
31-05-07, 16:10 #8
Det er faktisk grense på 10 i Rogaland også. Selv om jeg hadde nesten alle symptomer som er (føles slik) på 4,4 (0,4-4,4) så fikk ikke jeg Levaxin før prøvene var langt over 10. Slik at folk vet at det ikke er bare nord på at det er slik
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
Lignende tråder
-
Hva skal jeg gjøre? Hva har jeg rett på?
Av Frustrert i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 6Siste melding: 11-05-08, 20:23 -
Hva bør jeg gjøre?
Av Rilda i forumet Lavt stoffskifteSvar: 33Siste melding: 09-09-07, 01:39 -
hva ska jeg gjøre?
Av hanne i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 6Siste melding: 09-07-07, 13:39 -
En mnd på 100 mikrogram Levaxin, og merker ingen bedring
Av mona? i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 4Siste melding: 22-05-05, 17:24
Svar med sitat
Bokmerker